جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

جاسوسی انگلیس از تمام فعالان چپ‌گرا

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۰
کد مطلب: 440146
سازمان اطلاعات داخلی انگلیس در دوران جنگ سرد هرکسی را که به‌عنوان کمونیست و یا فعال ضداستعمارگری شناخته می‌شد، هدف عملیات نظارت و جاسوسی خود قرار داده است.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از راشاتودی خبرداد: اسنادی که به‌تازگی و پس از خروج از طبقه‌بندی محرمانه از سوی آرشیو ملی انگلیس ارائه شده‌اند، نشان می‌دهند که نهادهای اطلاعاتی انگلیس طی سال‌های جنگ سرد، از شهروندان این کشور که تمایلاتی چپ‌گرایانه داشته و مواضعی ضد استعمارگری داشته‌اند، جاسوسی می‌کرده‌اند.

سازمان اطلاعات داخلی انگلیس موسوم به ام.آی.۵ هر کسی را که ارتباطی با حزب کمونیست داشت از طریق جاسوسی و شنود مکالمات تلفنی آن‌ها، باز کردن نامه‌های ارسالی و دریافتی و تعقیب تمام تحرکات آن‌ها، تحت نظارت قرار می‌دادند.

اسنادی که به‌تازگی منتشر شده‌اند نشان می‌دهد که این سازمان اطلاعاتی چگونه از دیوید اینالس، که بعدها یکی از وزرای کابینه هارولد ویلسون، نخست‌وزیر انگلیس شد همچنین دوریس لسینگ، نویسنده مشهور انگلیس به‌علت علاقه‌مندی به کمونیسم جاسوسی کرده و آن‌ها را تحت نظارت قرار داده بود.

سازمان اطلاعات داخلی انگلیس علاوه بر نظارت بر فعالان چپ‌گرا، به‌نیابت از دفتر مستعمرات این کشور، رهبران آفریقایی هوادار استقلال همچون هستینگز باندا، اولین رئیس جمهوری کشور مالاوی را هدف قرار داده است.

اسنادی که به‌تازگی منتشر شده‌اند نشان دهنده گستردگی بسیار زیاد عملیات اطلاعاتی انگلیس در دوران پس از جنگ (جهانی دوم) است که هرکسی را که به‌عنوان کمونیست یا فعال ضداستعمار شناخته می‌شد هدف قرار می‌داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *