دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۹
۱۸
هاشمی: آدم‌ها را حساب شده از صندوق بیرون بیاوریم!

ادعای زاکانی را، "پسر" رد اما "پدر" اثبات کرد!/ هاشمی "بدون روتوش" به زیباکلام چه گفت؟

يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۶
کد مطلب: 454253
پاسخ محسن هاشمی را پدرش در کتاب " هاشمی بدون روتوش " با شفافیت تمام داده و به نظر می رسد که جای هیچگونه تفسیر و تاویلی نداشته باشد.
گروه سیاست جهان نيوز ـ پس از انتشار دفاعیات علیرضا زاکانی در دادگاه مطبوعات و اظهاراتی در نقد فکری جناب هاشمی رفسنجانی مبنی بر عدم اعتقاد آقای هاشمی به مردم سالاری، محسن هاشمی رفسنجانی طی نامه ای مطالبی را در وصف پدر و در نقد راوی آورده است.

زاکانی پس از تبرئه از شکایتی که از طرف هیأت نظارت بر مطبوعات درباره توهین به آقای هاشمی مطرح شده بود گفت: "سال ۷۹ یکی از تشکل‌ها دو دیدار با وی داشتند که وی باصراحت گفته بود: "من یک فرق با رهبری دارم؛ من قائلم انتخابات محدود و کنترل‌ شده باشد و آدم‌ها را حساب شده از صندوق بیرون بیاوریم! اما رهبری قائلند که انتخابات با حضور گسترده مردم باشد و هرچه مردم می‌گویند، توجه شود."

در این یادداشت فقط به بندی از اظهارات محسن هاشمی اشاره می شود که مربوط به نظریات آقای هاشمی درباره ی مشارکت مردمی در انتخابات است.

محسن هاشمی خطاب به زاکانی می نویسد: " در رابطه با اعتقاد آقای هاشمی به مردم‌سالاری، نیز خود به بطلان سخن سخیفی که بر زبان راندید آگاهید، به راستی کدام یک از رجال سیاسی و مذهبی کشور در طول ۳۷ سال سپری شده از عمر انقلاب، به اندازه آیت‌الله هاشمی خود را در معرض آراء مردم گذاشته، و هیچ‌گاه از نتیجه آراء مردم نگرانی نداشته است، گرچه ایشان به انتخابات فله‌ای و قرار گرفتن افراد فاقد تخصص و صلاحیت در مصدر کشور اعتقاد ندارد و نتیجه بی‌توجهی به نظر ایشان را کشور در طول هشت سال پرداخت، اما اینکه نمایندگان متخصص و باصلاحیت با سلایق مختلف سیاسی، خود را در معرض آرای عمومی بگذارند، دقیقا دیدگاهی است که ایشان در طول ۴ دهه عمرانقلاب دنبال می کرده‌اند، به راستی چه کسی مدافع آرای مردم است؟ کسی که بیش از دو میلیون نفر از مردم تهران در زمانی که نصف جمعیت فعلی وجود داشت، به وی رای دادند و یا کسانی که با آرای دویست تا سیصد هزار از شهری ده میلیونی یعنی سه درصد مردم عنوان نمایندگی را یدک می‌کشند؟ "

پاسخ محسن هاشمی را پدرش در کتاب " هاشمی بدون روتوش " با شفافیت تمام داده و به نظر می رسد که جای هیچگونه تفسیر و تاویلی نداشته باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این کتاب نظام سیاسی و ساختار مشارکتی مطلوب نظر خود را ساختار سیاسی آمریکا معرفی کرده و حاکمیت دو حزب مقتدر اما محدود را معرفی می کند.

وی در " هاشمی بدون روتوش " می گوید: " شما ببینید جامعه امریکا بالاخره یک جامعه جاافتاده دمکراتیک است.آنها خیلی آزاد بودند و آزاد هم هستند.مردم امریکا ۵۰ درصد در انتخابات شرکت می کنند.نمی توانیم بگوییم بقیه که شرکت نمی کنند به امریکا علاقه مند نیستند یا به کارهای کشورشان علاقمند نیستند.آنها کار خودشان را می کنند و فکر می کنند اگر بیایند یا نیایند یکی از دو حزب می برد.در ایران هم ممکن است کم کم به همین جا برسیم که مردم بگویند بالاخره یا جناح چپ یا جناح راست می برد و از میان این دو هم هیچ وقت بیرون نرفته است همین جور هم دارد می شود.ممکن است عده ای به این ادله شرکت نکنند یعنی فکر کنند که نتیجه انتخابات چیزی را عوض نمی کند لذا عدم شرکت آنان را نمی توان لزوما به معنای مخالفت آنان یا پشت کردنشان به نظام گرفت. "

هاشمی در ادامه می افزاید: " قبلا هم با شما این بحث را پیرامون آینده نظام داشته ام که نظام می تواند ۲۰ درصد مردم را به طور فعال به نفع خودش در صحنه نگه دارد و ابزار قانونی هم در دستش است و گلوگاه ها را دارد بنابراین می تواند نظام مستقری باشد حالا ۳۰-۴۰ درصد از مردم هم بی تفاوت هستند و برای آنها چپ و راست فرقی ندارد. می ماند آنها که مخالف هستند که به هرحال هر نظامی یک مقدار مخالف دارد بنابراین از نظر من نظام مستقر است." منبع: کتاب هاشمی بدون روتوش- گفتگوهای صادق زیباکلام با هاشمی رفسنجانی-انتشارات روزنه،چاپ چهارم ۱۳۹۰، صفحه ۲۲۵ و ۲۲۶

همانطور که ملاحظه شد، ادعاهای علیرضا زاکانی را خود آقای هاشمی تصدیق کرده و معتقد است که عدم مشارکت ۸۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات ایران، ضرری به کشور وارد نمی کند. به تعبیر بهتر، انحصار خواهی و مدیریت بخش کوچکی از مردم و تعمیم آن به کل کشور، مقصود اصلی جناب هاشمی رفسنجانی است.

بر این اساس آقای اکبر هاشمی رفسنجانی را می توان فردی، تصور کرد که به بخش قابل توجهی از ملت ایران جایگاه موثری قائل نشده و با طراحی دو جناح اساسی، سعی در محدودسازی و یا به تعبیر مناسب تر رانتی سازی است.
مرجع : زیتون نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


الان این حرف حاج قبل از نماز جمعه است یا بعد از نماز جمعه؟؟؟
آخه هی میگفت مواضع من همونیه ک تو نماز جمعه گفتم
هاشمی و فرزندانش در سال 88 با تمسخر گرفتن آراء اکثریت و تهمت دروغ تقلب ثابت کردند که معنای دموکراسی را نمیدانند و به انتخابات مدیریت شده اعتقاد دارند !
سیاح
در سالهای ۷۹ هاشمی هم اصلاح‌ طلبان را و هم اصولگرایان را از خود می دانست و هر کدام رای می آوردند هاشمی سعی می کرد خود را پیروز اعلام کند شما فکرکن خاتمی مجدد رایبیاورد که آورد هاشمی هست جاسبی رای بیاورد هست ۰۰۰ هرکدام که رای می آورد هاشمی بود اما در سال ۸۴ وقتی که خودش وارد شد احزاب چپ و راست از او حمایت کردند ولی احمدی نژاد با رای معنی دار مردم رییس‌جمهور شد همه ذهنیات و بافته های ذهنی هاشمی به هم ریخت و کینه ورزانه اعضای خانواده وارد میدان نبرد شدند و ۴ سال دولت را تخریب و کار شکنی پتیجه آن فتنه ۸۸ و خداحافظ سیاست هاشمی
هاشمی در ۸۸ تمام شد حالا با پشتیبانی ضد انقلاب سروصدایی دارد
سلول مهدی چه خبر !?مکج
ان شااالله با روشنگری یی ک در این مدت از ماهیت برخی با تصویب بیست دقیقه ای و حمله به شورای نگهبان اتفاق افتاد مجلس آینده پالایش شده و فقط دلسوزان انقلاب در آن حاضر خواهند بود
زنده باد دلسوزان ملت و افشا کنندگان خیانت ها ی خائنان
زنده باشی زاکانی
Netherlands
منفی ""زن "" ها معنی منفی شما چیست؟ مرده باد دلسوزان یا زنده باد خائنان ؟ چظور می توانید در امور با این اهمیت ، چنین بی مبالات عمل کنید؟
یا حسین(ع)
به كوري چشم دشمنان اسلام هاشمي يعني جهان اسلام و ايران. تخريب ايشان ديگر سودي ندارد. اسلام و ايران به هاشمي افتخارمي كند.
Norway
اقای هاشمی شد مظهر اسلام ؟ تو دیگه کی هستی ؟ دست الیاسو بستی
خنده فرمودیم...
جهان اسلام !!!!
مهدی بابا
شماره حساب یادت رفت برادر خیلی مسلمان و خیلی ایرانی!
کسی مظنه زرشک رو داره؟!
Norway
دمتون گرم با این مقاله بجا یی که نوشتید . نه من نه دوربری هایم و نه دوستانم هیچیک دیگر به اقای هاشمی اعتمادی نداریم . در متن جامعه هم کافیست بروید و بپرسید . مردم خسته شده اند . مثلا از طرفی اینها می گویند فعالیت اقتصادی ندارند ...
حسین
South Africa
آنهای که منفی دادند بر رد گفته خود رفسنجانی است ؟یا تاکید حرفهای رفسنجانی است ؟لطفا مشخص کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی گفته اند در شرایطی که نظام مستقر شده باشد یعنی زمانی که تهدیدی نباشد.
ضمناً در مورد انتخابات هم وقتی مردم توسط شورای نگهبان محدود به انتخاب از بین چند کاندید مورد تائید می باشند عملاً یعنی همان چیزی که می خواهیم بیرون میآوریم . پس سفسطه نکنید .
اگه عملاً همونه پس حاج آقا چی فرمودن؟! مراد حاصل رو آرزو فرمودن؟
مردم فقط وظیفه دارن 4 سال یکبار بیان به بابام رای بدن و برن پی کارشون! باقی اوقات لبو فروش و راننده تاکسی هستن! اگه یه وقتی هم اشتباه کنن و مثل سال 84 یا 88 به کسی دیگه رای بدن انتخابات فله ای بوده!
Romania
والا تا جایی که یادمه چند سال میگیم تقلب در نظام انتخاباتی ایران اصلا امکان پذیر نیست.
حالا هست یا نیست بالاخره؟!
جدا بحث برای چیه ؟ یا تبرئه یا محکوم دیگه حاشیه برای چی وجود داره.