دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

رقابت آمریکای لاتین برای حضور در بازار ایران

چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب: 444795
رئیس‌ انجمن دوستی ایران و برزیل سفر وزیر خارجه برزیل به ایران را سرآغاز تحولی مهمی در روابط دو کشور برشمرد و گفت: برزیل برای حضور بخش خصوصی ایران در بازار ۲۰۰ میلیونی خود باید تسهیلاتی را فراهم کند.
به گزارش جهان، میرقاسم مومنی رئیس‌ انجمن دوستی ایران و برزیل در گفت‌وگو با فارس، در خصوص سفر«مائورو وییرا» وزیر خارجه برزیل به ایران و تأثیرات این سفر بر روابط تهران - برازیلیا گفت: سفر دو روزه وزیر خارجه برزیل به ایران می‌تواند سر آغاز تحول مهمی در روابط دو کشور باشد.

وی با اشاره به روابط ۱۲۰ ساله ایران و برزیل و روابط خوب دو دهه اخیر این دو کشور، یادآور شد: برزیل به عنوان یکی از کشورهای دوست ایران در صحنه بین‌المللی مطرح است. در شرایط فعلی و توافق ایران و ۱+۵ و سفر هیأت‌های مختلف دنیا، برزیل نیز سعی دارد در راستای منافع ملی خود با توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از بازار ۸۰ میلیون ایران بی‌نصیب نماند.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با بیان اینکه طی سال‌های گذشته شاهد روابط خوب اقتصادی طرفین بودیم، اظهار داشت: در دوران پساتحریم و سیاست برزیل برای حضور پررنگ در مسائل سیاسی،‌ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی جهانی، این کشور تلاش دارد تا روابط خود با ایران را توسعه دهد.

مومنی به دیدار وزیر خارجه برزیل با رئیس‌ جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که برزیل در خصوص موضوعات منطقه‌ای از جمله سوریه و عراق نیز قصد نقش‌آفرینی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه دولت کنونی برزیل از نظر اقتصادی و درصد بیکاری تحت فشار داخلی است، برای ایجاد بازارهای جدید و مبارزه با بیکاری، حضور خود در خاورمیانه را گسترش داده که این موضوع با محوریت ایران دنبال می‌شود.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حجم متوسط صادرات برزیل به ایران که ۷۰۰ میلیون دلار و واردات آن ۴۰ میلیون دلار است، یادآور شد: تراز این تجارت به سود برزیل بوده و شرکت‌های برزیلی در بخش صادرات ذرت، سویا، گوشت و برخی کالاهای صنعتی، بازار ایران را تحت اختیار گرفته‌اند. واردات عمده گوشت ایران از برزیل است و این کشور ایران را به عنوان بزرگترین بازار خود مدنظر دارد.

مومنی خاطرنشان کرد: در شرایطی که وزیر خارجه برزیل از روحانی دعوت کرده تا در این کشور حضور پیدا کند، می‌توان با یک برنامه‌ریزی بلندمدت و مناسب در سفر رئیس‌ جمهور به برزیل، کارآفرینان و شرکت‌های خصوصی را با وی همراه کرد.

وی همچنین با بیان اینکه کشور برزیل نیز برای حضور بخش خصوصی ایران در بازار ۲۰۰ میلیونی خود باید تسهیلاتی را فراهم کند، یادآور شد: عمده مشکل ما در روابط اقتصادی با برزیل عدم ایجاد شرایط مناسب برای شرکت‌های ایرانی در برزیل بوده است. با توجه به صادرات عمده صنایع دستی، پتروشیمی و برخی کالاهای نیمه صنعتی از ایران به برزیل، متأسفانه تعرفه‌های گمرکی و مالیاتی که به کالاهای ایرانی اعمال می‌شود، امکان رقابت این کالاها و حضور در بازار برزیل را هزینه‌بر و منتفی کرده است؛ در حالی که با توجه به تراز صادراتی برزیل به ایران که بسیار بالاست، دولت برزیل باید تسهیلاتی در نظر بگیرد که این موضوع در جلسات سران دو کشور باید پیگیری شود.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل افزود: موضوع دوم قیمت گوشت صادراتی برزیل است که همانطور که آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد، قیمت گوشت صادراتی برزیل نسبت به تولید‌کنندگان دیگر ۸۰۰ یورو گرانتر است که لازم است این موضوع نیز مورد توجه قرار بگیرد.

مومنی به رقابت موجود بین آرژانتین، برزیل و مکزیک برای حضور در بازار ایران در شرایط فعلی اشاره کرد: با توجه به رفع تنش‌ها بین ایران و آرژانتین، این کشور که در گذشته صادر کننده محصولات کشاورزی و دامی به ایران بود، قصد دارد حضور خود را دوباره احیا کند که این موضوع می‌تواند در نوع روابط ما با برزیل و مکزیک نیز تأثیرگذار باشد و به نوعی یک فرصت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *