چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
۱

سیدعبدالکریم کفاش که بود؟

يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 432835
کسانی که به مقامات والای معنوی رسیدند و محبت خداوند را در دل جای داده‌اند، حاضر نیستند این محبت را با چیز دیگری عوض کنند حتی با بهشت هم محبت خدا را عوض نمی‌کنند!
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله سید مهدی میرباقری (رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم) گفت: ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی است چرا که مؤمنین به ضیافت خاص خداوند متعال دعوت شده‌اند. قلب این ضیافت نیز شب قدر بود، چرا که در این شب قرآن کریم نزول کرده و همینطور ولایت امیرالمؤمنین (ع) نیز در این شب است.

مرحوم شیخ صدوق احادیث متعددی را نقل کردند که در یکی از آنها آمده شب قدر شبی است که تقدیر همه کائنات، گذشته و آینده افراد و دنیا در آن واقع شده و از جمله حقایقی که در این شب عزیز تنزل یافته، ولایت امیرالمؤمنین (ع) است.

سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که در ضیافت خداوند متعال در ماه مبارک رمضان و سفره‌ای که خداوند برای مؤمنان پهن کرده، پذیرایی خداوند در این سفره چیست و ما چگونه به رزق خداوند در این ماه دسترسی پیدا می‌کنیم؟

برای پاسخ سؤال نخست باید بررسی کنیم که رحمت خداوند دارای چند قسم است، این رحمت دارای دو بعد رحمانی و رحیمی است. به طور مثال اگر کسی به «بسم‌الله» راه پیدا کند، به اسم اعظم الهی دست یافته است این اسرار هم برای هر کسی قابل دسترسی نیست اگر کسی سرّ نگه دار باشد، اسرار را به او فاش می‌کنند. در روایات داریم گاهی دوستان اهل بیت (ع) از آنها می‌خواستند از اسرار علوم باخبرشان کنند، ائمه (ع) می‌گفتند که شما نمی‌توانید اینها را نگه دارید، بنابراین اگر کسی اهل سرّ نگه‌داری باشد از این حقیقت الهی به او می‌دهند.

اگر کسی می‌خواهد در شب‌های ماه مبارک رمضان به خداوند برسد باید از بسم‌الله شروع کند. خداوند هم رحمت عام و هم خاص دارد و خودش هم در قرآن کریم فرموده که اگر شما مؤمنین تحمل داشتید، بیش از آن چیزی که به کفار دادیم، به آنها می‌دادیم آن قدر که سقف خانه‌هایشان را از طلا و نقره بسازند.

اما رحمت خاص خداوند برای مؤمنان و بندگان است، این رحمت رحیمیه است که ناشی از محبت خاص اوست. این نعمت‌ها شامل یقین، توکل، ایمان، صبر، صفات حمیده، توحید، معرفت خود و معرفت اولیا است. این صفات را خداوند به هر کسی نمی‌دهد به منظور دیگر محبت امیرالمؤمنین (ع) را به هر کسی نمی‌دهد. فردی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت: من فقیرم، امام به ایشان فرمود که تو فقیر نیستی تو محبت ما را داری، حاضری آن را با دنیا عوض کنی؟

بنابراین کسانی که به مقامات والای معنوی رسیدند، با خدای متعال آشنا شدند و محبت او را در دل جای داده‌اند حاضر نیستند آن را با چیز دیگری عوض کنند حتی با بهشت هم محبت خدا را عوض نمی‌کنند این در احوالات مؤمنین معمولی هم گاهی ذکر شده است.

آقا سید عبدالکریم کفاش نیم قرن پیش زندگی می‌کرد، فرد صادقی بود و خیلی بزرگان امروز ما ایشان را دیده بودند، اهل تشرف بودند و محضر امام زمان (عج) و از دست ایشان خیلی چیزها گرفته بود، حتی امام زمان (عج) جایشان را در بهشت به ایشان نشان داده بودند ولی ایشان گفته بودند که اگر شما اینجا نباشید، من این مکان را نمی‌خواهم!

درباره بهشتی‌ها مطرح شده که همه چیز در بهشت نورانی است و هیچ حجابی نیست اگر حجابی هم باشد حجاب نورانی است اما هیچ چیز در بهشت غفلت نمی‌آورد شامل خوردن،‌ پوشیدن، نکاح و ... همه چیز انسان را به ولایت و توحید می‌رساند ،با این حال گاهی تجلیاتی از خداوند و عنایت خاص از سیدالشهدا می‌شود که بهشتی‌ها را محو می‌کند تا اینکه همه نعمت‌های بهشت را فراموش می‌کنند، این همان رحمت رحیمیه خداوند است. در نهایت انسان مؤمن در این ماه می‌تواند به رحمت رحیمیه خداوند دسترسی پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


س
Iran, Islamic Republic of
خوشا به سعادت ایشان، که مورد عنایت خداوند، بوده است..