يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۱

گزارش صوتی/هیولای۲۷۰هزار تنی

سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۷
کد مطلب: 396485
در روز چقدر کيسه هاي پلاستيکي مصرف مي کنيد ؟ به هر ميزان که باشد تحقيقات دانشمندان نشان داده است بسياري از اين پلاستيک‌ها هم اکنون به اقيانوس‌ها در دورترين نقاط جهان رسيده اند و قرار است در ذرات ريز بار ديگر وارد چرخه غذايي ما شوند .پس از شش سال تحقيق نخستين ارزيابي دقيق از ميزان پلاستيک‌هاي غوطه ور در اقيانوس‌ها اعلام شد . پنج تريليون قطعه پلاستيک!!
به گزارش جهان به نقل از پیک بامدادی واحد مرکزی خبر، سالهای سال او و دانشجویانش عمرشان را در اقیانوس‌ها سپری کردند، تورهایی را به دریا می‌انداختند نه برای ماهیگیری بلکه برای به تور انداختن نایلون‌ها و بطری‌های پلاستیکی من وقتی تورم را به آب اقیانوس‌ها می‌زدم تا ارزیابی دقیقی از میزان پلاستیک‌های شناور به دست آورم می‌دیدم مناطق مختلف متفاوت است اقیانوس‌های نزدیک به کشورهایی که مدیریت زباله در آن‌ها ضعیف‌تر است پلاستیک‌های بیشتری وجود دارد.

جولیا ریسر در این تحقیق تنها نبوده است دانشمندانی از سراسر جهان در ۲۴ پهنه دریایی شش سال به هم شدند تا بالاخره بتوانند گمان و مظنه ای را از تعداد نایلون‌ها و بطری‌های پلاستیکی غوطه‌ور در دریاها به مردم جهان بدهند پنج تریلیون قطعه پلاستیکی با وزنی حدود ۲۷۰ هزار تن در آب دریاها و اقیانوس‌ها شناورند اریک ون می‌گوید این نخستین باراست که ارزیابی درباره این نوع زباله‌های بشری در دریاها به‌دست‌آمده است.

این‌ها پلاستیک‌هایی هستند که از کف سواحل به اقیانوس‌ها رسیده‌اند و یا رودخانه‌ها آن‌ها را به اعماق آب‌های جهان رسانده‌اند البته فعالیت‌های دریایی هم منشأ دیگر این پلاستیک‌ها هستند.

سهم ما ایرانی‌ها در واردکردن زباله‌های پلاستیکی به طبیعت و دریاها چقدر است؟ آماری که سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌دهد هر شهروند تهرانی روزی سه کیسه. به یادآوردن آخرین باری که از کیسه پلاستیکی استفاده کرده‌ایم عملیات دشوار ذهنی نمی‌طلبد که اگر دیشب و امروز نبوده به‌احتمال‌زیاد تا چند ساعت دیگر مشتری فروشگاهی خواهیم شد که همراه جنس خریداری‌شده یک یا چند کیسه نایلونی را به ما خواهد داد.

چون پلاستیک اکثراً رایگان داده میشه وارزانه و مثلا مواد پتروشیمی هم خود ایران داره واسه همین دست مردم زیاده مثلاً هرکسی میره توی مغازه بجای اینکه یک دونه بگیره ۵ تا مجانی می‌خواهد بگیره همین باعث میشه که مصرف وقتی میره بالا زباله‌های پلاستیکی افزایش پیدا می کنه و این زباله‌ها پلاستیکی زور طبیعت نمی‌رسه که این‌ها را تجزیه بکنه.

کیسه‌های پلاستیکی که مدت استفاده از آن‌ها به ۲۰ دقیقه هم نمی‌رسد اما یا درخشکی صدها سال میهمان ما می‌شوند ویا آب‌ها را برای میزبانی خود انتخاب می‌کنند. دانشمندان می‌گویند آن‌ها حتی قطب‌ها را نیز فتح کرده‌اند هیولای دریاها می‌شوند. فرانسیس کرخوفس کارشناس محیط‌زیست دریایی در واحد مدیریت دریای شمال می‌گوید. برخی پستانداران دریایی و همچنین برخی پرندگان این تکه‌های پلاستیکی را می‌خورند. آن‌ها گمان می‌کنند این پلاستیک‌ها غذا هستند. این اصلاً خوب نیست. دو ماه پیش جسد یک نهنگ در ساحل میوپورت در بلژیک کشف شد. کارشناسان محیط‌زیست در ابتدا گمان می‌کردند مرگ نهنگ براثر بیرون ماندن از آب بوده است؛ اما کالبدشکافی نشان داد وجود پلاستیک در معده نهنگ موجب مرگ این جانور شده است.

ماهیان و پرندگان تنها قربانیان این معضل نوظهور بشری نیستند، بلکه پلاستیک‌های موجود در آب دریاها و اقیانوس‌ها که به قطعات بسیار ریز تبدیل می‌شوند از طریق بدن ماهی‌ها حتی جذب بدن انسان خواهند شد، توجه به همین مطلب بوده است که برخی کشورهای جهان به جنبش منع قانونی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و یا وضع مالیات‌های سنگین به آن پیوسته‌اند. آقای شکوهی کارشناس محیط‌زیست:

شکوهی: این‌یک همت کلی می‌خواهد که بخواهد این اطلاع‌رسانی انجام بشه وتوی عموم جا بیافته و راهش هم اینکه قانونی بشه.

عملیات بازیافت نیز ازنظر اقتصادی آن‌چنان بی‌صرفه است که هزینه بازیافت هر تن پلاستیک ۱۲۵ برابر ارزش پلاستیک بازیافت شده است؛ بنابراین تنها راه‌حل همان پیشگیری است. اگر هر خانواده ایرانی در هفته یک کیسه پلاستیکی را از چرخه خرید حذف کند سالیانه ۸۱۶ میلیون قطعه پلاستیک کمتری در طبیعت رها خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *