سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۱

آرامش عمان در خلیج‌فارس در کنار ایران

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 411692
یک وبگاه مصری در گزارشی درباره عُمان نوشت این کشور علیرغم ثروت کمتر خود در مقایسه با دیگر اعراب حاشیه خلیج فارس یک خط‌‌ مشی سیاسی متفاوت در رابطه با ایران دارد و برخلاف دیگر اعراب، دوست ایران است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، وبگاه خبری «رصد» مصر در گزارشی به کشور عُمان در منطقه خلیج فارس پرداخت و نوشت در میان حجم انبوهی از اخبار عربی از خشونت‌ها و درگیری‌های گسترده در منطقه نامی از عُمان دیده نمی‌شود و این کشور چناکه به نظر می‌رسد به دور از طوفان درگیری‌های منطقه‌ای و محلی امن است.

در ادامه این گزارش آمده است: تقریبا خبری از عُمان دیده نمی‌شود جز اینکه گاهی اخباری درباره بیماری سلطان «قابوس» و آزمایش‌ها و برنامه‌های معالجه وی منتشر می‌شود که نگرانی‌هایی درباره انتقال سلطنت در این کشور پس از حکومت ۴۵ ساله سلطان قابوس به وجود می‌آورد. خانواده سلطان قابوس نزدیک به ۲ قرن و نیم است که بر عُمان حکومت می‌کنند و اولین بار جد وی «احمد ابوسعید» در سال ۱۷۴۲ میلادی بر تخت نشست.

طبق این گزارش، عُمان نسبت به دیگر همسایگان خود که بر چاه‌های نفت و گاز نشسته‌اند کشور ثروتمندی نیست و متوسط درآمد سالانه شهروندان آن ۲۵ هزار دلار است اما علیرغم این موفق شده یک خط سیاسی مخالف از دیکته‌های رهبر شورای همکاری خلیج فارس یعنی عربستان سعودی برای خود ترسیم کند و با قدرت با طرح اتحاد کشورهای عضو سوریا همکاری مخالفت نمایند.

عُمان بر خلاف موضع محافظه‌کارانه عربی و (اعراب) خلیج (فارس) در قبال ایران، به ایران نزدیک است. حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در مارس ۲۰۱۴ به عنوان دومین رئیس‌جمهور ایرانی (بعد از محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۷ ) که به عُمان سفر می‌کند به این کشور رفت . حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به یک میلیارد دلار می‌رسد و طرح‌های مشترک بسیار و سرمایه‌گذاری‌‍‌های زیادی میان یکدیگر دارند.

علیرغم این آرامش و ثبات ، عُمان نیر از اعتراضات منطقه «صحار» همزمان با تحرکات موسوم به «بهار عربی» که در کشته در میان تظاهرکنندگان داشت بی‌نصیب نماند اما سلطان قابوس با نظارت خود این تحرکات را خاموش کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *