شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۷
حکایت آمارهای رسمی از بی‌تدبیری در کاهش بیکاری؛

آمار اشتغال از ادعا تا واقعیت؛ منفی ۶.۶ درصد +اینفوگرافی

يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 432820
بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان اشتغالزایی خالص در ۷۰۰ روز فعالیت دولت تدبیر علی‌رغم شعارهایی که داده شده منفی ۶.۶ درصد است.
آمار اشتغال از ادعا تا واقعیت؛ منفی ۶.۶ درصد +اینفوگرافی
گروه اقتصادی جهان نيوز "ایجاد اشتغال برای جوانان" از جمله مهمترین شعارهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در ایام انتخابات ۹۲ بود، که در این بین حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم هم از این قاعده مسثنی نبود. روحانی که سهم بالایی برای شعارهای اقتصادی در بین وعده های انتخاباتی خود قائل بود، در بدو به دست گرفتن سکان دستگاه اجرایی کشور از وضعیت اشتغالزایی از دولت قبل انتقاد کرد و وعده داد که جوانان در دولت وی راحت تر از گذشته به مشاغل مختلف دست پیدا کنند.

اما با گذشت بیش از ۷۰۰ روز از فعالیت دولت تدبیر و امید وضعیت اشتغالزایی دولت یازدهم نه تنها بهتر از دولتهای گذشته نبوده است، بلکه بنابر آمارهای رسمی بدتر هم شده است. مرکز آمار ایران در جدیدترین آماری که از وضعیت اشتغالزایی در فصل بهار اعلام کرده است، به نکات تامل برانگیزی در این زمینه اشاره کرده که نشان از وضعیت بغرنج ایجاد شغل در دولت تدبیر و امید دارد.

طبق اعلام مرکز آمار تعداد شاغلان در پایان بهار ۹۴ چیزی در حدود ۲۱ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۸۳۶ نفر بوده است. این در حالی است که در ابتدای دولت تدبیر و امید این مقدار چیزی در حدود ۲۲ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۱۴۴ نفر بوده که نشان از بیکار شدن چیزی در حدود ۳۳۰ هزار نفر در دولت یازدهم را دارد. با یک محاسبه ساده در خصوص میزان اشتغالزایی در دولت یازدهم می توان به دست آورد، این ۳۳۰ هزار نفر بیکار شده چیزی در ۶ درصد از کل افراد شاغل جامعه را تشکیل می دهد، بنابراین با توجه به جهت منفی که ایجاد شغل در دولت تدبیر و امید داشته است، وضعیت اشتغالزایی در دولت یازدهم چیزی در حدود ۶.۶- می باشد.

این عدد میزان اشتغال خالص در دولت یازدهم است، در حالی که مسئولان این دولت بارها با انتقاد از میزان اشتغالزایی در دولت قبل با مطرح کردن اشتغال خالص صفر در بین سالهای ۸۴ تا ۹۱ از وضعیتی که در آن سالها وجود داشته انتقاد کرده اند.

حجت الاسلام روحانی در یکی از این انتقادات در ضیافت افطاری که برای فعالان رسانه ای تدارک دیده بود اعلام کرد، که وضعیت اشتغال خالص در دولت قبل صفر بوده است.

این انتقادات درست شبیه انتقادات مسعود نیلی مشاور اقتصادی در سال ۹۲ و در برنامه پایش بود که اعلام کرده بود در دولت گذشته ظرف هشت سال سالانه تنها ۱۴ هزار شغل ایجاد شده که این رقم میزان اشتغال خالص را به عدد صفر میل می دهد.

به هر حال جدا از این که دولتهای گذشته عملکرد بسیار ضعیفی در حوزه اشتغالزایی از خود به جا گذاشته اند، اما دولت یازدهم علی رغم انتقادهایی که در این زمینه به دولتهای قبلی وارد ساخته و شعارهایی که در این زمینه داده است، با گذشت حدود دو سال از فعالیت خود عملکردی به مراتب ضعیف تر از دولت های قبلی در حوزه اشتغالزایی به جا گذاشته است.

وضعیت اشتغالزایی منفی ۶.۶ درصدی در این دولت با وجود به کار گیری افرادی مانند، مسعود نیلی، محمد باقر نوبخت و حسن طایی در دولت که هر کدام در این زمینه ادعایی دارند، یک رکورد محسوب می شود و متاسفانه بار دیگر این نگاه را به جامعه متبادر می کند که دولت ایجاد شغل برای جوانان را هم منوط به نتیجه مذاکرات هسته ای کرده است. باید دید عملکرد محمد جواد ظریف و همکارانش در وین به چه شکل خواهد انجامید و آیا در صورت نتیجه بخش بودن و یا عدم نتیجه داشتن مذاکرات، وضعیت اشتغالزایی در دولت تدبیر و امید بهتر از گذشته خواهد شد، یا خیر؟

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000432/nf00432820-1.jpg
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به خدا ما دهه شصتیا گناه داریم سن اشتغالمون استخدام نبود الانم که استخدامی هست شرط سنی میذارن
راست میگه بخدا الان هرجا میریم میگن سنتون بالاست پس ما شکم بچه هامون با هوا سیر کنیم،من فوق لیسانس دارم اما حتی یه کار دم دستی هم ندارم
United States
سلام خدا می داند که این دولت ها در جهت اشتغالزایی و در جهت اینده افراد کوتاهی کردند.
زمانی همه کارکنهن دولت از راننده و ابدارچی و خدماتی و مدیران و همه و همه استخدام بودند و امنیت شغلی داشتند .
دولت اقای هاشمی بدون مطالعه در کشورهای نظیر ایران دسیپریم و قانون امریکا را پیاده کرد و شرکت های پیمانکاری را بوجود اورد و همه بیچاره های بدبخت رو اخراج و تحت نظر پیمانکار کردند که این امر موجب ضرر تمام نیرو های خدماتی شد.
و امنیت شغلی از بین رفت .
شما قضاوت کنید انهایی که امام (ره) میگفت صاحبان انقلاب پارهنگاه و مستضعفین هستند اولین قشری بود که کات شدند.
پارتی بازی نان اوج گرفت که هیچ کس بدون پارتی در هیچ کجا نمی توان کار کند....... براستی اسلام چه گفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تورو خدا سانسور هم می کنید لااقل تحلیلی را بنویسید که بدانیم الکی ننوشته ایم.
Iran, Islamic Republic of
اين همه اختلاس و ويراني كه در 8 سال گذشته كشور رو شخم زدند انتظار داري روحاني شق لقمر كنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ali
Finland
بازهم چماق احمدی نژاد.این دولت بیجا کرد گرعرضه نداشت کشور مثلا شخم زده را تحویل گرفت
بازنشسته
دولت یازدهم شق القمر کرده یکی نیست به این آقایان بگه با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشود اینهمه وعده فقط به خاطر پیروزی در انتخابات را به خورد مردم دادن و رشد منفی اشتغال رابا عث شدن آخر و عاقبت ندارد و تنها حسنی که دارداینست که مردم ایران منبعد به وعده های توخالی امید نبندد ودر انتخاب کارگزار دنبال واقعیات باشد.انشا...
Iran, Islamic Republic of
كليد كاغذي فقط براي اخذ راي بود