شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

دستپاچگی ۱۱ سناتور دموکرات علیه ایران

پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب: 451322
۱۱ سناتور ارشد از هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور خواستار پاسخ یکجانبه واشنگتن به آزمایش موشک «عماد» توسط ایران شدند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یازده سناتور ارشد دموکرات، روز چهارشنبه با ارسال نامه‌ای به «جان کری» خواستار واکنش دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به آزمایش موشک «عماد» توسط ایران شدند.

به گزارش وبگاه نشریه «هیل»، سناتورهای آمریکایی در نامه یاد شده از آزمایش موشک «عماد» که یکشنبه هفته گذشته انجام شد ابراز «نگرانی عمیق» کرده و از دولت آمریکا خواسته‌اند در قبال رفتارهایی از ایران که نقض «برجام» قلمداد می‌شود، سیاست «عدم تحمل» را به کار بگیرند.

سناتورها خاطرنشان کرده‌اند که دولت آمریکا بایستی به اقدام ایران، به صورت یکجانبه، یا با همراهی سایر کشورها پاسخ دهد.

در بخشی از این نامه چنین آمده است: «ما از اهمیت نظامی این آزمایش، که بخشی از برنامه درازمدت ایران برای ارتقاء بُرد و قابلیت‌های موشک‌های بالستیک خود است، نگران هستیم.»

این نامه می‌افزاید: «باور ما این است که پرتاب (این موشک)، تلاشی (از جانب ایران) برای محک زدن ارده دنیا برای پاسخ‌دهی به تخلفات این کشور از تعهدات بین‌المللی است.»

«سامانتا پاور»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه (۲۴ مهرماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن بعد از بررسی اطلاعات موجود، آزمایش موشکی ایران را نقض آشکار قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند.

مقام‌های آمریکایی به رغم این تأکید کرده‌اند آزمایش موشک «عماد»، برجام را نقض نکرده است.

با این وجود، سناتورهای آمریکایی تأکید کرده‌اند که توانایی اجرای «برجام» را «بایستی با به کارگیری سیاست عدم تحمل در واکنش به تخلفات از این توافقنامه و قطعنامه‌های جاری سازمان ملل تقویت کرد.»

موشک دوربرد «عماد»، که نسل جدید موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است روز یکشنبه (۱۹ مهرماه) با موفقیت آزمایش شد. «عماد» نخستین موشک دوربرد ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.

۹ نفر از ۱۱ سناتور امضاکننده نامه جدید به کری جزو نمایندگانی بوده‌اند که با رأی مثبت به «برجام» در مجلس سنا، از دیپلماسی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال ایران حمایت کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *