شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

احتمال افزایش تکالیف دولت در برجام

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 440058
عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با بیان اینکه مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام به دنبال کمک به دولت برای حفظ منافع ملی است، گفت: احتمال دارد مجلس برای جلوگیری از سوءاستفاده طرف مقابل، در بندهای خاصی از برجام مجموعه تکالیفی را برای دولت مشخص کند.
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام وحید احمدی نماینده مردم کنگاور و عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره جایگاه این کمیسیون در روند بررسی توافق هسته‌آی در نظام سیاسی کشور اظهار داشت: کمیسیون ویژه بررسی برجام طبق قانون اساسی در پارلمان تشکیل شد.

وی افزود: طبق قانون، نمایندگان مجلس می‌توانند در یک موضوع مهمی که مربوط به سرنوشت کشور می‌شود، درخواست تشکیل کمیسیون ویژه را بدهند، در رابطه با توافق هسته‌ای هم تعدادی از نمایندگان مجلس چنین درخواستی را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.

این عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با بیان اینکه توافق هسته‌ای اساساً باید در مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد، تصریح کرد: تعداد زیادی از نمایندگان مجلس معتقدند که «برجام» باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و به همین منظور نیز کمیسیون ویژه بررسی برجام حتماً دستورالعملی را برای نحوه بررسی برجام و چگونگی ورود به آن تدوین خواهد کرد.

وی یادآور شد: اینکه شیوه و روش کار کمیسیون ویژه و چگونگی ورود این کمیسیون به مباحث و گفت‌وگوها و کیفیت استفاده از دیگر کارشناسان هسته‌ای و اخذ نظر نمایندگان،جزو مواردی است که بعداً درباره آنها تصمیم‌گیری خواهد شد، بایستی اجازه دهیم جلسات کمیسیون تشکیل شود تا بعداً درباره آنها تصمیم‌گیری شود.

احمدی با بیان اینکه اولین جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام فردا با دستور کار انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون و همچنین چگونگی ورود به بررسی برجام تشکیل می‌شود، تصریح کرد: طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، مجلس باید توافق هسته‌‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دهد، طبق این اصول همه موافقت‌نامه‌ها، مقابله‌نامه‌ها و تعهدنامه‌ها میان ایران و کشورهای دیگر که موجب می‌شود ایران تعهداتی را بر عهده بگیرد، باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: کیفیت ورود به موضوع «برجام» بحث خاص خودش را دارد اینکه مجلس نسبت به متن برجام به صورت کلی موافقت می‌کند یا آن را رد می‌کند، موضوعی است که باید در کمیسیون مورد رسیدگی قرار گیرد، ما وارد جزئیات متن برجام نمی‌شویم اما آنچه که به نظرم می‌آید این است که مجلس در بررسی محتوایی برجام در مواردی که احساس کند ممکن است مورد سوء استفاده طرف مقابل قرار گیرد و و یا ممکن است طرف مقابل از تعهداتش سر باز زند، لذا برای جلوگیری از آن احتمال دارد مجلس در بندهای خاصی مجموعه تکالیفی را برای دولت مشخص کند تا ضمن اینکه دولت اصل برجام را می‌پذیرد یکسری تکالیف در برخی بندهای برجام را باید بر عهده بگیرد، مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام به دنبال کمک به دولت برای حفظ منافع ملی کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *