شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱

واکنش وزارت خارجه آمریکا به نامه رهبری

پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب: 451412
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در واکنش به پرسشی درباره نامه مقام معظم رهبری درباره برجام گفت که قصد ندارد به همه مواضع علنی مقامات ایرانی واکنش نشان دهد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در واکنش به پرسشی درباره نامه مقام معظم رهبری درباره برجام گفت: «ما از این صحبت‌ها آگاهی داریم و قصد نداریم که واکنش نشان دهیم. ما به همه صحبت‌های علنی مقامات مختلف ایرانی واکنش نشان نمی‌دهیم. در برنامه جامع اقدام مشترک بیان شده است که ایران چه تعهداتی دارد؟ آنها شاهد تخفیف تحریم ها نخواهند بود مگر اینکه ما به روز اجرا برسیم. ما به روز اجرا نخواهیم رسید مگر اینکه آنها به همه تعهداتشان عمل کنند، تعهدات زیادی برای آنها وجود دارد. همانطور که گفته‌ایم ما قصد داریم براساس اقدامات و تعهدات ایران درباره این کشور قضاوت کنیم».
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود: «در مورد تحریم‌ها هم باید بگویم تا زمانی که ایران همچنان تعهدات در برجام را رعایت می‌کند ما تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را دوباره اعمال نخواهیم کرد. همانطور که به روشنی و به صورت علنی و خصوصی برای ایران گفته‌ایم، ما همچنان دست به اقداماتی خواهیم زد که به نظر ما برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران کافی است، تا با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران مقابله کنیم، مانع از حمایت‌شان از تروریسم شویم و بتوانیم توجهات را به سوابق حقوق بشری شان جلب کنیم».
 
کربی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد اعلام ایران مبنی بر اینکه هرگونه اعمال تحریم علیه خود حتی در مورد تروریسم و حقوق بشر را  نقض (برجام) تلقی خواهد است و طبق توافق هسته‌ای از آن پیروی نخواهد کرد، گفت: «من نمی‌خواهم درباره بیانیه‌های علنی‌شان واکنش داشته باشم. در برجام به روشنی بیان شده است که آنها مسئول انجام دادن چه کاری هستند تا به روز اجرا برسند و شاهد تخفیف تحریم‌ها باشند. آنها باید این تعهدات را اجرا کنند. آنها می دانند که باید چه بکنند. اگر آنها کاری را که باید انجام دهند ، ندهند، در این صورت به روز اجرا نخواهند رسید و شاهد تخفیف تحریم ها نخواهند بود ... ما همیشه گفته‌ایم که تحریم‌های یکجانبه وجود دارند که با فعالیت‌های ایران در زمینه حمایت از تروریسم، مقابله کنند. ما این ابزارها را در اختیار خود داریم. من قصد گمانه‌زنی ندارم ... نمی توانم بگویم که آیا سوء برداشت از طرف آنها صورت گرفته است یا خیر. چیزی که من می توانم بگویم این است که به روشنی بیان شده است که انتظارات و تعهدات چیست ... ایران مثل هر کس دیگر تعهدات را پذیرفت و اکنون انتظار ما این است که آنها به تعهدات‌شان عمل کنند.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درمورد اینکه آیا آمریکا در نظر دارد که موضوع آزمایش موشکی ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کنید؟، گفت: «سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد به تازگی در این باره که ما آماده‌ایم چه گام‌هایی در سازمان ملل متحد برداریم ، صحبت کرده است.
 
در ادامه این کنفرانس خبری نیز جان کربی به برنامه سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به اروپا و غرب آسیا اشاره کرد و گفت: نخستین ایستگاه جان کری در سفر به اروپا، برلین خواهد بود. وی در برلین دیدارهای دوجانبه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواهد داشت تا درباره خشونت جاری در اسرائیل، بیت المقدس و کرانه باختری و نیز موضوعات مربوط به امنیت مطقه‌ای بحث و گفتگو کند.
 
وی افزود: «جان کری درحالی که در برلین است به صورت جداگانه با فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان دیدار و گفتگو خواهد کرد. جان کری همچنین با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بحث و گفتگو خواهد کرد تا درباره طیفی از موضوعات جهانی شامل اوضاع اسرائیل، موضوع پناهجویان در اروپا و نیز موضوع ایران صحبت کند. جان کری سپس به وین اتریش سفر خواهد کرد و در شهر وین با همتایان ترک، روسی و سعودی خود دیدار خواهد کرد تا درباره طیفی از موضوعات جهانی از جمله وضع جاری در سوریه بحث و گفتگو کند. وی به صورت دوجانبه در وین با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بحث و گفتگو خواهد کرد. جان کری سپس در اردن و عربستان سعودی هم توقف خواهد داشت تا درباره طیفی از موضوعاتی امنیتی بحث و گفتگو کند».
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پرسشی درباره انتقاد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از به اصطلاح سخنان و گفته‌های فلسطینی‌ها گفت: «من نمی‌خواهم وارد جزئیات توصیف‌ها شوم. ما از صحبت‌های نخست وزیر اسرائیل اطلاع داریم. ما می‌خواهیم به صورت علنی و خصوصی بر اهمیت اجتناب از لفاظی‌های التهاب برانگیز در هر دو طرف، که می‌تواند به خشونت منجر شود، تاکید کنیم».
 
وی در ادامه افزود: «من قصد ندارم تک تک جملاتی را که بیان می‌شود توصیف کنم. ما تمایل داریم که گام‌هایی برای کاهش تنش‌ها برداشته شود و تلاش شود که آرامش بازگردد. جان کری در سفر خود به دنبال همین هدف است. هرچیزی که ترغیب کننده خشونت باشد برای فضای امنیتی مفید نیست».
 
کربی در ادامه در واکنش به پرسشی در مورد خشونت‌های رخ داده در سرزمین‌های فلسطینی و کشته شدن دو نوجوان فلسطینی گفت: ما از این گزارش‌ها مطلع هستیم. متاسفانه گزارش‌های بسیار زیادی درباره خشونت وجود داشته است. وزیر خارجه آمریکا به صراحت گفته است که ما خواستار پایان خشونت هستیم و همه اقدامات خشن و عمدی علیه زنان و مردان و کودکان بی‌گناه را محکوم می‌کنیم. ما خواستار پایان یافتن این خشونت‌ها هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *