پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

ادغام دو شبکه خردسالان در شبکه کودک

يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 444236
نشست خبری محمد سرشار مدیر شبکه کودک درباره برنامه های فصل پاییز این شبکه در سالن جلسات سازمان بسیج صداوسیما برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، نشست خبری محمد سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان با محوریت برنامه‌های فصل پاییز این شبکه صبح امروز در سالن جلسات ساختمان بسیج صدا و سیما برگزار شد.

محمدر سرشار در ابتدای برنامه گفت: هم اکنون جمعیت زیر ۱۸ سال ایران حدود ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که براساس مطالعات آینده‌نگرایانه سازمان ملل متحد این جمعیت در سال ۱۴۰۴ به ۲۸ میلیون نفر خواهد رسید. علاوه بر جمعیت کوچک سالان در کشور ایران جمعیت قابل توجهی از گویش‌گران زبان فارسی در حوزه تمدنی ایران وجود دارند که مطابق برنامه‌های تلویزیونی ایران هستند.

وی افزود: این جمعیت در کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، هند حضور دارند که از طریق پخش ماهواره‌ای و پخش اینترنتی بیننده تلویزیون ایران است.

سرشار اضافه کرد: حرکت انقلاب اسلامی به سمت تمدن‌سازی نوین اسلامی، ضرورت سرمایه‌گذاری در آینده انقلاب رابیشتر کرده کرد. مهمترین و مطمئن‌ترین راه برای جبران عقب‌افتادگی و انحراف‌های در قرن گذشته سرمایه‌گذاری در آماده‌سازی فرزندان برای برعهده گرفتن این مسئولیت خطیر تاریخی است.

مدیر شبکه کودک و نوجوان تصریح کرد: هرچند در دنیای رسانه‌های آفرینش‌گر، مدیریت یک رسانه یکسویه پخشی بسیار دشوار است اما هنوز بخش قابل توجهی از رفتار فرهنگی مخاطب کودک و نوجوان به مصرف تلویزیون اختصاص دارد.

وی در ادامه به یافته‌های مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما اشاره کرد و گفت: کودکان روزانه ۳:۳۰ و نوجوان ۳:۲۰ بیینده برنامه‌های تلویزیون هستند به عبارت دیگر ساعات تماشای تلویزیون به ساعات مفید در حضور در مدرسه تنه می‌زند.

سرشار در خصوص پژوهش های پشتیبان شبکه کودک و نوجوان گفت: برای راه‌اندازی شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان مجموعه‌ای فشرده‌ای از پژوهش‌ها در قالب ترجمه منابع، مطالعات تطبیقی، مصاحبه‌های عمیق صورت گرفته است که این حرکت در برنامه راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی کم‌سابقه بوده است.

وی افزود: این پژوهش‌ها برنام، مخاطب، جدول پخش، قالب‌های برنامه‌سازی و محتوای ۱۴۰ شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان در جهان صورت گرفته و تصویر روشنی از تجربه جهانی در این زمینه ایجاد کرده است. پایش محیطی تجربه سه ساله کانال پویا و شناسایی قوت‌ها و ضعف‌های آن یکی دیگر از پژوهش‌های کلیدی در این برنامه راه‌اندازی بود.

سرشار تصریح کرد: کاربردی‌سازی مطالعات در زمینه نظریه‌های تربیتی، منجر به تدوین منظومه صیرورت کودک تراز شد که ضامن رویکرد تربیت محور شبکه خواهد بود.

مدیر شبکه کودک و نوجوان با بیان اینکه برنامه‌های خط پاییز سال ۹۴ در دو محور ارتقای کانال تلویزیونی پویا و آغاز پخش آزمایشی کانال تلویزیونی کودک انجام شده است، گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری پخش برنامه‌های شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان برای مخاطب خردسال آغاز می‌شود.

وی افزود: کانال خردسال شبکه کودک و نوجوان با نام پویا فعالیت خواهد کرد و با افزایش برنامه‌های جدید خود از ۵ درصد به ۲۰ درصد و افزایش پخش برنامه‌های ایرانی از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ ظهر برای گروه سنی خردسال فعالیت می‌کند.

سرشار اضافه کرد: نظارت دقیق تربیتی بر محتوای برنامه‌ها و متناسب‌سازی آنها با الگوی رشد در این دوره سنی از ویژگی اساسی کانال پویا خواهد بود.

وی یادآور شد: همزمان با آغاز سال تحصیلی کانال کودک و نوجوان پخش آزمایشی برنامه‌های خود را آغاز می‌کند.

سرشار ویژگی‌های این کانال را در تخصصی شدن برنامه‌ها برای مخاطب کودک، پخش برنامه‌های جدید با سهم ۲۰ درصد و پخش برنامه‌های ایرانی با سهم ۵۰ درصد دانست و گفت: پخش آزمایشی کانال کودک از ساعت ۱۴ تا ۲۲ شب انجام می‌شود.

مدیر شبکه کودک و نوجوان تصریح کرد: این شبکه به عنوان مهمترین دستیار رسانه خانواده‌ها در تربیت آینده‌ساز تمدن نوین اسلامی خواهد بود و با ایجاد فرصت شکوفایی استعدادهای فرزندان از طریق تلویزیون سعی می‌کند تا دستیاری معتمد و خبره در این عرصه باشد.

سرشار اضافه کرد: از سال ۹۱به بعد توجه به کودک و نوجوان در تلویزیون ایران با راه‌اندازی شبکه پویا و پخش برنامه‌های متفاوت آغاز شد که توانست در زمان کوتاه و پخش برنامه‌های متنوع جای خود را در بین مخاطبان باز کند پس از آن سازمان صدا و سیما به فکر تولید برنامه‌های جدید شد تا اینکه از ۲۰ اردیبهشت سال ۹۴ شبکه کودک و نوجوان راه‌اندازی گردید و در ۴ ماه گذشته این شبکه حجم قابل توجهی از برنامه‌های متناسب با رده سنی خردسال و کودک و نوجوان را تولید کرد.

وی در خصوص راه‌اندازی شبکه نوجوان توضیح داد و گفت: مطالعات راه‌اندازی این شبکه انجام شده است و هر زمان که به شرایط مطلوب برسد راه‌آندازی آن را اعلام می‌کنیم.

سرشار در خصوص تولید برنامه‌ها ی کودک در دیگر شبکه‌های سیما تصریح کرد: شبکه‌های یک، دو، پنج برنامه‌هایی را برای کودکان ونوجوانان پخش می‌کنند که طبیعتا سازمان سعی دارد تا براساس بضاعت موجود برنامه‌های بهتر و مطلوبی را در این شبکه تولید و پخش کند و در صورت توجه به این قشر در جامعه و در قالب شبکه‌های کودک برنامه‌های خود را تولید کرده و سعی داریم تا پیوسته به سوی شبکه کودک حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: از ماه آینده این شبکه برنامه‌های انیمیشن خود را برای خردسال از ۸۰ به ۲۰ و برای قشرکودک از ۶۰ به ۴۰ تغییر می‌دهد. در حوزه انیمیشن کلیه برنامه‌ها تامینی است که قسمتی از آنها داخلی و قسمتی دیگر شامل برنامه‌های خارجی می‌شود.

مدیر شبکه کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: یکی از وظایف این شبکه خرید امتیاز بهره‌برداری، تطبیق با منظومه صیرورت و پخش آن در شبکه کودک و نوجوان است که قسمتی از تلاش‌های ما در این چهار ماهه جمع‌آوری این برنامه‌ها بوده است و امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام شده کمک کنیم تا کارهای بهتر تولید و رضایت مخاطبان را به دنبال داشته باشیم و فعالان عرصه اقتصادی با استفاده از این شخصیت‌ها بتوانند کالاهای ایرانی را تولید کنند.

سرشار گفت: در حال حاضر در شبکه کودک و نوجوان تفکیک رده‌های سنی انجام شده است و قالب‌های برنامه‌سازی در هر رده سنی و در قالب مجموعه‌های مجزا پخش خواهد شد. صدا و سیما تجربه‌های برنامه‌سازی زیادی دارد که یکی از مهمترین فرصت‌ها برای ما در شبکه کودک و نوجوان استفاده از تجربه‌های قبلی برنامه‌سازان و تولید برنامه با محوریت کودکان و نوجوانان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *