شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۶
۵۵

شرط اصلی انگلیسی‌ها برای سفر هاموند به ایران

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۲
کد مطلب: 439919
فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس فردا یکشنبه وارد ایران خواهد شد. پس از ۱۲ سال، این برای نخستین بار است که انگلیسی‌ها وزیر خارجه خود را به ایران می‌فرستند و جالب اینکه هم در ۱۲ سال قبل یعنی مهرماه ۱۳۸۲ و هم‌ اکنون یعنی اوایل شهریور ۱۳۹۴ این حسن روحانی است که بانی حضور انگلیسی‌ها در ایران شده است!
شرط اصلی انگلیسی‌ها برای سفر هاموند به ایران
به گزارش جهان به نقل از وطن امروز، مهرماه ۱۳۸۲ جک استراو، وزیر وقت خارجه انگلیس به همراه همتایان فرانسوی و آلمانی خود وارد تهران شد تا بیانیه سعدآباد را با حسن روحانی ببندند. اکنون پس از ۱۲ سال حسن روحانی، رئیس دولت ایران شده است!

او این هفته میزبان فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس است. به گزارش گاردین، فیلیپ هاموند به ایران سفر می‌کند تا سفارت این کشور در تهران را بازگشایی کند. بر این اساس، سفارت ایران در لندن نیز همزمان فعال می‌شود.

سایمون گس، سفیر پیشین انگلیس در ایران و مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس، هاموند را در این سفر همراهی می‌کند. براساس گزارشات منتشر شده، انگلیس هنوز سفیر خود را در ایران معرفی نکرده است اما دیپلمات‌های انگلیسی گفته‌اند سفارت را فردی به نام آجای شارما مدیریت می‌کند.

این ادعای گاردین البته با تایید وزارت امور خارجه دولت روحانی همراه شد. یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه با اشاره به گزارش‌های خبری منتشره در خصوص سفر فیلیپ هاموند به تهران، سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران و بازگشایی سفارت این کشور طی این سفر را تایید کرد.

بازگشایی سفارت انگلیس در ایران در حالی رخ خواهد داد که ۴ سال پیش تعدادی از دانشجویان در اعتراض به نقش سفارت انگلیس در فتنه ۸۸، وارد ساختمان این سفارتخانه شدند و از آن زمان سفارت انگلیس در ایران تعطیل شد البته پیش از آن یعنی ۲۳ دی‌ماه سال ۸۸، یک ‏فوریت طرح قطع رابطه کامل دولت جمهوری اسلامی ایران با انگلیس در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، نمایندگان مجلس کلیات طرح ۲ فوریتی کاهش روابط با انگلیس را ۶ آذر ۱۳۹۰ با ۱۷۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

طراحان این طرح، علت تصویب این طرح را کارنامه سیاه انگلیس در قبال ایران و نقش بسیار مخرب این کشور در رخدادهای پس از انتخابات سال ۸۸ عنوان می‌کردند. بنابراین طرح، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی موظف بود «در چهارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف ۲ هفته روابط سیاسی با دولت انگلیس را به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و تجاری را به حداقل برساند».

به هر حال اقدام دانشجویان باعث شد سطح روابط نه تنها کاهش یابد بلکه سفارت انگلیس در ایران تعطیل شود. در آن زمان افکار عمومی در ایران از این اقدام دانشجویان حمایت کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل این حمایت عمومی نقش انگلیس در راه‌اندازی فتنه ۸۸ بود.

هفته گذشته حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، درباره برخی زوایای نقش‌آفرینی انگلیس در فتنه ۸۸ گفت: سفارت انگلستان به ۲۰۰ فرد مأموریت داده بود فقط سراغ خواص بروند و راه‌های نفوذ در آنها را شناسایی کنند؛ این بود که دیدیم ناگهان برخی خواص ساکت شدند و وقتی ما به آنها سند ارائه می‌دادیم، می‌گفتند ما متوجه نمی‌شویم.

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم با حضور در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه انگلیسی‌ها در ایجاد تشتت بین اقوام بسیار کارکشته‌اند و آمریکایی‌ها این را از آنها یاد می‌گیرند، تصریح کرد: سرویس اطلاعاتی انگلستان ۲ استراتژی مهم برای اقدامات خود دارد که یکی رفتن سراغ خواص است، مساله‌ای که در فتنه ۸۸ به‌خوبی مشاهده شد و دیدیم سفارت انگلستان به ۲۰۰ فرد مأموریت داده بود فقط سراغ خواص بروند و راه‌های نفوذ در آنها را شناسایی کنند. اینکه دیدیم ناگهان برخی خواص ساکت شدند و وقتی ما به آنها سند ارائه می‌دادیم، می‌گفتند ما متوجه نمی‌شویم، به همین دلیل بود.

وی، دومین استراتژی سرویس اطلاعاتی انگلستان را استفاده از اراذل و اوباش دانست و افزود: این مساله نیز در فتنه ۸۸ و در کودتای ۲۸ مرداد با استفاده از شعبان بی‌مخ‌ها تجربه شد البته مردم ایران در مقاطع مختلف نقش خود را به خوبی نشان دادند و حضور در تشییع ۱۷۵ شهید غواص یکی از آنها بود که دشمن روی آن حساب ویژه باز کرده بود.

وزیر سابق اطلاعات با اشاره به دیگر اهداف دشمن در ایجاد تحریف در گفتمان امام و اسلام ناب محمدی، اظهار داشت: ریل‌گذاری سیاسی جدید از سوی برخی افراد و جریانات با هدف عدول از ارزش‌های امام و انقلاب، تحریف آرمان‌ها و سناریوی تغییر ارزش‌ها و آرمان‌های نظام اسلامی و تحریف برای استحاله نظام از دیگر اهداف دشمنان در این مقوله است، البته دشمن هر کدام از این محورها را برای جای خاصی در نظر می‌گیرد و در برخی موارد مسؤولان یا دانشگاه مورد نظر هستند لذا فضاهای گوناگونی را برای خود تعریف می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به چارچوب‌های فعلی دشمن برای مقابله با نظام و تحریف گفتمان امام و انقلاب اسلامی، القای ضرورت کنار آمدن با سیاست استکبار در فضای بین‌المللی که یک عده در حال ترویج آن در جامعه هستند را از آن جمله برشمرد.

تفرقه‌افکن‌ها آمدند!


تعطیلی سفارت انگلیس در ایران ۴ سال به طول انجامید. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، موضوع حضور مجدد انگلیسی‌ها در ایران به راحتی مطرح شد. بازگشت انگلیسی‌ها در میانه مذاکرات هسته‌ای مطرح شد و مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه مسؤول پروژه بازگشت انگلیسی‌ها بود. سال گذشته مقدمات بازگشت انگلیسی‌ها فراهم شد و آنان مشغول تجهیز مجدد سفارت خود بودند.

نکته قابل تامل اینکه در جریان تجهیز سفارت، نهاد‌های امنیتی کشور تلاش کردند مانع ورود برخی اقلام مشکوک (بویژه در حوزه شنود و رصد) به بهانه تجهیز سفارت شوند!

موضوع البته در سال جدید نیز به صورت ویژه در دستور کار وزارت امور خارجه قرار داشت تا اینکه اواخر هفته گذشته موضوع سفر فیلیپ هاموند به ایران مطرح شد البته پیش از این مجید تخت‌روانچی در گفت‌وگو با یک سایت داخلی از بازگشایی سفارت انگلیس خبر داده بود.

او در این‌باره گفت: «هنوز تاریخ دقیقی برای بازگشایی سفارتخانه انگلیس مشخص نشده است البته بخش کنسولی سفارت ایران در لندن فعال بوده و خدمات کنسولی خود را به ایرانیان مقیم انگلستان ارائه می‌دهد، چرا که اگر این بخش فعال نبود، ایرانیان مقیم انگلستان برای دریافت ویزا باید به کشورهای همسایه می‌رفتند که هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شدند؛ در عین حال که تعداد ایرانی‌های مقیم در انگلستان نیز قابل توجه است، ارائه این‌گونه خدمات نیز ادامه پیدا خواهد کرد. اقدامات بازگشایی سفارت انگلستان در ایران نیز فراهم شده است. فقط یکی، دو موضوع از نظر کارهای اداری باقی مانده و با لندن در این زمینه در تماس هستیم. آنها نیز اعلام کردند تا پایان سال میلادی سفارت بازگشایی می‌شود اما هنوز بر سر زمان مشخصی به نتیجه نرسیده‌ایم. زمانی که در لوزان بودیم، برای سفر آقای هاموند به ایران در موعد مقتضی صحبت‌هایی صورت گرفت، اما هنوز پیگیری برای سفر انجام نشده است. با این حال شما شاهد سفر هیات‌های مختلف اروپایی به ایران هستید. درصدد هستیم سفر آقای هاموند به ایران نیز در موقع مناسب انجام شود».

برخی منابع در این‌باره به «وطن امروز» گفته‌اند بازگشایی سفارت انگلیس، یکی از اصلی‌ترین مطالبه‌های انگلیسی‌ها برای پذیرش سفر هاموند به ایران بوده است. به هر حال وزیر خارجه انگلیس این هفته به تهران می‌آید! او با کلید سفارت به تهران می‌آید!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
دانشجویان ؟!!!!
افکار عمومی حمایت کرد؟!!!!
محمد جواد
bbc اومد انگلیس هم میخواد برگرده.عوامل فتنه یکی یکی دارن میان.جشن بگیریم و شادی کنیم
رابطه با اسرائیل برقرار نشه صلوات بفرست!
رابطه با انکلیس خیلی بدتر از رابطه با رزیم اشغالگر صهیونیست است
سیاح
Iran, Islamic Republic of
بابا، انگلیسیها از ایرانی هم ایرانی تر شده اند برای رشد و توسعه ایران صف کشیده اند !?
می آیند تا اقتصاد مقاومتی را عملی کنند !
جشن ورود بگیرید !
پس مگر قانون نگفته در سطح کارداری باشه؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
سرکشی از قانون در دولت قبل بد بود الآن اینهایی که در سر کارند همه حقوقدانند و اگر بر خلاف قانون عمل کنند اشکالی ندارد!! مثل قانون صیانت از دستاوردهای هسته ای، قانون بودجه، سند چشم انداز، قانون هدفمندی، قانون مبارزه با پولشویی، شفافیت اطلاعاتی و ....
ع ع
خدا عاقبت مارا بخیر کند
Romania
چرا.دارند سنگرها رو مرتب فتح میکنند تا ...راهی نمونده
Indonesia
این را از تخریب گران دولت قبل بپرسید کسانی که روز و شب داشتند انحراف یابی می کردندو در سایت هایشان دولت قبل را از حیز انتفاع ساقط کردندو الان هم با پر رویی تمام خودشان را بری از هر مشکلی می دانند و احمدی نزاد را مسبب شکست خودشان و وضعیت فعلی می دانند
رنگ کلیدش هم...!!
آخی جهان! دلت برا نخست وزیر مجمع الجزایر قمر تنگ شده یا وزیر خارجه بورکینافاسو؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
بهتر از دل تنگ شدن برای روباه پیر نیست؟
نخست وزیر مجمع الجزایر فلان طبق منافع ما کار می کنه
Iran, Islamic Republic of
بورکینا فاسو ...به این انگلیس شرف داره....
یک موی سر وزیر خارجه بورکینا فاسو به کل انگلیسیها و کاسه لیسهای داخلی اش می ارزد
اقلیت 4 میلیونی بدانند...
توافق هسته ای گام اول ارتباط سازنده با دنیاست...
منظور شما جمعیت چند ده میلیونی ای هست که تو 9دی تو دهن فتنه و استکبار جهانی زد!!!!
Iran, Islamic Republic of
نه عزیزم
ابتدای شکستن هیمنه ایران است.
------------------------------------------------

کشوری که برای وارد کردن تجهیزات باید از کدخدا اجازه بگیره دیگه در دنیای امروز جایی نداره.
------------------------------------------------

کوروش که خوابه شما هم که خوابید.
Iran, Islamic Republic of
ارتباط سازنده از طریق روباه؟
Iran, Islamic Republic of
هر کی به جلیلی رای نداده رو جزو اون اکثریت ۵۰.۷ درصدی حساب کردی!
چرا یک عده اینقدر شتابان دچار توهم اکثریت میشن؟!
...هم که از الان برای مجلس آینده تعیین تکلیف کرده. حتما اگه مردم چیز دیگه ای خواستن، رمز «تقلب شده» دوباره کلید میخوره...
و اکثریت 7/درصدی بدانند تسلیم هسته ای گام اول تنسلیم در مقابل استکبار جهانی و عقب نشینی قدم به قدم از آرمانهای امام راحل و اهداف بلند انقلاب است
مرگ بر انگلیس و نوکرانش
United States
... شرط اول بازگشایی سفارت انگلیس ورود دستگاهای. ...به ایران بدون بازرسی بود.
اگر جهان نیوز ممکن هست این مسله رو پیگری کند البته اگر صلاح نیست. ... در امان خدا. ... امیدوارم هم تحقیق بفرمایید و هم درج بفرمایید ان شالله
United States
تکلیف دستگاه ها چی میشه و چرا? ???
مگه قطغ رابطه مصوبه مجلس نبوده؟ آیا دولت می تواند سرخود مصوبه مجلس را زیر پا بگذارد؟
متین
روباه مکار ......!!!!
Iran, Islamic Republic of
دیری نخواهد پاییدکه مابیرونشان خواهیم کرد
محمود
...دست دولت درد نكند كه روباه را دوباره به كشور آورد...
امان از این کلیدها
Iran, Islamic Republic of
خدا بخير کنده
ايران در گذر تاريخ از انگلستان خيري نديده

