يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

عُمان، ایستگاهی برای صادرات گاز ایران

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب: 435874
یک وبگاه عربی در گزارشی به توافق امضا شده میان تهران و مسقط برای انتقال گاز ایران به این کشور پرداخت و افزود: عُمان به ایستگاهی برای صادرات گاز ایران تبدیل می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، تهران بر اساس توافقی که در میان بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و همتای عُمانی‌اش «محمد بن حمد الرمحی» امضا شد، قصد دارد سالیانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به عمان صادر کند و پیش‌بینی می‌شود عمان بر اساس روابط قوی و خوبی که با ایران دارد ، به ایستگاهی برای صادرات گاز ایران تبدیل شود.

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، در این باره نوشت: بر اساس اظهارات رسمی مقامات ایرانی، تهران برای صادرات ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز در پروژه‌ای با هزینه تقریبا یک میلیارد دلار با مسقط توافق کرده است و این گاز از طریق خط لوله‌هایی در خلیج فارس اجرایی خواهد شد.

توافق مذکور در اولین سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به مسقط در سال ۲۰۱۳ امضا شد. خبرگزاری رسمی عمان اعلام کرد که در این سفر میان مسقط و تهران ۳ توافق امضا شد که یکی از آنها توافقی ابتدائی برای خط لوله گاز ایران به عمان بود.

زنگنه در آن زمان به خبرنگاران گفت: گازهای ذکر شده در توافق از هرمزگان به بندر «صحار» عمان با لوله‌هایی به طول ۲۶۰ کیلومتر منتقل سپس با شبکه‌های داخلی مرتبط خواهد شد و انتظار می‌رود که طرح مذکور طی سه سال اجرایی شود.

وی افزود: عمان هزینه کامل این خط لوله گازی و زیرساخت‌های آن را که بالغ بر یک میلیارد دلار است،‌ خواهد پرداخت و سپس این سرمایه‌گذاری خود را از خلال درآمدهای حاصل از پروژه خواهد برداشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *