جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۳
۱۸
در سرمقاله روزنامه شرق مطرح شد؛

اهمیت هاشمی در اعلام ختم دوره انقلاب است!

دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۶
کد مطلب: 439055
روزنامه شرق به بهانه حمایت از هاشمی رفسنجانی تصریح کرد وی اولین دولت پسا انقلابی(!) را تاسیس کرد و آدم‌هایی را که آمادگی روحی ورود به دوران تازه را نداشتند کنار گذاشت و شکاف تاریخی در انقلاب به وجود آورد.
اهمیت هاشمی در اعلام ختم دوره انقلاب است!
به گزارش جهان به نقل از کیهان، این روزنامه در یادداشت خود به قلم سردبیر می‌نویسد: هاشمی که دو دوره رئیس‌جمهوری مقتدر بود کارش به جایی کشید که در انتخابات مجلس بیم آن می‌رفت رای نیاورد و بالاخره در جایگاه آخر - نفر سی‌ام در لیست نمایندگان تهران - قرار گرفت. هاشمی رفسنجانی اگر در بسیاری از امور همچون شخصیت‌های سیاسی دیگر عمل کرده باشد، در یک نکته با همه فرق دارد؛ و آن اینکه او خودش را بی‌محابا در معرض انتخاب مردم قرار می‌دهد و از اینکه مردم یا جریان‌های سیاسی او را انتخاب نکنند، هراسی ندارد و خم به ابرو نمی‌آورد.

شرق می‌افزاید: اینکه هاشمی خود را به آزمون افکار عمومی و رویکرد سیاسی جامعه واگذار می‌کند، دستمایه بحث مخالفان و منتقدان و حتی دوستداران او است که بارها به او خانه‌نشینی و بازنشستگی اجباری - تشویقی را پیشنهاد کرده‌اند.

او موسس اولین دولت پسا انقلابی ایران است. او با نام‌گذاری دولتش - دولت سازندگی - به تلویح اعلام کرد که یک دوره تمام و دوره دیگری آغاز شده است. در آن زمان به جز هاشمی چه کسی می‌توانست چنین موضعی - ختم دوره‌ای و آغاز دوره‌ای دیگر - را این قدر صریح اعلام کند به عبارتی، هاشمی با رمز سازندگی، انقلابی در دل انقلاب سامان داد. پیامد جانبی این سیاست هاشمی، خواسته یا ناخواسته به کنار رفتن آدم‌هایی انجامید که آمادگی روحی یا استطاعت ورود به دوران تازه را نداشتند. پس به ناچار کنار رفته یا بازنشسته می‌شدند. از همین جا واگرایی آغاز شد. قرائت هاشمی از آرمان‌های انقلاب به نحوی بود که بسیاری را با چهره‌ای از انقلاب مواجه می‌کرد که هم غرابت داشت و هم دشوار بود. از این رو شکافی تاریخی به وجود آمد. از همین مختصر برمی‌آید که هاشمی در نهان، انقلابی است و در انظار محافظه‌کار. کلی‌نگری بخشی از خصلت انقلابی او است که با رفتارهای و رویکردهای دموکراتیک‌اش ناهمساز به نظر نمی‌رسد.

اما اهمیت هاشمی، نه در روان‌شناسی شخصیت سیاسی او، که در ایجاد شکاف بین دو دوره [انقلاب و پساانقلاب!] نهفته است. هاشمی هیچ‌گاه از الفاظ و تعابیری دال بر «ما و دیگری» استفاده نمی‌کند، اما عملکرد و کارنامه سیاسی‌اش بر دورانی گواهی می‌دهد که تمایز میان «ما» و «آنها» نیروهای انقلابی را به دو طیف متفاوت تقسیم کرد و در این میان اگر سهمی به مخالفان داد، برای همراه کردن آنها بود که کارساز نیفتاد.

دولت هشت ساله سازندگی، گرچه زمینه‌ساز تعارض بین انقلابیون شد اما دولت اصلاحات را شکل داد.

بسیار گفته‌اند که عاقلانه‌تر این بود که پس از دولت هاشمی، ناطق نوری بر مسند کار می‌نشست. اما دولتی که رفاه نسبی آورده بود، ادامه منطقی‌اش باید دولت اصلاحات می‌بود. ماجرا همین جا ختم نمی‌شود. دامنه این تحول به دولت‌های اصلاحات و اعتدال نیز سرایت کرده است.

یادآور می‌شود روزنامه شرق پس از ناکامی بزرگ هاشمی در انتخابات سال ۸۸، جزو اولین رسانه‌هایی بود که به قلم سردبیر وقت خود خواستار نیمکت‌نشینی هاشمی شد و تصریح کرد هاشمی باید مانند علی دایی بداند دوره بازیگری‌اش سپری شده است. اما تحویل گرفتن امروز هاشمی از سوی روزنامه‌های زنجیره‌ای که صراحتا او را عالیجناب سرخپوش قتل‌های زنجیره‌ای معرفی می‌کردند، در متن یادداشت روشن است؛ چون او انقلاب در انقلاب کرد [انقلاب در انقلاب می‌شود غیر و ضد انقلاب!] و قائل به پساانقلاب است و به همین دلیل موجب شکاف میان نیروهای انقلابی و کنار زدن نیروهای اصیل انقلاب و همچنین سرکار آمدن افراطیون با تابلوی دروغین اصلاح‌طلبی شده است.

همچنین باید گفت بر جای گذاشتن تورم ۴۹ درصدی به عنوان بالاترین رکورد تورم - آن هم بدون تحریم‌های سنگین - اجازه نمی‌دهد امثال روزنامه شرق از دولت سازندگی به عنوان دولت رفاه یاد کنند هرچند که حساب اشرافیت دولتی جداست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من دوران هشت ساله هاشمی را درک کردم دوران سخت و سیاهی بود.
United States
آخرین انتخاباتی که هاشمی در آن شرکت کرد انتخابات خبرگان بود که با اختلاف زیادی از نفر دوم در شهر تهران اول شد و اگر در سال 92 رد صلاحیت نشده بود با رای بالای مردم به ریاست جمهوری میرسید و تمام مشکل مخالفان هاشمی همین مردمی بودن هاشمی است و هر چه تخریب میکنند محبوبیت هاشمی بیشتر میشود تا جایی که مستاصل شده اند که دیگر باید چه بکنند.
United States
الان اقای هاشمی توان واراده ادامه راه رو نداره.!!!!!
Iran, Islamic Republic of
درجه توهم ات بسیار شدید و نگران کننده است. فکری برای خود بکن حتما!
خواب ديدي خير باشه!!!!!
علي
خود بگوييد و خود باور کنيد!
اما رهبر معظم انقلاب جور ديگري فرموده اند، ببينيد:
«من فراموش نمی‌کنم، روز‌های بعد از جنگ در آن جلسه‌ای که به دستور امام تشکیل شد، چند نفری برای طرح خطوط اصلی بازسازی کشور نشستیم؛ به نظر خودمان آرزو‌های بزرگی را در آن نوشته‌ها آوردیم، بحث کردیم و تصور نمودیم، که ان شاءاللَّه در طول چندین سال انجام گیرد. آنچه در این هشت سال ریاست جمهوری شما اتفاق افتاده، از آنچه که آن روز ما آرزو داشتیم، بیشتر است و حقیقتاً کشور بازسازی شد.» (مرداد ۱۳۷۶)»
بی شک سخت ترین و تلخ ترین دوران بعد از انقلاب 8 سال ریاست جمهوری هاشمی بود و مردم تورم 50 درصدی و 8 برابر شدن نرخ دلار و خفقان سیاسی و رسانه ای آن دوران را هرگز فراموش نخواهند کرد .
رفاه؟!هنگ کردیم
Iran, Islamic Republic of
اینها همونهایی هستند که از همون اول تلاش کردند آرمانهای انقلاب را به فراموشی بسپارند و دنبال ...شان بروند
بزارید بنده ی خدا در توهمات خودش سیر بکنه.
ولی تعجب همه از اینه که یک انسان بالاخره کی میخواهد از رو برود؟!!
مردم اینهمه "نه"بهش گفته اند ولی باز هم ...
United States
مگر ممکن است همیشه در حال انقلاب ماند وقتی حکومت مستقر شود دوره ی پسا انقلاب است با این تحلیل هایتان ادم میمونه که شما مردم را چی فرض کردید
سرور
وقتی تاریخ را به دو دوره تقسیم می کند یعنی یا دوره انقلاب یا پسا انقلاب منظور نگارنده مشخص است.
Iran, Islamic Republic of
چی شد؟! همین شماها نیودید که در زمان اصلاحات! به دولت قبل(سازندگی!) در روزنامه های زنجیره ایتان توس، نشاط، عصر آزادگان، جامعه و..... لقب دیکتاتوری و دولت خفقان و ایجاد فضای بسته و... می دادید و رییس آن را عالیجناب سرخ پوش می خواندید! حالا چه شد؟! حاج آقا تغییر کرده یا شما در مسیر حاج آقا قرار گرفته اید؟!!
انهایی که به هاشمی این لقب را دادند از گفته ی خود پشیمان شدند و گفتند اشتباه کردند شما که می گفتید مخالف هاشمی دشمن پیغمبر است چرا اکنون به او اهانت می کنید
کسانی که تا دیروز برای هاشمی جوک میساختن و میگفتن چرا طرفدار هاشمی شده اند ؟!!
علي
اين از دروغهاي بزرگ است که کسي شعار داده باشد: مخالف هاشمي دشمن پيغمبر است!
بلکه زماني شعار اين بود:

مخالف هاشمي، مخالـف رهبر است
مخالف رهبري، دشمن پيغمبر است

اگر دين نداريد لا اقل آزاده باشيد!
United States
خوش بود گر محک تجربه اید به میان تا سیه روی شود هر که در او غش باشد . تمام این حرف ها باعث بی ابرویی بیشتر این اقا می شود دوستانش کمک کنند تا بد از این نشود
هاشمي بايد در ميدان باشد تا بعضي ها دق كنند