حال چه نقشه اي دارند ..... ؟

انشا الله حواسمان به دعواهاي داخلي پرت نشده تا دشمن فرصت ضربه زدن پيدا کند..!
Iran, Islamic Republic of
ایران خیر ندیده...
ولی حتما برخی خیر دیده‌اند که همه جوره با شرط و شروط های روباه مکار کنار میان..
یک عده که حتما خیر دیده اند بالاخره در آنجا تحصیل علم حقوق کرده اند و نان و نمکی خورده اند
عین سین
Iran, Islamic Republic of
من نمی دانم در طول تاریخ ایران چطور این انگلسی های زبل خانی ، هرچه دلشان می خواهد انجام می دهند بعد هم با تبختر و تکبر و چهره طلبکارانه و حتی دریافت طلبشان از ما، برمی گرددند؟؟!! کسی ما را متوجه کند!!
اتفاقی که برای سفارت انگلیس افتاد از اول هم چیز خوبی نبود.
در همون مقطع هم دلسوزان کشور انتقاد کردن.
قابل پیش بینی بود که این اتفاق بیافته...
اتفاقا آن اتفاق باید در زمانی می آفتاد که برای لانه جاسوسی افتاد که اگر در آن زمان می افتاد یقینا فتنه 88 بوجود نمی آمد
"... در عین حال که تعداد ایرانی‌های مقیم در انگلستان نیز قابل توجه است، ..."
یعنی تعداد آقازاده های مقیم آنجا اینقدر زیاد شده اند که باید دوباره ناز انگلیس را هم بکشیم؟
بازگشت جاسوسان به ایران
امیر مسعود
Iran, Islamic Republic of
آیا از عزت ایرانیان که آقای روحانی دم از آن می زد چیزی باقی مانده. بنظر می رسد از فضای کرنش دولت آقای روحانی به غرب(ونه ملت ایران) آنقدر استعمار پیر وقیح شده است که حاضر نشده است که یک انگلیسی را بعنوان سفیر مطرح کند و یکی از کارگزاران هندی که کشورشان زمانی مستعمره این بریتانیا بوده است را می خواهد بعنوان سفیر راهی ایران کند. این عزت ایران بود که آقای روحانی دم از آن می زد.
از ماست که بر ماست !!!!!!!!
حسين
سلام ادم هاي ضعيف النفس و ساده لوه و زود باور و تسليم شده در مقابل اين قدرت هاي پوشالي
محمد باقر
از فردا مجددا توطئه ها شروع خواهد شد نهادهای امنیتی باید کاملا مراقب این سفارتخانه باشد الانه داعش در مراحل حساس خود در عراق به سر می برد لذا تحرکات سفارت انگلیس را خوب رصد نمایید
Iran, Islamic Republic of
ورود این جاسوس به ایران مساوی است با آشوب . حزب و حزب بازی . نا آرامی . دموکراسی پوشالی انگلیسی . کاغذبازی و روزنامه بازی و هر چه که اولش" بی" داره برای ما و هر اولش "با "داره برای این روباه پیر و حیله گر...
Iran, Islamic Republic of
این یروزی بزرگ دیپلماتیک بر مردم ایران مبارک باد
محمد جواد
Iran, Islamic Republic of
یعنی شما به همه چی میگین پیروزی . . .
مثلا برای باخت 1 بر صفر به آرژانتین جشن گرفتین . . .
برای توافقی که هنوز در هیچ کدوم از کشورها قبول نشده، جشن گرفتین . . .
برای ورود هاموند هم میخاید جشن بگیرین . . .
احتمالا شما فقط دوست دارین جشن بگیرین، اینا همه بهونست بریزید تو خیابونا و برقصید و . . .
United States
مرگ بر انگليس چموش !
باید تلاش کنیم با دنیا روابط سیاسی خوبی داشته باشیم و کار آقای روحانی مورد تایید است
مگر دولت انگلیس "دنیا" است؟
واقعاًاًاًاً
Iran, Islamic Republic of
ما مردم اگر نخواهیم پای این انگلیسی های کثیف به ایران باز بشه باید چی کسی رو ببینیم . صد سال سابقه استعمار . چپاول و غارت این میهن عزیز از ذهن هر ایرانی که خارج بشه اون ایرانی خائن به خاک میهن است .. هولوکاست ایران در جنگ جهانی و قتل عام هم وطنان عزیزمان بخاطر نبود آذوقه و غذا که به شکم صاحب مرده سربازان انگلیسی ریخته می شد محال است که فراموش بشه مرگ بر انگلیس . درود بر روح پاک اون طفل شیر خواری که کنار مادرش از بی غذایی تلف شده بود کنار جاده ... در زمان جنگ جهانی ...که اون افسر خارجی این قضیه اجساد ایرانی ها رو کنار جاده در خاطراتش آورده بود .. درود بر ایران و ایرانی ....
Iran, Islamic Republic of
سرورم . محمد جواد ظریف مدیون خون شهدا و ما ملت هستید اگر موقع اسقبال از این جاسوس حیله گر که اصلا ارزش استقبال ندارد حتی یک پله پایین بیایید
ما ملت دلسوخته همیشه با مانورهای دیپلماتیک شما دلهای سوخته مان از صدها سال استعمار اینها خنک می شود وقتی پاشنه کفشت را رو به نخست وزیر انگلیس می گیری و ووو ...خواهش دارم موقع دست دادن هم حواس مغز زیرکت به این سرا پا نیرنگ ها باشد....
Iran, Islamic Republic of
سید حجت باسلام باز هم دشمن در خانه ما خیمه زد (تفرقه بینداز حکومت کن)خواص باید هوشیار باشند چونکه مردم از خواص جلوترند
ایرانخواه
در طول تاریخ ،ملت ایران چقدر از ناحیه سیاسیون وابسته یا نادان چوب خورده و منافع ملی اش را از دست داده است یعنی وزارت خارجه ، انگلیس را دشمن نمیداند و یا اینکه فکر میکند انگلیس دشمنی با این ملت را کنار گذاشته است کدام عاقلی دشمن را درون خانه اش راه میدهد و بعد کلی تلاش میکند تا مواظب این دشمن باشد .
"در آن زمان افکار عمومی در ایران از این اقدام دانشجویان حمایت کرد"!!!!!!!!!!!!
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
جدا دار با کلیدش در های غربیها رو باز میکنه. یکی جلوی این غضنفر رو بگیره.
سفارت روسیه هم باید بسته بشه. روس ها در طول تاریخ به ایران خیلی خیانت کرده اند و نباید خیانت های آنها فراموش شود.