شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۳۷
بسته ای برای خودروسازان؛

خالی‌کردن پارکینگ‌ خودروسازان، هدف‌اصلی بسته دولت‌/ بسته خروج از رکود یا تشدید رکود؟

شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 455411
طرح فروش اقساطی خودرو به عنوان بخشی از بسته دولتی خروج از رکود، رکود بازار خودرو را تشدید کرد. این در حالی است که از ۵ محور اصلی پیش‌بینی شده در بسته خروج از رکود، تنها یک مورد یعنی فروش اقساطی خودرو اجرایی شده است.
خالی‌کردن پارکینگ‌ خودروسازان، هدف‌اصلی بسته دولت‌/ بسته خروج از رکود یا تشدید رکود؟
گروه اقتصاد "جهان نيوز" ـ  در حالی که قرار بود فروش اقساطی خودرو در قالب تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی در راستای تحریک تقاضا و خروج از رکود اجرایی شود، فعالان بازار خودرو از تشدید رکود در بازار خبر می‌دهند و می‌گویند با اجرای این طرح تنها بخشی از تقاضای موجود در بازار به سمت خودروهای انبارشده در پارکینگ خودروسازان رفت و در مقابل، رکود خرید و فروش خودرو در بازار تشدید شد.

محمد حسن امیری، یکی از فعالان بازار خودرو در مورد حال و روز این بازار به خبرنگار فارس می‌گوید: طرح فروش خودرو با وام ۲ میلیون تومانی با هدف رفع رکود از بازار اجرایی شده اما در حال حاضر شاهد کاهش تقاضا در بازار خودرو هستیم و روند خرید و فروش خودرو در بازار مختل شده است.

وی می‌گوید: با اجرای طرح دولتی خالی کردن پارکینگ خودروسازان، اندک مشتری که در بازار خودرو بود به سمت خرید اقساطی رفته‌ و در حال حاضر خریدار نقدی در بازار وجود ندارد.

احمد سلمان نژاد نیز یکی دیگر از فعالان بازار خودرو است که در مورد وضعیت کسب و کارش در بازار می‌گوید: روند خرید و فروش خودرو در بازار مختل و بازار راکدتر شده است.

*خالی کردن پارکینگ‌ خودروسازان، هدف اصلی دولت در بسته خروج از رکود

بسته خروج از رکود که دولتی‌ها آن را در بوق و کرنا اعلام کردند، پنج هدف اصلی شامل «خرید دین واحدهای تولیدی برای تهاتر مطابات تولید کنندگان از دولت با بدهی بانکی ان»، «عرضه خودرو با تسهیلات بانکی»، «عرضه کالاهای با دوام تولید داخل با کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی»، «افزایش سقف اوراق خرید مسکن به ۶۰ میلیون تومان برای تحرک در خرید و فرش واحدهای مسکونی» و «کاهش نرخ سود بانکی برای حرکت سپرده‌های بانکی به سایر بخش‌های اقتصاد» را در بر می گرفت.

در حال حاضر با گذشت یک ماه از رونمایی بسته خروج از رکود توسط سه عضو کابینه دولت، به جز فروش اقساطی خودرو هیچ یک از مصوبات این بسته اجرایی نشده است.

ظاهراً اولویت اجرای این بسته به فروش خودروهای انباشت شده در پارکینگ خودروسازان محدود شده و اصولاً باید آن را «بسته خروج خودروسازان از رکود» نامید.

اجرای این بسته باعث شد تا دولت منابع مالی را بابت اعتمادی که به واسطه پایین بودن کیفیت خودروها و بالا بودن قیمت‌شان در بین مردم سلب شده بود را به صنعت خودرو تزریق کند و در عین حال، سایر صنایع نیز در چنین حمایت‌های مستقیمی نادیده گرفته شدند.

در مقابل، نام تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی در فهرست کالاهای مشمول خرید باتسهیلات ۱۰ میلیون تومانی قرار گرفت اما این بخش از بسته دولت هم هنوز اجرایی نشده است.

پرداخت تسهیلات دولتی بابت فروش تولیدات خودروسازان در شرایطی صورت گرفته که هیچ تعهدی برای بهبود کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل از خودروسازان گرفته نشده و قرار است خودروسازان همچنان با روند قبلی خود به تولید ادامه دهند.

* اظهارنظر و عملکرد ضد و نقیض دولتی‌ها و خودروسازان

با وجود اجرای تنها بخشی از بسته خروج از رکود در قالب کمک مالی دولت به خودروسازان، شاهد اظهار نظرها و اقدامات ضد و نقیض از سوی مسئولان دولتی و مدیران خودروساز هستیم.

مهمترین این موارد اعلام پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو با دوره بازپرداخت ۷ ساله بود که مسئولان دولتی در معرفی بسته خروج از رکود اعلام کردند.

اما چند روز پس از اعلام این خبر، خودروسازان در اجرای طرح بر خلاف اعلام دولتی‌ها عمل کردند و مدت زمان دریافت اقساط خودروها را از ۷ سال به ۴ سال کاهش دادند.

در نهایت نیز مدیران بانک مرکزی در واکنش به ابهامات ایجاد شده برای مردم، اعلام کردند که بانکها فقط می‌توانند به مدت ۴ سال اقساط وام خودرو را تضمین کنند و تقسیط این وام برای بیشتر از ۴ سال به دلخواه خودروسازان قابل انجام است.

هرچند در نهایت عده‌ای برای خرید خودرو با وام بانکی اقدام کردند اما نباید فراموش کرد که اظهارنظرهای ضد و نقیض در اجرای مصوبات دولتی باعث سلب اعتماد مردم به برنامه‌ها و سیاست‌های دولتی می‌شود و اطمینان آنها را نسبت به وعده‌های بعدی دولتی‌ها کاهش خواهد داد.

در هر حال رکود در اقتصاد کشور آنقدر ریشه دوانده که با اجرای طرح‌های مقطعی در حد فروش ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو انباشت شده در پارکینگ خودروسازان، برطرف نخواهد شد و درمان درد اقتصاد کشور نیازمند پیچیدن نسخه‌های قویتر و کارآمد توسط برنامه‌ریزان اقتصادی دولت است.
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
علت رکود این بود که مردم برای خریدکالاهای مورد نیازشان ماشین نداشتند، که بحمدالله با بسته خروج از رکود این امکان میسر شد!
سیاح
مردم آینده خود را به سایپا و ایرانخودرو فروختند و دیگر توان خرید برایشان باقی نمی ماند
و عدم توان خرید، رکود بوجود می آورد
حسنی
لال شوم
کور شوم
کر شوم
لیک محال لست که من خر شوم ...........
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد وام مسکن 25 میلیونی داد و میلیونها نفر رو خونه دار کرد... البته این دولت بی عرضه امید بسیاری را نا امید کرد و در عوض به اسم مردم و به کام خودروسازها خودروی پراید رو به قیمت مسکن مهر آنهم با شبهه ربا قالب مردم کرد
Iran, Islamic Republic of
بحمدالله با تدابير فوق فضائي رفقا
كليه كارخانجات كشور در حال تعطيل و نابودي اند
و به زودي زود . همه كارگران در همه بخشهاي صنعتي به علت بيكاري . مجبورند كه به مسافرت اجباري به سواحل آنتاليا تشريف ببرند !!!

باشد تا در انتخابات آينده . اين جماعت مسافر براي استفاده از مسافرتهاي بيشتر و رفتن به كرانه هاي درياهاي نيس و تايلند . بازهم به تدبير اعتدالي .. . راي بدهند !!!
داود
منظور نویسنده اینه که دلالی خودرو پایین اومده و مردم رفتن سراغ خرید قسطی از خوردوسازها... خب این کجاش بده؟؟؟؟؟

کار خوب دولت رو هم بد نشون میدید...

تقوا تقوا تقوا
Iran, Islamic Republic of
دولت اگر خیلی برای مردم دلش سوخته بود.. همین وام رو به عنوان وام ازدواج میداد تا حرکت مهمی در این زمینه انجام شده باشد... نه اینکه فقط به خاطر لابی‌های خودروسازها و خودروهای دپو شده در پارکینگ‌های آنها اینطور سر مردم کلاه بگذارد
ازدواج بدون شغل به چه درد می خوره حداقل ادم یه پراید میخره مسافر کشی می کنه بعد ازدواج میکنه
مسافرکشی که مسافر اون یکی مسافرکش یا تاکسی رو میقاپه، این شغله؟! ارزش افزوده داره؟ از این جیب میرون اون جیب. شغل یعنی افزایش ارزش اقتصاد کشور. گرچه اینا رو یه مجیزه گو کی میفهمه.
Iran, Islamic Republic of
خیلی دانشمندی بابا
در حین ماه عسل هم تصادف می کنه میمیره
محمد
Iran, Islamic Republic of
اشتباه متوجه شدی شما.

در ضمن . حالا که ظرفیت تکمیل شده. و عده ای از این وام استفاده کردن. تا مدت زیادی و بدتر از قبل ،خودوسازان با مشکل فروش روبرو میشن.و رکود عمیق تر فرو خواهند رفت
Iran, Islamic Republic of
وام کجا بود داداش؟ این همون فروش لیزینگی هست.
کار خوب ؟ خودروسازان بخش عمده ای از هزینه کشور رو دارن می بلعن هر دولتی هم میاد یه جوری بهشون حال میده به حد کافی گرون کردن خودروها رو میخواستن یه کم بیارن پایین قیمتها رو تا پارکینگهاشون خالی بشه الکی یه هزینه دیگه به کشور بابت وام یکه باید اختصاص به اشتغال و ازدواج میافت و نمی بلعیدن
Iran, Islamic Republic of
منظورت از تقوا

همين وام 25 ميليوني است كه در اخر كار . وام گيرنده بايد حداقل 42 ميليون تومان به دولت بپردازد ؟!!!

خوب شد نمرديم و معناي تقواي اين شكلي را هم فهميديم !!!

وام خونه چرا نمیده اینجوری؟؟؟
مازندرانی
واقعا دولت ما استثنا, شده .وام 25 میلیونی به خودرو 10 میلیونی و فروش خودرو به 47 میلیون تومان
Iran, Islamic Republic of
فراموش کردی چه کسی در سال 91پراید 7میلیونی را 20 میلیون کرد و رفت
نه آقا فراموش نكرديم ,چون هر روز صبح كه از خواب پا مي شيم ,شيخ حسن و ساير اعضاي دولتش بخصوص معاون اول و سخنگو و يكي دوتا وزير ديگه بلندگوهاشونو به دست مي گيرن و به خلق الله ياداوري مي كنن كه ايها الناس يادتون نره كي مسبب كل مشكلت و معضلات جهان هستي و كائنات بوده !! يادتون باشه كه هرچي مشكل داريم از شخصي به نام احمدي نژاده!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
نه فراموش نكرديم كه اتباع شاهنشاه در آن زمان هركاري كه خواستند با آن دولت كردند و به عبارتي با كودتاي سياهي كه مافياي امپراتور راه انداخت به نخوي آن طرز تفكر را چپه كرد !!!
Romania
این کار را کسانی کردند که می تر سیدند دکتر دوباره رای بیاره پس دست به دست هم دادند وباپول بانک ها وعربستان وقطر وامارات ارزش دلار را به هم ریختند تا 11 متغیر دیگر اقتصادی به هم بریزه والان شما این حرف رو بزنی آیا کسی از این که این سیاستمداران این بلا را سر مردم آوردند شاکی نیست یا باز هم به گزینه های آنها رای می دهید
Iran, Islamic Republic of
واقعا من از مردم انتظار نداشتم این چه کاری بود این چه ثبت نامی بود
شیطونک0915
دوست من این یک حربه دولت بود.
کمپین هم جواب نداد چون مردم پول نقد نداشتن خودرو بخرن. این کار مُسکن کوتاه مدتی برای خودرو خواهد بودبعد این مدت با این کیفیت و قیمت بالا باز دوباره در سراشیبی ورشکستگی قرارمیگیرند بازار اشباع شده شاید تا6ماه جواب بده منبعد اوضاع از اینی که هست داغون تر میشه.
دولتی ها اول گفتن7سال ،بعد شد4سال بعدش مالیات زدند بعدش پلاک ها رو قفل با(راهنمای رانندگی)میکنند که کسی حق نقل و انتقال خودرو را نداشته باشه بعدش تصویب کردند که اگر شما قسط ندی از هر حسابی که داشتی برداشت کنند و... بعدش پارکینگ ها تا حدی خالی شدو........
Iran, Islamic Republic of
و حالا بازهم جریان خودرو ساز و مردم ادامه دارد
Iran, Islamic Republic of
فقط یک کلمه...
روحانی مچکریم!
Iran, Islamic Republic of
روحانی واقعا کله ات کار میکنه؛.. واقعا مچکریم!!!!!
Belgium
آقای نعمت زاده شما رو بخدا!!! شما محبوبی عزیز ! بیا برو سهام انرزی هسته ای و سازمان فضایی رو هم بخر اونوقت بجای اینکه تعطیلش کنند بهش وام های چندهزار میلیارد تومنی میدم...
حسن
چرا دولت باید منابع مالی که مال کل ملت است رو به صنعت ورشکسته ی خودروی ایرانی تزریق کنه ؟
چرا ؟
Romania
دولت خیلی زرنگی کرد ... خوب که ماشین های تو پارکینگ را فروختند جول و پلاسشون را جمع کردند و رفتند...
فرهاد
من در عجبم که مسکن مهر و ساختن مسکن و سر پناه برای مردم تورم زا است ولی پرداخت وام برای خرید ماشینهای .....تورم زا نیست
در ضمن مردمی که سالهاست پول آنها در دست سازندگان مسکن مهر است و به خاطر عدم همکاری و پرداخت تسهیلات دولت فعلی هر روزشان با نفرین میگذرد مگر از این کشور و ملت نیستند که دولت علرغم تاکید رهبر انقلاب هیچ حرکت رو به جلویی جهت تکمیل مسکن مهر انجام نمیدهد
این سوال اکثر مردم است که چرا حالا که تحریم ها برداشته شده باز هم پراید بیست میلیون است و پرا دلار 3550 تومان پس مردم فهمیده تر از انند که این دولت فکر میکند
این دولت ظاهرا مردم را بی سواد می پندارد و خود را برترین دولت خدمتگذار در صورتی که ملت خوب میدانند از روی دلسوزی ملت و ماشین دار کردن مردم نبوده بلکه بخاطر فروش مناشینهای 8 میلیونی پراید به قیمت بیست میلیون به مردم این سرزمین است انهم به قیمت نقد وگرنه ....
محمد
United States
اتفاقا قدرت این 100هزار نفری که رفتن با وام خودرو خریدن به زیر اون چیزی که بور تقلیل یافته،بعبارتی با حول شدن تیشه به ریشه خودشون زدن و تا 4سال باید بخشی از درامدشونو وقف باز پرداخت وام کنن و چه بسا که اگه بیکار بشن اون موقع خودرو سازها میدونن با خریدار بد بخت خودرو!!!
Iran, Islamic Republic of
باید پارکینگای ایران خودرو وسایپا رو به آتیش کشید
Iran, Islamic Republic of
تنها حربه برای خودروسازان کمک از وزیر پیرصنعت(نعمت زاده) برای فروش اجناس بی کیفیتشان بود.چون با ورود صنعت اروپا به کشور هم کیفیت میره بالا هم قیمتها البته اگه یکی مثل نعمت زاده سرکارنباشه
با اين به اصطلاح بسته اقتصادي ضد ركود!! انبارهاو پاركينگهاي شركتهاي مونتاژ خودرو در ايران را كه به واسطه بي جنبه گي و بي ظرفيتي حدود 100 هزار نفر از مردم , خالي كرديد ! بعدش مي خواهيد چه گلي به سر ملت بماليد؟؟!!!!
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
خدا به کود گرم بنشاند کسی را که با این نقشه مردم را از رکود درآورد.
تا ببینیم آینده خودرو چی میشه؟
تندر 90 50 میلیون تومنه!! چرا پولاتونو میریزید دور؟؟؟ نمیخوایدش؟ بیاید بدید به من کلی پول لازم دارم