جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
هیلاری کلینتون فاش کرد:

کمک ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به تروریستها

سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 446067
بعد از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که چندی پیش اعلام کرده بود کنار رفتن بشار اسد از قدرت اولویت اصلی در حل مشکل سوریه نیست، روز گذشته هیلاری کلینتون نامزد دموکراتها برای انتخابات سال ۲۰۱۶ نیز از تغییر رویه خود در برابر مسئله سوریه سخن گفت .
به گزارش جهان به نقل از حمایت، هیلاری کلینتون اصلی‎ترین نامزد دموکرات‎ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، در مصاحبه با شبکه «سی بی اس» گفت: برنامه پرهزینه واشنگتن برای آموزش و تجهیز نظامی شبه نظامیان در سوریه یک «شکست» محسوب می شود. به گزارش پایگاه شبکه خبر وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با اشاره به هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای آموزش این شبه نظامیان گفت: ما در این کشور عربی شکست خوردیم.

هیلاری کلینتون گفت: در آغاز این درگیری تاکید من بر کمک و آموزش نظامی میانه‌روهای مخالف اسد بود، اما در نهایت آنچه شما در حال حاضر می بینید تصمیمی نبود که در آن زمان گرفته شد. بسیاری از مسائلی که نگران آن بودم اتفاق افتاده است و هم اکنون مناطق زیادی از سوریه زیر سلطه داعش است. جایی که اکنون در آن قرار گرفته ایم با موقعیت پیشین ما فرق دارد؛ وضع امروز ما یک برنامه شکست خورده است. کلینتون در حالی به این شکست اذعان کرده که پیش از این هیچ گونه راه حلی برای آینده سوریه با حضور بشار اسد را قابل قبول نمی دانست؛ وی در سال ۲۰۱۲ اعلام کرده بود که موضع رسمی دولت آمریکا در خصوص بحران سوریه کنار رفتن بی قید و شرط بشار اسد از قدرت است. همچنین جان کری وزیر امور خارجه کنونی آمریکا روز شنبه اعلام کرد حذف اسد از قدرت فعلاً لازم نیست.

به نظر می‎رسد تغییر در موضع آمریکا نسبت به بحران سوریه از یکسو نتیجه مقاومت ملت و ارتش سوریه و پیروزی‎های اخیر آنان در تحولات میدانی در برابر تروریست‎های معارض و از سوی دیگر تحت تأثیر تداوم حمایت‎های ایران و روسیه از دمشق است؛ زیرا تغییرات هرچند اندک ایجاد شده در مواضع آمریکایی‎ها، تنها پس از افزایش حمایت‎های نظامی مسکو از دمشق علنی شده است. اکنون آمریکا صراحتاً با عدول از مواضع سال‎های گذشته خود نه طرح‎های ترکیه برای ایجاد منطقه حایل در مرز‎های سوریه را امکان‎پذیر می‎بیند و نه تقویت و تجهیز معارضین به اصطلاح میانه‎رو را مقرون به صرفه می‌داند. اذعان آمریکایی‎‎ها به سازنده بودن نقش روسیه در حل بحران سوریه و استقبال از مذاکره با این کشور جهت دست‌یافتن به راه‌حلی دیپلماتیک و نهایی برای آن نشان‎دهنده وجه دیگری از تغییر مواضع آنان در قبال بحران سوریه است.

توافق قریب‎الوقوع دولت سوریه و مخالفان در زبدانی و ادلب

منابع سوری اما روز گذشته خبر از موافقت اولیه ارتش سوریه و گروه‌های مسلح مخالف با آتش‌بس ۶ ماهه در شهر زبدانی و شهرک‌های شیعی نشین حومه ادلب داده‎اند. براساس این توافق که هنوز به صورت نهایی درنیامده و مذاکرات پیرامون آن ادامه دارد، قرار است مخالفان سوری به همراه خانواده‌های خود و با به همراه داشتن سلاح‌های سبک شهر زبدانی در مرز با لبنان را ترک کنند. این افراد حتما باید به ادلب بروند و حق رفتن به دیگر مناطق اطراف دمشق که در کنترل مخالفان است را ندارند. آنها همچنین باید تمامی سلاح‌های سنگین خود را منهدم کنند. توافق مذکور که قرار است در صورت نهایی شدن در دو مرحله به اجرا درآید، شامل شهر مضایا در نزدیکی زبدانی نمی‌شود و گروه‌های مخالف مستقر در این شهر تنها می‌توانند زخمی‌های خود را به ادلب بفرستند. مذاکرات میان جیش‌الفتح (ائتلافی متشکل از شبه‌نظامیان تندرو به رهبری النصره) با حزب‌الله و سوریه همچنان ادامه دارد و گفته می‌شود درخواست جیش‌الفتح برای افزایش تعداد زندانیانی که قرار است دولت سوریه آنها را آزاد کند، یکی از موارد مهم اختلافی است. گرچه گفته می‌شود دولت سوریه با آزادی ۱۰۰۰ زندانی جیش الفتح در دو مرحله موافقت کرده اما ظاهراً آنها خواهان آزادی ۴۰ هزار مرد و ۱۰ هزار زن از هواداران خود هستند و در مقابل تعهد داده‌اند که اجازه بدهند ۱۰ هزار تن از شهروندان شیعه و حامیان دولت سوریه در شمال این کشور و از شهرک‌های فوعه، کفریا، بنش، تفتناز، طاعوم، معره مصرین، ادلب، رام حمدان، زردنا، و دیگر مناطق محاصره شده توسط گروه‌های مخالف، به مناطق تحت کنترل دولت سوریه منتقل شوند. در جنوب سوریه نیز مناطقی مانند زبدانی، مضایا، بقین و سرغایا که در محاصره ارتش سوریه هستند در چهارچوب این توافق گنجانده شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *