يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

"خونین‌دلان" روایتی‌مستند از عزاداری‌حسینی

يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 453069
در این طرح گسترده تمام قطعات مستندسازی شده عاشورا از نحوه عزاداری، تنوع سینه زدن، ضرب و ریتم همگی را با شرایط خاص نشان داده‌ایم و امیدواریم در فازهای بعد بتوانیم ادامه این مسیر را طی کنیم.
به گزارش جهان به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، این مراسم با حضور مسئولان ارشاد شهرستان دماوند، فاضل نظری، حسام الدین سراج و.... برگزار شد.

در ابتدای مراسم مهدی لطفی پژوهشگر آیینی و مشاور آلبوم «خونین‌دلان» در صحبت با مخاطبان گفت: ۶ سال پیش بود که از طریق داوود فتحعلی بیگی با حاج عباس کیانماری آشنا شدم و از همان روز به توصیه فتحعلی‌بیگی کارمان را با حاج عباس شروع کردیم و پس از دو سال در استودیوی پژواک حوزه هنری، حدود سه ماه به جمع آوری این آثار پرداختیم و برای حفظ حالت مستند آن از کمترین افکت‌ها استفاده کردیم و سعی در حفظ این امانت که اصالت و ارزش‌های دینی ما را در بر گرفته، داشته‌ایم. در این طرح گسترده تمام قطعات مستندسازی شده عاشورا از نحوه عزاداری، تنوع سینه زدن، ضرب و ریتم همگی را با شرایط خاص نشان داده‌ایم و امیدواریم در فازهای بعد بتوانیم ادامه این مسیر را طی کنیم.

وی در ادامه گفت: نکته دیگر این است که واژه آلودگی این روزها بسیار زیاد شده، از جمله آلودگی صوتی که حاج عباس کیان‌ماری با جمع‌آوری این ها سعی کرده تا چیزهایی را که باید بشنویم را جمع آوری کند.

پس از آن داوود فتحعلی بیگی پدر نمایش مذهبی، به روی صحنه آمد و در خصوص مراسم‌های آیینی توضیح داد: من سواد موسیقی ندارم و بیشتر در حوزه نمایش فعالیت کرده‌ام. زمانی که کودک بودم، بزرگترهای فامیل دهه اول محرم را تعزیه می‌خواندند و همین موضوع دلیلی شد تا در این حوزه پژوهش‌هایی داشته باشم. ده سال پیش زمانی که سوگواره تعزیه را اجرا می‌کردم با حاج عباس کیان‌ماری آشنا شدم و از همان موقع به دنبال گوش شنوایی برای اطلاع رسانی درباره این آثار بودم. آرزومندم کسانی که مسئولیت فرهنگی دارند، بیشتر به میراث فرهنگی عاشورا و مسائل تاثیرگذار آن توجه کنند.

حمید آقایی از مشاوران پروژه «خونین دلان» در خصوص شکل گیری مراحل اولیه این آلبوم، اظهار کرد: از همان کودکی زمانی که در هیات در شهرستان دماوند حضور پیدا کردم، فردی به نام حاج نصرت الله کیان‌ماری در مراسم‌ها با سبک زمینه‌خوانی به اجرای مراسم عزاداری می‌پرداخت و همین موضوع زمینه‌ای شد تا این سال‌ها با حاج عباس کیان‌ماری فعالیت کنیم تا اثری را که از عالم ذر امام حسین تا جریانات و اتفاقات اسرا در شام را روایت می کند، منتشر کنیم.

سپس کلیپی از مراحل ساخت آلبوم «خونین دلان» را همراه با توضیحات محمدرضا درویشی (پژوهشگر موسیقی) به اجرا درآمد تا بیشتر حضار با فضای این آلبوم آشنا شوند.

حمیدرضا اردلان آهنگساز و معاون هنری خانه هنرمندان، درباره نوحه‌خوانی‌های سبک جدید عنوان کرد: زمانی که نواها و لالایی‌های مختلف را از اقوام گوناگون کشور می‌شنویم، آرامش و فضای آن را می‌توانید درک کنید. همانند مداحی‌هایی که در گذشته پیرغلامان زمزمه می‌کردند. شما می‌توانید آن نواها را ساعت‌ها گوش کنید و به جان و دلتان بنشیند. این روزها جای خالی پیرمردهایی که این نواها را تکرار می‌کردند و اهل هیاهو نیستند، خالی است و نوحه‌هایی که آن‌ها زمزمه می‌کردند، هیاهوی متن جدید مداحان را نداشت.

در پایان محمدحسین ناصربخت استاد دانشگاه هنر، برای اتمام سخنرانی این مراسم به روی سن آمد و گفت: تمامی این عزیزان سعی کرده اند نکاتی را در خصوص حاج حسین بابایی مشکین بگویند اما باید بگویم که ایشان در زمینه نقاشی هم در دوره قاجار تبحر داشته و از جمله ویژگی های دیگرش سخنوری بوده که در آن زمان برای آزمون افراد استفاده می شده است.

در پایان این مراسم برای تقدیر از حاج عباس کیان‌ماری و فرزند وی که به عنوان مداحان آلبوم «خونین‌دلان» حضور داشتند، فاضل نظری، حسام‌الدین سراج بر روی صحنه آمدند تا لوح تقدیر آن‌ها را اهدا کنند. اما پیش از آن شمع‌هایی را که در سقاخانه طراحی شده و روی سن بود، روشن کردند و هر یک آلبوم‌هایی که در داخل سقاخانه بودند برداشتند و در نهایت این مراسم با اجرای گروه «خونین دلان» و زمزمه ذکر امام حسین (ع) به پایان رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *