شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

توزیع خاطرات شهید همدانی در سوریه

شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 454126
مؤسسه فرهنگی و هنری روایت ترجمه عربی کتاب «مهتاب خین» خاطرات سردار شهید همدانی را برای توزیع در کشورهای عرب زبان از جمله سوریه در دست انتشار دارد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مؤسسه فرهنگی و هنری روایت ترجمه عربی کتاب «مهتاب خین»، خاطرات شهید همدانی از دوران انقلاب، کردستان و دفاع مقدس را در دست انتشار دارد.

این کتاب که حاصل گفت‌وگوهای شهید همدانی با حسین بهزاد است؛ خاطراتی از سال‌های مبارزه علیه دیکتاتوری پهلوی، انقلاب اسلامی بهمن ۵۷، استقرار نظام نوین، تأسیس سپاه پاسداران، نبردهای داخلی جبهه کردستان و ناگفته‌های پیکارهای جبهه غرب و جنوب در مصاف با ارتش متجاوز رژیم بعث عراق را در بر می‌گیرد.

سردار همدانی در این کتاب، به خوبی به نحوه انجام عملیات‌های فتح المبین و بیت المقدس پرداخته و رشادت‌های رزمندگان استان همدان را در جبهه‌ها تشریح کرده است. شهید حسین همدانی از فرماندهان ارشد جبهه میانی سر پل ذهاب، از بانیان گمنام لشکر ۲۷ محمد رسول الله، نخستین فرمانده لشکر ۳۲ انصار الحسین و فرمانده لشکر ۱۶ قدس سپاه در دوران دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران بود که در سوریه به شهادت رسید.

سردار همدانی در روایتی از زندگی خود که در این کتاب به چاپ رسیده است، می‌گوید: «بعد از مرگ پدرم همراه با مادر و دو خواهر و برادرم به زادبوم خانوادگی نقل مکان کردیم و مقیم همدان شدیم. در مورد خودم صادقانه باید بگویم که به محض اینکه از آب و گل درآمدم و دست چپ و راست خودم را شناختم، کار کردم. از همان کلاس اول ابتدایی در بازار همدان کار می‌کردم و درس می‌خواندم. به کشتی علاقه زیادی داشتم. حدود سال ۱۳۴۱ در حالی که دوازده سال بیشتر نداشتم برای تماشای مسابقات کشتی آزاد به سالن‌های ورزشی همدان می‌رفتم. ابتدا فقط علاقه داشتم، اما سه سال بعد تصمیم گرفتم به صورت عملی و پیگیر وارد این ورزش پهلوانی شوم. تا اینکه در رشته آزاد وزن ۵۷ کیلو کشتی می‌گرفتم اما به دلیل شرایط نامناسبی که داشتم نمی‌توانستم شش دانگ به کشتی بپردازم چون هم متکفل معیشت خانواده بودم و کار می‌کردم و هم شب‌ها درس می‌خواندم.»

ترجمه عربی این کتاب که در واقع تاریخ شفاهی فعالیت‌های انقلابی و دفاع مقدسی سردار شهید همدانی است، به ترجمه مسعود اسعدی منتشر و در کشورهای عرب زبان به ویژه سوریه توزیع خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *