چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

آیا جبهه النصره از القاعده جدا می شود؟

سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 429500
تهران-ایرنا- یک منبع آگاه اعلام کرد در حال حاضر بحث و جدل زیادی در داخل گروهک تروریستی جبهه النصره درخصوص جدا شدن از سازمان القاعده یا باقی ماندن تحت لوای آن وجود دارد.
به گزارش جهان، ایرنا به نقل از رسانه های عربی خبر داد، یک منبع آگاه اعلام کرد پیش از مصاحبه اخیر ابومحمد الجولانی سرکرده گروهک جبهه النصره با شبکه الجزیره، بحث و جدل زیادی در داخل این گروهک در خصوص ماندن تحت لوای سازمان تروریستی القاعده یا جدا شدن از آن وجود داشت و در این میان ترکیه فشار زیادی بر سران این گروهک وارد می کرد تا اعلام کنند از القاعده جدا شده اند اما سران جبهه النصره اعتقاد داشتند اگر از القاعده اعلام جدایی کنند، بهایی که به این دلیل پرداخت خواهند کرد بسیار زیاد خواهد بود و زیان جدا شدن از القاعده برای این گروهک بسیار بیشتر از منافع آن است و به همین دلیل سخنان الجولانی در خصوص بیعت با ایمن الظواهری سرکرده القاعده بسیار سرنوشت ساز بود.

این منبع خاطر نشان کرد که الظواهری مشکلی با جدایی جبهه النصره از القاعده البته به شرطی که به نفع این گروهک باشد، نداشت و به طور کلی سرکرده های القاعده گفته اند که رهبری بین المللی القاعده اصراری در خصوص شاخه خود در شام ندارد و اعتقاد دارد دیگر حفظ یکپارچگی القاعده امکانپذیر نیست و در عین حال الظواهری می داند که جدا شدن جبهه النصره از القاعده به نفع دیگر گروهک رقیب آن یعنی داعش می شود و در صورت اعلام جدایی جبهه النصره از القاعده و معرفی خود به عنوان یک گروه سوری، صدها نفر از جنگجویان خارجی تندرو دیگر جایی برای خود در جبهه النصره نمی بینند و البته در این میان ترک ها نیز خواستار جدایی جبهه النصره از القاعده اند و در حال حاضر باید این را نیز دانست که این جنگجویان عامل برتری این گروهک در میان دیگر گروهک های فعال در سوریه هستند.

منابع عربی افزودند: به نظر می رسد فشارهای ترکیه بر جبهه النصره برای اعلام جدایی از سازمان تروریستی القاعده همزمان با تبلیغات به نفع گروهک جیش الفتح شده است؛ گروهکی که آنکارا سعی می کند آن را در شمال سوریه به عنوان یک نیروی سوری اثر گذار در شمال سوریه معرفی کند و بر اساس طرح های آنان، جبهه النصره نیز یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده این گروهک خواهد بود.

آنکارا می داند که آمریکا جبهه النصره را به عنوان یکی از زیرشاخه های سازمان القاعده در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است و این مانع می شود کشورهای منطقه ای و همچنین جامعه بین الملل جیش الفتح را به رسمیت بشناسند و به همین دلیل اصرار دارد جبهه النصره از القاعده اعلام جدایی کند.

جیش الفتح اتاق عملیات نظامی متشکل از چندین گروه تروریستی مخالف دولت سوریه است که در ۲۴ مارس ۲۰۱۵ برای هماهنگی در عملیات های نظامی این گروه ها در شمال سوریه ایجاد شد و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه از آن حمایت می کنند.

النصره در ۲۴ مارس ۲۰۱۵ همراه با چند گروه تندرو و تروریستی دیگر (که مهمترین آن ها احرار الشام است) ائتلافی به نام جیش الفتح را تشکیل داد که به عنوان یک اتاق عملیات نظامی برای همکاری این گروه ها در شمال سوریه عمل می کند.

جبهةالنُصرة (جبهة النصرة لأهلِ الشام) گروهی سلفی در سوریه است که با شبکه القاعده هم پیمان است.

شمار جنگجویان جبههٔ نصره بین ۵ تا ۲۰ هزار نفر تخمین زده می شود و سرکرده این گروهک ابومحمد الجولانی نام دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *