جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

پولدار‌‌‌هایی که در طغیان رودها مقصرند!

شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 454149
رعایت نکردن حریم رودخانه‌ها موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و به وجود آمدن سیلاب در شهرها‌ می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با کمی دقت و گشت و گذار در استان‌ها و کنار رودخانه‌ها، خانه‌های لوکس و ویلایی به چشم می‌خورد که دیوارشان دقیقا تا لب رودخانه‌ها ادامه دارد و به راحتی حاشیه‌‌ آن ها را اشغال و تصرف کرده‌اند و افراد برای رسیدن به حریم رودخانه‌‌ها مجبورند از یک راه پرپیچ و خم و البته متعدد از ویلاهای گوناگونی عبور کنند.

البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و بعد از احداث خانه‌های ویلایی، نوبت به باغ‌های کنار این رودخانه‌ها می‌رسد که باغ داران با نصب سیم خاردار از ورود مردم جلوگیری و یا ورود آن‌ها با سختی و مشقت همراه است و همه‌ این مسائل در حالی است که با توجه به شرایط اقلیمی کشور و میزان بارندگی‌ها گاها شاهد وقوع سیلاب‌های مخرب و سهمگین با خسارات زیادی هستیم که یکی از مهم ترین‌ دلایل افزایش خسارت‌های سیل، دخل و تصرف غیر مجاز در بستر رودخانه‌ها است اما راستی مجوز این ساخت و سازها چرا و چگونه صادر می‌شوند؟

*می سازیم و جریمه‌اش را پرداخت می‌کنیم!

نمونه بارز و مثال زدنی این ساخت و سازهای غیر مجاز، طغیان رودخانه، جاری شدن سیل و در نهایت تحمیل خسارات هنگفت به یکی از شهرستان های استان قم در سال گذشته بود. اما ماجرا تنها به این شهرستان‌ و آن سیلاب ختم نمی‌شود چرا که ساخت و سازهای غیر مجاز و ساختمان‌های سردر آورده در بستر رودخانه‌ها روز به روز در حال افزایش و به صورت قارچ گونه احداث می‌شوند و این افراد خاطی به روش‌های قانونی و غیر قانونی متفاوتی به حریم و بستر رودخانه‌ها تجاوز کرده‌اند و این حریم‌ها را به نوعی به مالکیت شخصی خود درآورده‌اند .

وقتی پای صحبت آن ها نشستیم بدون هیچ ترسی و یا نادم از عمل خود اظهار داشتند که می‌سازیم و جریمه‌اش را پرداخت می‌کنیم.

هر چند اقدامات بسیاری در خصوص برخورد با این خاطیان صورت گرفته اما گویی در این میان برخی کارشکنی‌هایی انجام می‌دهند و سوال اینجاست، چرا شهرداری در این خصوص اقدامات عملی و جدی‌تری انجام نمی‌دهد؟

* تجاوز به حریم‌ رودخانه‌ها نشانی از بی توجهی مسئولان

فرج الله عارفی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص تجاوز به حریم رودخانه‌ها خواستار برخورد‌ قاطع قوه‌ قضائیه‌ با عوامل متخلف شد و می گوید: وزارت نیرو، نظارت و توجه کافی به حریم رودخانه‌ها ندارد چرا که تجاوز به حریم رودخانه‌‌ها نشان دهنده ‌ بی توجهی مسئولان ذی ربط است. لازم است متولیان امر با هر فرد و مقامی که اقدام به ساخت و ساز غیر قانونی در حریم رودخانه‌ها می‌کند برخورد جدی و قاطع داشته باشند البته بهتر است از ابتدا با نظارت بیشتر جلوی ساخت و ساز گرفته شود تا اینکه بعد از چندین سال تازه به فکر تخریب باشیم.

وی افزود: ساختمان‌هایی که به صورت غیر قانونی در حاشیه رودخانه‌ها فعالیت می‌کنند باید تخریب شوند و با جریمه سنگین سودجویان و همچنین تخریب بنا می‌توان از ساخت و سازهای بی رویه در حریم رودخانه‌ها جلوگیری کرد.

عارفی با اشاره به اینکه رعایت نکردن حریم رودخانه‌ها مهم ترین‌ دلیل ایجاد سیلاب است،اظهارداشت: ساخت و سازها در حریم رودخانه‌ها موجب از بین رفتن پوشش گیاهی، بی تاثیری آب و خاک و در نتیجه وقوع سیلاب و به وجود آمدن شرایط بحرانی می‌شود و قوه قضائیه بهتر است با متخلفان و متجاوزان به حریم رودخانه‌ها به طور قاطع و صریح برخورد کند و بعد از تخریب بنا، جرایم سنگینی نیز برای آن ها در نظر گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *