سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
آیت الله قرهی مطرح کرد؛

نقشه‌ی یهود برای ادیان: تخریب و نفوذ

دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۱۰
کد مطلب: 457309
آیت الله قرهی گفت: اربعین نشان‌دهنده زنده‌بودن دین هست، اربعین نشان‌دهنده زنده‌بودن راه حق است، اربعین نشان‌دهنده این است که ابی‌عبدالله پیروز شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، متن پیش رو گفتگویی است با آیت الله قرهی درباره هیأت های عزاداری و پیاده روی اربعین که از نظر می گذرد؛
 
*ضرورت برپایی مجالس اهل‌بیت که این روزها در قالب هیئت برگزار می‌شود را بیان بفرمائید.
 
بسم الله الرحمن الرحیم، اولاً هدایت بشر از ناحیه الله تبارک الله به دست هادیان الهی است. پروردگار عالم  قبل از هبوط ما به زمین و همه انسان‌ها فرمود: «قُلْنَا اهْبِطُواْ مِنْهَا جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَايَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ»، این قبل از هبوط بود. قبل از هبوط می‌فرماید قُلْنَا اهْبِطُواْ، به‌صورت ظاهر هبوط پدرمان آدم و مادرمان حضرت حوا، است اتفاقاً باید با عنوان مثنی باشد «قلنا اهبطوهما» نیست «قُلْنَا اهْبِطُواْ:، است، از باب تأکید فرمودند: قُلْنَا اهْبِطُواْ مِنْهَا، که از جنت است، «منها» به جنت برمی‌گردد، از باب تأکید جمیعاً را آورد. بعد فرمود: «فَإِمَّا»، فا را آورد یعنی به تهدید.
 
و فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم، حتماً برای شماها از ناحیه من، مِّنِّي هُدًى، هادی می‌آید فَمَن تَبِعَ، پس کسی که به تحقیق تبعیت کند، فَمَن تَبِعَ هُدَايَ، از هادیان من، فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ، پس به تحقیق در دنیا نه خوفی دارد یعنی دنیای او دنیای حسنه می‌شود، رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً، آخرت هم همین‌طور.
 
این‌ها چه کسانی هستند؟ مرحله اولی ‌تر انبیاء عظام هستند ولی حقیقت این‌ها حضرات معصومین(ع) هستند. در زمان غیبت این هدایت از کجا به وجود می‌آید؟ در مجالس اهل‌بیت. یعنی وقتی مجالس اهل‌بیت را تشکیل می‌دهید اتصال به مبانی هدایتی پیدا می‌کنید و شما متصل به هادیان الهی می‌شوید. مجالس اهل‌بیت تبیین این است که شما به هادیان الهی اتصال پیدا کردید. «قُلْنَا اهْبِطُواْ مِنْهَا جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَايَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ»، الآن نیست؛ هادی کجاست؟ هادی در پرده غیبت است حضرت حجت ارواحنا فداه است، گرچه ما غائب حقیقی هستیم و او حاضر است اما حالا چه کنیم؟
 
همین مجالس ما را به هدایت می‌رساند یا آن چیزی که وجود نازنین پیامبر اعظم(ص) فرمود که بعد از من ثقلین که با عنوان هادیان هستند إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي، که اصلاً عترت کتاب ناطق الهی هستند و در پرده غیبت اتصال این‌ها در مجالس است. در مجالس منبری، سخنران دارید و سخنران باید فاضل باشد که بحمدالله الآن فراوان هستند، خودش معتقد باشد که بحمدالله هستند و کنار این شعور شور هم به وجود می‌آید توسط ذاکرین اهل‌بیت ‌مسائلی را تدوین می‌کنند و در ایام جشن‌ها مدح و مطالبی را دارند. باید مراقب بود که خدایی نکرده یک‌بعدی نباشد یعنی اگر شور خالی یا شعور خالی باشد به درد نمی‌خورد، این‌ها مکمل هم است.
 
* از قدیم هیئت‌هایی داشتیم که سنتی بودند مجالس خانگی برگزار می‌شد، الآن اما هیئت‌های به‌اصطلاح مدرن اضافه شدند که مخاطبین بسیاری به خود جذب کردند. این چه آسیب‌ها و چه نکات مثبتی دارد؟ چه نکاتی از قدیم بوده که باید حفظ شود؟
 
اتفاقاً این دو هیچ منافاتی با هم ندارد. مثل نماز جماعت و جمعه. ما در نماز جماعت که در مساجد می‌خوانیم اما وقتی جمعه می‌شود نماز جمعه در مساجد نیست در یکجا است. هیئات خانگی اتفاقاً باشد برکات همین‌ها است، منتهی یک خصوصیتی داشت معمولاً در هیئات خانگی اخلاص بود، امکان دارد یکی از مطالبی که در هیئات بزرگ به وجود بیاید، اینکه به تعبیر عامیانه جو ما را بگیرد و حال اخلاص از بین برود. اگر این را به‌عنوان یک وظیفه شرعی ببینیم، بزرگ‌ترین اجتماع الآن در دنیا اربعین است اربعین هم خودش یک هیئت است منتهی هیئت چند میلیون نفری! ضمن اینکه راه‌پیمایی است خودش هیئت است ولی چون همه دارند از روی اخلاص حرکت می‌کنند عشق می‌ورزند لذا نمی‌بینید کسی ریا بکند. به اجبار شما را پیاده می‌کنند غذا میل کنید، به اجبار می‌خواهد پای شما را بشوید چون اخلاص دارد.
 
هیئات بزرگ را مواظب آسیب ها باشند؛

۱. باید مراقب بود اخلاص از بین نرود،  

۲. باید واقعاً همان چیزی که عرض کردم در مرحله نخست، این کسی که رشد و ارشادکننده است و به‌عنوان واعظ وعظ می‌کند ارشاد او باید ارشاد حقیقی باشد مراقب باشیم چیزهای تحریف‌شده ورود پیدا نکند.  
 
واقعاً مراقب باشیم در هیئات بزرگ جریان‌هایی علیه خود اسلام با نام اسلام به وجود نیاید و خدایی نکرده شیعه‌هایی به وجود نیاید که علیه تشیع باشد مانند داعش که به نام اسلام علیه اسلام است. مانند این جریان‌هایی که خدایی نکرده اسلام و تشیع را می‌خواهند جلوه قاتل بدهند، مثلا عکسی که از کودک است به سرش ضربه و قمه می‌زنند، آن تصویر را بزرگ کردند در مجلاتشان نوشتند و در CNN و جاهای دیگر نشان دادند که این‌ها شیعیان یا خون می‌ریزند یا اگر کسی را گیر نیاورند بچه خود را می‌زنند مراقب باشیم نفوذ این‌چنینی در آن به وجود نیاید. مراقب باشیم هم در مطالبی که در هیئات بزرگ ارائه می‌شود خطرش این است، در هیئات کوچک اگر کسی چیزی بگوید کوچک است و خانگی است و خیلی در بیرون بروز پیدا نمی‌کند، اما در هیئات بزرگ یک خطر دارد اینکه هرچه بزرگ‌تر شد امکان داشتن عیوب بیشتر است پس باید مراقبت بیشتر باشد. اگر کوچک‌ترین عیبی بیاید چون این هیئت بزرگ است او هم بزرگ جلوه می‌دهد.
 
*یعنی یک عمل اشتباه کوچک را در رسانه های خود بزرگ جلوه می دهند.
 
بله، حتی اگر اشتباه کوچک باشد یعنی در جلوه دادنش بزرگ جلوه دهد، چون هیئت بزرگی است بخواهند زمینش بزنند بزرگ جلوه می‌دهند. بعد بُعد بین‌المللی و غیره هم پیدا می‌کند پس باید دقت، مراقبت و مواظبت بیشتر باشد. مثالش اینکه عرفای عظیم‌الشأن می‌گویند مراقبت از روز نخست است تا انتها، در سیر و سلوک، مراتب هفتگانه انسانی که عرفا تبیین می‌کنند از قاعده نفس دون به نفس مطمئنه آمدن، بعد ورود به قلب، بعد روح، بعد سِر، بعد عالم خفی و غیره. می‌گویند یک چیزی مابین این‌ها هست تا آخر به نام مراقبه. البته می‌گویند هرچه بالاتر بروید باید مراقبه بیشتر شود، چون امکان دارد اگر ضربه بخورید بد ضربه بخورید.  
 
پس در هیئات هم این‌طور است هرچه هیئت بزرگ‌تر شد مراقبه نسبت به نفوذ دشمن بی‌اخلاصی‌ها و مطالب، هم سخنران باید مراقب باشد چه می‌گوید خیلی مهم است هم آن ذاکرین باید مراقب و مواظب باشند. بُعد دیگر در هیئات بزرگ این است هیئات کوچک خانگی است این خیلی نکته مهمی است حتماً بلدش کنید، هیئات کوچک خانگی است هیئات بزرگ اجتماعی است یعنی باید جامعه را مدنظر گرفت و آن هیئت بزرگی نداند در جامعه و در جامعه بشری چه می‌گذرد و امروزش اشعارش بر اساس جامعه نباشد این را انتخاب نکند، محور سخنش بر اساس مطالب جامعه نباشد معلوم است با مردم زمانه خودش انس ندارد و بیگانه است.
 
آن‌کسی که امروز نداند اشعارش باید اشعار حماسی باشد به‌واسطه مطالب عراق که داعش ملعون به وجود آورده، سوریه و امثال این‌ها نباشد معلوم است در اجتماع نیست و در حال خودش است و دروغ می‌گوید امام حسین(ع) را دوست دارد و هیهات من الذله. هرچه هیئت بزرگ‌تر شد به جامعه ارتباط پیدا می‌کند. نکته بسیار مهمی است شما باید در موردش مانور دهید که چرا در مورد مطالب روز صحبت می‌کنیم؟ چون امروز هیئت ما متعلق به یک خانه، یک مسجد، یک محله نیست! امام جماعت راجع به مطالب بگوید خوب است، امام‌جمعه بر او فرض است مسائل روز اجتماع را بیان کند ضمن اینکه بگوید اتَّقُوا اللهَ، نفس خودش و مردم را تبیین به تقوا کند ولی از آن‌طرف باید مسائل روز را بگوید، هیئت بزرگ هم تمثیلش همین است وقتی مربوط به جامعه شد مطالب جامعه را فراموش نکند.
 
*در مجالس دینی چقدر مؤثر است که سخنران یک موضوع را در هیئت پی بگیرد؟
 
جامعه امروز ما جامعه علمی است با قدیم تفاوت دارد ضمن اینکه نمی‌خواهم بگویم همه‌جا نیاز به این است، شرط محیط که مطلب بسیار مهم است و شرط زمان و مکان بسیار بسیار مؤثر است ما در محیطی هستیم که هم دانشجویان و حوزویان در درس اخلاق ما می‌آیند و هر هفته است، یک موقع است یک کسی فقط دو جلسه می‌خواهد صحبت کند تمام شود، ولی یک موقع مباحث سلسله‌وار است چون امروز مباحث، مباحث علمی می‌طلبد و اخلاق هم اخلاق علمی است، علمی نه اینکه روزها بعضی‌ها به آن بپردازند نه، أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ، علم را آن‌جوری که اولیاء گفتند و من هم نوار هستم دارم فرمایش اولیاء را بیان می‌کنم والا دست خودم خالی است دست من کوتاه و خرما بر نخیل، ما چه می‌فهمیم اولیاء چه می‌گویند و چه کردند. منتهی فرمایش اولیاء را می‌گوییم از باب اینکه برای خودم وصف العیش نصف العیش، اما آقایان، جوانان، طلاب و دانشجویانی که اقصی نقاط شرکت می‌کنند آن‌ها می‌دانند و بهره‌های کافی و وافی ببرند و از باب وصف العیش است.  

این روش، روش بسیار خوبی است اگر جاهایی جلسات هفتگی دارند این روش بهترین روش است منتهی نیاز به‌زحمت و کار دارد و عنایت حضرت حق لازم است.
 
*مطلبی در پیاده‌ روی اربعین فرمودید که سؤال بعدی ماست، تحلیل شما از حماسه پیاده ‌روی اربعین و این حضور میلیونی که سال‌به‌سال بیشتر می‌شود چیست؟ برجستگی‌های این حماسه و آسیب‌های احتمالی، یعنی مواظب باشیم چه اتفاقاتی رخ ندهد؟
 
اولاً بحث اربعین بحث همان ما رأیت الا جمیلایی است که زینب کبری(س) فرمود. کربلا صورت ظاهرش زیبایی ندارد زینب کبری(س) خون و شهادت برادر و برادران دیده است شهادت ابی‌عبدالله ضمن اینکه برادرش بود رفیق، مراد بلکه همه‌چیزش هست اسارت اهل‌بیت کتک خوردن بچه‌ها را دیده است به حقیقت ایشان پیر شده است لذا زیبایی ندارد، پس چرا فرمود ما رَأَیتُ الّا جَمیلاً، حضرت می‌بیند که خون ابی‌عبدالله همان احیاگر حقیقی دین است همان‌ که تعبیر به محی‌الدین می‌شود اربعین نشان‌دهنده زنده‌بودن دین هست، اربعین نشان‌دهنده زنده‌بودن راه حق است، اربعین نشان‌دهنده این است که ابی‌عبدالله پیروز شد جریان ابی‌عبدالله یعنی اسلام ناب محمدی(ص) پیروز شد و اربعین نشان می‌دهد که یزیدیان نابود شده‌ اند اربعین نشان می‌دهد جبهه حق همیشگی است جبهه باطل امثال داعش و این‌ها، این‌ها مثل کف روی آب هستند گاهی هستند اما اربعین چون هر سال تکرار می‌شود نشان می‌دهد جبهه حق همیشگی و دائمی است. اربعین نشان می‌دهد جریان تفکر حقیقی ولو اول به‌صورت کم باشی، و در مقابل شما، سیل عظیم سپاه دشمن باشد اما جریان ناب و فکر در طول زمان جمعیت زیادی را در پی خواهد داشت و جریان باطل که به‌ظاهر در مقابل او سپاهی است که برای خودش سپاه عظیمی درست کرده است او نابود می‌شود اربعین دارد این‌ها را نشان می‌دهد.
 
اربعین فقط یک شور ظاهری نیست. اربعین و پیاده‌روی اربعین دارای محتواهای بسیار بسیار زیاد است که چند مورد آن را عرض کردم. از جمله اربعین نشان‌دهنده این است که همه انسان‌ها نیاز خود را به امام اعلام می‌دارند، اربعین به این عنوان است که می‌گویند می‌دانیم اگر ما هوشیار نباشیم امام به قتلگاه برده می‌شود و امام ذبح می‌گردد اربعین نشانه این است که دیگر ازاین‌پس اگر حجت خدا امام زمان(عج) بیاید ما نخواهیم گذاشت امام را به قتلگاه ببرند، اربعین پر از پیام است. یکی این است که ما فهمیدیم باید مطیع امام باشیم این بزرگ‌ترین اجتماع مسلمین اتفاقاً اربعین است از حج بالاتر است گرچه در خود حج هم همین است دور بیت‌الله می‌چرخیم در طواف حج دور خانه‌ای می‌گردیم که آن خانه مولود کعبه، امیرالمؤمنین است و در حقیقت دور ولایت می‌چرخیم در اربعین هم همین حالت هست منتهی آسیب‌هایی دارد باید مراقبت کرد.
 
آسیب‌ها:

 اول اینکه نگذاریم همان‌طور که اصل دین را یهود نتوانست از بین ببرد و خصوصیت یهود این است اگر دینی را نتواند از بین ببرد در آن نفوذ می‌کند. امروز اصل اربعین نابود شدنی نیست کسی نمی‌تواند اربعین و پیاده‌روی آن را از بین ببرد منتهی نفوذ می‌کند. راه نفوذ این است که خدایی نکرده با برخی از مسائل و خرافه‌ها او را گره بزنند. این یکی از نکاتی است که باید مراقب بود که خرافه‌هایی به وجود نیاورند. مثلاً کسانی نیایند بگویند ما می‌خواهیم پیاده‌روی کنیم و زنجیر گردنشان بیندازند و دیگری آن را بکشد و بگویند کلب الحسین، این همان خرافه‌هایی است که اتفاقاً دوربین‌ها امروز زوم کردند در این بستر عظیم اربعین، این جمعیت چندمیلیونی فقط یک نقطه سیاهی را ببینند چرا؟ اربعین مثلش مثل پارچه سفید می‌ماند، عمامه سفید من و شماست که اگر یک لکه سیاه بیفتد سریع خودش را نشان می‌دهد. منتظر هستند آن لکه سیاه را ببینند اولاً زود خودش را نشان می‌دهد و بعد آن لکه سیاه را بلد و بزرگ‌نمایی کنند، یعنی کاری کنند آن لکه سیاه اصل اربعین معرفی شود این خیلی مهم است باید مراقبه کرد نکند کسانی بیایند بخواهند با تحریف در اربعین و اعمالی در اربعین اصل آن را زیر سؤال ببرند. برخی‌ها متأسفانه ناخواسته دنبال آن جریان بروند. آن‌هایی که قلاده گردن دارند شاید عامد نیستند جاهل‌اند، روی حب به‌ظاهر این کار را انجام می‌دهند نمی‌دانند عمل و قصدشان برای دشمن یک بستری را آماده کرده است که راحت اصل اربعین را زیر سؤال ببرد. اربعین امروز کاری کرده است که مسیحی‌ها می‌آیند در اربعین پیاده‌ روی می‌کنند، ایزدی‌ها در اربعین می‌آیند و موکب دارند خیلی جالب است! پس اگر کسانی بخواهند تحریف کنند امکان دارد اصل اربعین را بخواهند زیر سؤال و از بین ببرند.
 
 یکی از مسائل تفرقه همین است در اربعین باید از شعارها، این خیلی مهم است از شعارها و علم‌ها و پرچم‌هایی که عنوان تفرقه که به نظر می‌آید داعشی‌ها ورود پیدا می‌کنند بپرهیزیم. مثلاً در اربعین دیده نشود کهبه مقدسات اهل سنت جسارت یا توهین شود که اگر بشود ما اعلام می‌کنیم اینها از ما شیعیان نیستند به صدای بزرگ به عالم اسلامی می‌گوییم این‌ها از ما نیستند. این‌ها از نظر ما نقشه یهود است و بازوی یهود وهابیت است، ما این را نه کار اهل جماعت نه کار شیعه می‌دانیم، هر کسی به هر طریقی بخواهد تفرقه بیاندازد یا شعارهای تفرقه بدهد یا مطالبی و اعمالی را انجام بدهد که بوی تفرقه به مشام می‌رسد بدانیم به‌صراحت یقین داریم صد درصد هم یقین داریم والله، تالله، بالله هم‌قسم می‌خوریم که شوخی نیست قسم جلاله خوردن بدن انسان می‌لرزد، یقین داریم که این‌ها ایادی یهود هستند که امکان دارد به دست یک عده جاهل هم بدهند. یعنی امکان دارد من و شما نگاه کنیم بگوییم این آقا یهودی است؟ خیر، ایادی یهود درست می‌کنند به دست جُهال می‌دهند ولی پشت پرده در حقیقت ایادی یهود و وهابیت ملعون هستند.
 
*حسن ختام در کلمات ذیل، جملاتی را بفرمایید،
 
پیاده ‌روی اربعین: عشق

مجلس روضه: معرفت

وحدت: واجب

مدافعان حرم: رسیدن به حقیقت

یک حدیث کوتاه: پیامبراکرم(ص) فرمودند که لِكُلِّ شَيْ ءٍ مَعْدِنٌ وَ مَعْدِنُ التَّقْوَى قُلُوبُ الْعَارِفِين، برای هر شی‌ای معدنی است طلا و نقره معدن دارند زغال‌سنگ هم معدن دارد، معدن تقوا کجاست، کجا مراجعه کنیم تا متقی شویم؟ لِكُلِّ شَيْ ءٍ مَعْدِنٌ وَ مَعْدِنُ التَّقْوَى قُلُوبُ الْعَارِفِين،
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *