دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۴
۱

پیام تسلیتی که قبل از "مردم لبنان"، به دست "رئیس جمهور فرانسه" رسید!

دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 455756
در پی حملات انتحاری "داعش"در ضاحیه واقع در جنوب لبنان دست کم ۴۳ نفر به شهادت رسیده و ۲۳۹ نفر نیز مجروح شدند. شدت انفجارهای پیاپی و تلفات بالا، حکایت از برنامه ریزی دقیق برای ضربه سهمگین به مردم لبنان و حزب الله بوده است – حزب اللهی که از جنس همین مردم بوده – و این روزها در سوریه امان تروریست های چند ملیتی را گرفته است.
به گزارش جهان به نقل از الف، طی سه روز گذشته، گروهک تکفیری "داعش" توانست عملیات های تروریستی هدفمندی را در جهان برنامه ریزی کند که تلفات زیادی را از کشورها و گروه های قربانی بگیرد. در اولین عملیات، کشور لبنان در منطقه ضاحیه مورد بمب گذاری قرار گرفت و دو روز روز بعد از آن کشور فرانسه، در چند نقطه دچار تیراندازی های کور به گروگان های یک کنسرت و بمب گذاری در جلوی درب استادیوم پاریس مواجه شد. عرف و ادب دیپلماسی مسئولان کشورمان ایجاد می کرد که از پس یک چنین اتفاقات تروریستی، پیام های تسلیت، را برای مردم و مسئولان کشور مورد حمله تروریستی واقع شده، صادر کنند. اما زمان و تامل صدور پیام در مورد نمونه لبنان جای تامل دارد.

فرآیند تسلیت های زنجیره ای، تنها ساعاتی پس از انفجارهای تروریستی فرانسه بود که ابتدا رئیس جمهوری و به فاصله دقیقا یک ساعت بعد، وزیر خارجه کشورمان ابتدا واقعه تروریستی فرانسه را به حق و به درستی محکوم نمودند. رئیس جمهور چهار ساعت پس از ارسال پیام تسلیت برای کشور فرانسه، برای کشور لبنان که دو روز قبل از حوادث تروریستی پاریس به وقوع پیوسته بود، پیام تسلیت دادند که جای خالی پیام دلجویی محمد جواد ظریف به لبنان کاملا حس می شد. تماس و یا تذکر از نهاد مهمی با رئیس جمهور برای صادر نمودن پیام تسلیت برای لبنان و یا هر احتمال دیگری در این موضوع قابل حدس است، ولی نکته مهم این بوده که ایران به عنوان ستون مقاومت در منطقه حساس و استراتژیک خاورمیانه بشدت تحرکات دیپلماتیک آن تحت رصد مردم منطقه و مسئولان کشورهای جهان است. ولی چرا حادثه تروریستی فرانسه بیشتر برای رئیس جمهور و رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان رخ نمایی نمود؟!

-در این مورد گفتنی زیاد است، ولی در ادامه به برخی از احتمالات در این مورد به طور اجمالی می پردازیم؛

*مقایسه شدت و جزئیات دو اتفاق/ در پی حملات انتحاری "داعش"در ضاحیه واقع در جنوب لبنان دست کم ۴۳ نفر به شهادت رسیده و ۲۳۹ نفر نیز مجروح شدند. شدت انفجارهای پیاپی و تلفات بالا، حکایت از برنامه ریزی دقیق برای ضربه سهمگین به مردم لبنان و حزب الله بوده است – حزب اللهی که از جنس همین مردم بوده – و این روزها در سوریه امان تروریست های چند ملیتی را گرفته است.

در حادثه قرینه آن که به فاصله کمتر از ۴۸ ساعت در فاصله چند هزار کیلومتری در فرانسه رخ داد، چندین تیراندازی و انفجار در پاریس منجر به کشته شدن بیش از ۱۵۰ تن و گروگان گرفته شدن ۱۰۰ نفر منجر شد."داعش" این حمله را نیز علی رغم خبرهای ضد و نقیض، به عهده گرفت.

"شهید شدن مقام ارشد حزب الله لبنان-احتمال زیاد معاون امنیت این نیرو-" و "تعداد بیشتر کشته های انفجارهای پاریس" نقاط تفاوت این وقایع تروریستی بوده است.

*نبود ثبات سیاسی در لبنان/ بحران های منطقه و تاثیر آن بر اوضاع سیاسی لبنان و رئیس جمهور مشخص و مقتدر در این کشور، شاید از جمله دلائلی بوده که روحانی ترجیح داده است که بلافاصله پیام تسلیتی را بر روی "پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری" در مورد حملات تروریستی لبنان صادر نکند، زیرا مرجع ضمیر را صرفا مسئول ارشد این کشور یعنی رئیس جمهور این کشور دانسته است. اگر چه نخست وزیر این کشور نیز از اقتدار لازم برخوردار نیست، در این مورد می شود گفت که در نگاه اول روحانی می توانست از وزیر خارجه کشورمان بخواهد به همتای لبنانی خود پیام تسلیت بدهد، و در این فاجعه تروریستی که در یک سال گذشته ۹ بار این کشور را در نوردیده است، تسلیت گوید.

نگاه دوم این بوده که روحانی می توانست در ساعات اولیه پس از این حادثه، فاجعه تروریستی را به دبیر کل حزب الله لبنان تسلیت گوید، زیرا هم این انفجار در منطقه شیعه نشین لبنان بوده و هم  یکی از نیروهای اصلی حزب الله در آن شهید شده است.

نگاه سوم اما ترجیح بیشتری دارد و آن پیام تسلیت برای مردم لبنان و اصلی ترین قشر آسیب دیده از حمله های تروریستی "داعش" می باشد که می توانست تاثیر عمده تری از دو نمونه بالایی داشته باشد.

*فرانسه؛ یکی از مهمترین کشورهای ۵+۱/ فرانسه با توجه به نقش بر هم زننده بخش هایی از مذاکرات هسته ای طی دو سال اخیر بوده، دولت و تیم مذاکره کننده اتمی سعی کرده با نرمی خاص خود که طی دو سال گذشته ملموس بوده –یعنی دیپلماسی صرفا تنش زدا – این کشور را به موضع متعادل تری هدایت کند. مهم بودن نقش فرانسه در ترکیب و اثر گذاری در ۵+۱ نیز دلیل دیگری بوده که دولت تصمیم گرفت اولین پیام تسلیت خود را به آن اختصاص دهد.

*توسعه اقتصادی دولت روحانی و نقش مهم فرانسه/ طی سالیان اخیر، فرانسه در میان شرکای اقتصادی ایران، جز بدقول ترین آنها بوده و در لیست بد عهد های تجاری، رتبه یک را از آن خود نموده است، ولی بلافاصله پس از به دست گرفتن سکان اجرایی کشور توسط روحانی، مدیران اقتصادی او باز هم به سمت فرانسوی هایی رفتند که حاضر نبودند خسارتی را که به ایران در موقع ترک کشور هنگام تحریم ها وارد نموده است، جبران کند. ترک ناگهانی ایران توسط فرانسه، صنعت خودروی کشور را به شدت آزار داد، ولی دولتی ها حتی حاضر به دریافت صفر تا صد خسارت از فرانسوی ها نبودند و مجدد، صنعت در آمدزای اقتصادی کشور را به سمت آنها سوق دادند.

رابطه اقتصادی قطعا اثر زیادی بر روی روابط دیپلماتیک دارد. این را به خوبی می توان در زمان دولت احمدی نژاد و نزدیکی به آمریکای لاتین، دید و درک نمود. به نظر می رسد عمق رابطه اقتصادی با فرانسه می تواند در پیام تسلیت به موقع! با این کشور را تا حدی توجیه کند.

*نمایش دیپلماسی برای عموم جهان/ شاید حسن روحانی و تیم وزارت خارجه به این واقعیت رسیده اند کشوری چون لبنان که از باب وجود شخصیتی چون سید حسن نصرالله در آن کشور، به شدت به ایران نزدیک بوده، دیگر نیازی به فرستادن پیام تسلیت ندارد و باید پتانسیل و نمایش دیپلماسی را برای کشورهای قدرتمند جهان خرج نمود. صدور بلافاصله پیام تسلیت برای فرانسه نیز بر همین اساس شکل گرفت که بتواند نقش مانوری را در فضای رسانه ای و افکار عمومی جهان ایفا کند.

*عقل دیپلماسی و لزوم واکنش سریع به فاجعه لبنان/ گروهی چون حزب الله لبنان به عنوان شاخه اصلی انقلاب اسلامی در غرب آسیا فعالیت دارد و چون پیوند آن بر اساس ایدئولوژی بوده و نه منافع مادی و سیاسی، اهمیت خاصی برای جمهوری اسلامی ایران دارد. هدف قرار گرفتن حزب الله و بخش شیعه نشین لبنان حساسیت ماجرا را بیشتر از همیشه می کرد و وجوب صدور پیام تسلیت فوری برای هم پیمان اصلی و همیشگی جمهوری اسلامی را دوچندان می نمود، ولی اینگونه نشد و با تاخیر چند روزه این پیام صادر شد به مانند صدور یام تبریک برای بشار اسد پس از پیروزی در انتخاب ریاست جمهوری سوریه.

*فرانسه؛دومین کشور پرمسلمان اروپا/ یکی از دلائلی که محتمل بوده که دولت اشتیاق بیشتری برای صدور پیام تسلیت برای فاجعه تروریستی پاریس نسبت به بیروت داشته، حضور تعداد زیادی مسلمان در این کشور بوده است. پیش بینی این نکته که پس از این حمله های تروریستی، فشار زیادی برای جامعه مسلمان در این کشور ایجاد می شود، دلیل موجهی و قابل قبولی برای توجه بیشتر به وقایع پاریس نسبت به لبنان است.

نگاه از این حیث به ماجرا بسیار با ارزش بوده ولی می توانست اقدامی موازی با پیام تسلیت زود هنگام به کشور ومردم لبنان قرار بگیرد تا هر چه بیشتر نمود پیدا کند.
علی قلهکی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


منتظر
مهمترین دلیل دلباختگی وسر سپردگی جناب روحانی ودوری بسیار زیاد ایشان از فرهنگ ذلت ناپذیری اسلام است!!!!!!!!!!
بازهم مجلسیان نظاره گر باشند!!!