پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

واکسن هپاتیت "ب" ساخته شد

چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 438285
پزشکان متخصص کوبایی موفق به ساخت واکسنی شدند که می‌تواند «هپاتیت ب» را در مراحل ابتدایی تشخیص، درمان کند.
به گزارش جهان، فارس به نقل از«کورئو دل اورینوکو» خبر داد، مرکز مهندسی و بیولوژیکی کوبا موفق به ساخت واکسنی موسوم به «هبر ناسواک» شد که در درمان و مقابله با بیماری هپاتیت ب مزمن مؤثر است.

این واکسن که به درمان بیمارانی اختصاص دارد که پیش‌تر از وخامت اوضاع و شدت گرفتن بیماری ویروسی هپاتیت ب، پی به بیماری خود برده و در صدد درمان آن برآمده‌اند؛ واکسن «هبر ناسواک» که برای اولین در کوبا توسط دانشمندان مطرح این کشور ساخته شده، به صورت زیر جلدی تزریق می‌شود.

گفته می‌شود این واکسن در ۸ کشور آسیایی جهان نیز به مرحله تولید رسیده است.

«سیبگ ایریس لوگو کاررو» پزشک متخصص در این حوزه به خبرنگاران گفت که مراحل ارزیابی این واکسن توسط پزشکان متخصص کوبایی با همکاری شرکت فرانسوی «آبیواکس» انجام شده و در حال حاضر در حال بررسی روی ۲۳۰ بیمار در ۵۰ کیلینیک واقع در ۸ کشور آسیایی است.

وی در ادامه افزود که با توجه ارزیابی تخصصی این واکسن توسط پزشکان متخصص دیگر کشورها همچون استرالیا، نیوزرلند، کره جنوبی، سنگاپور، تایوان، هنگ‌کونک، فیلیپین و تایلند می‌توان گفت این واکسن نسبت به داروهای مشابه بهتر بوده و در راستای مهار هپاتیت B بهتر عمل می‌کند.

این واکسن تاکنون توانسته توجه و حمایت بسیاری از شرکت‌های دارویی و پزشکان و مراکز فعال در این عرصه را به‌ خود جلب کند؛ هم‌اکنون ۲۰ مقاله علمی تخصصی درباره این واکسن توسط پزشکان و متخصصین عرصه پزشکی در کوبا نوشته و چاپ شده است.

البته طبق بررسی‌ها تنها پزشکان کوبایی در این عرصه فعال نبوده‌اند؛ بلکه بسیاری از پزشکان از سوی جامعه مطالعات کبد ژاپن، مرکز پاستور در بنگلادش، دانشگاه هانوفر، دانشگاههای فرانسه، دانشگاههای آلمان و دیگر کشورها مقاله‌های ارزشمدی درباره این واکسن نوشته و منتشر کرده‌اند.

انتظار می‌رود پس از صدور مجوز از سوی مرکز کنترل دارویی و مرکز نظارت دارویی کوبا و دیگر مقامات ارشد دراین حوزه، واکسن مذکور تا سال ۲۰۱۶ وارد باز کوبا شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *