سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

بهانه گیری‌ها با آزمایش عماد شروع شد

دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۵
کد مطلب: 449498
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی مدعی شده است که آزمایش موشک دوربرد «عماد» احتمالا توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را نقض کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره آزمایش موشک دوربرد «عماد» مدعی شد که این آزمایش احتمالا مفاد توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را نقض کرده است.
 
موشک دوربرد «عماد»، که نسل جدید موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است امروز یکشنبه با موفقیت آزمایش شد. «عماد» نخستین موشک دوربرد ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.
 
خبر آزمایش موشک دوربرد عماد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌‌های غربی به ویژه آمریکایی داشته و این رسانه‌ها ضمن اذعان به توان موشکی تهران، بر سیاستهای ایران هراسی خود افزوده‌اند.
 
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در واکنش به آزمایش موشک «عماد» نوشت: «آزمایش موشکی شاید مفاد توافق حاصل شده در وین (بین ایران) با شش قدرت جهانی را نقض کرده است. بر اساس برخی قرائتها از توافق، این توافق محدودیتهایی بر برنامه موشکی ایران اعمال کرده است».
 
در ادامه این گزارش آمده است: «کارشناسان در حال تفسیر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که چند روز پس از توافق هسته‌ای تصویب شدهف بوده‌اند که در آن ایران از توسعه و تولید موشکهایی که برای حمل کلاهکهای هسته‌ای "طراحی" بشوند، منع می‌شود».
 
این روزنامه همچنین می‌نویسد که «برای ماه‌ها مقامات تندروی ایران در حال درخواست برای آزمایشهای موشکی جدید بوده‌اند. آزمایش موشکی پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای از آغاز سال 2013 امری متعارف و معمول بود».
 
تاکید این رسانه آمریکایی بر «محدودیت‌های برنامه موشکی ایران» بر اساس مفاد برجام و در راستای مذاکرات هسته‌ای در حالی مطرح شده که مقامات ایرانی همواره تاکید کرده‌اند که برنامه موشکی ایران دفاعی بوده و  به دلیل آنکه تهران برنامه‌ای برای طراحی کلاهکهای هسته‌ای نداشته و نخواهد داشت، به توسعه برنامه موشکی خود ادامه خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *