پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰
۱

پیشنهاد وزیربهداشت برای حذف یک اجباری

دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۱۰
کد مطلب: 428125
وزیر بهداشت در هشتاد و یکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: در طرح تعهد خدمت و ماندگاری پزشکان باید تجدیدنظر شود و از این رو پیگیر بومی گزینی به جای طرح تعهد خدمت هستیم که می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی به مردم شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سیدحسن هاشمی با بیان اینکه مدت ۲ سال است که از انتخاب دولت یازدهم توسط مردم می‌گذرد، اظهار داشت: تصور ما در دولت این است که می‌توانیم با تمام مشکلات داخلی و بین المللی مقابله کنیم و ضمن کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، عقلانیت را در جامعه حاکم کنیم.

وی ادامه داد: ضروری است که وحدت ملی بین دولت و مجلس و میان همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، حول محور قانون و ولایت فقیه شکل ‌گیرد تا موانع پیش روی زندگی مردم از میان برداشته شود.

وزیر بهداشت گفت: مردم همواره با عهدی که با دولت بستند، همراه هستند، چرا که خود مردم به این دولت رای دادند و امیدواریم کسانی که یاس و ناامیدی را در کشور تزریق می کنند تغییر روش بدهند.

هاشمی در هشتاد و یکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی اهمیت موضوع آموزش و تربیت نیروی انسانی را این گونه تشریح کرد: اگر در حوزه پزشکی با مشکل مواجه هستیم یکی از دلایل آن قطعاً مشکلات مربوط به آموزش پزشکی است، چرا که در گذشته می توانستیم در این حوزه بهتر عمل کنیم.

تاکید برنامه طرح تحول نظام سلامت به موضوع آموزش


وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت در گام چهارم خود به حوزه آموزش تاکید دارد، افزود: امیدواریم مردم و علاقه‌مندان و دانشجویان شاهد تغییرات جدی در حوزه آموزش پزشکی که حاصل تصمیمات شورای آموزش پزشکی و تخصصی، شورای عالی پزشکی و نیز شورای گسترش است باشند.

هاشمی تاکید کرد: باید در تصمیم‌گیری‌های شوراهای آموزشی دقت زیادی کرد، چرا که تصمیمات آنها بسیار موثر است و امیدوارم شاهد تصمیمات خلق الساعه که موردی، تحمیلی و بدون کارشناسی صورت می گیرد، نباشیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در مصوبات شورا نیز باید توجه شود که نگاه به جزئیات که گاهی ضروری هم نیست ما را از توجه به اصل آموزش مغفول نکند.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: متاسفانه اختیار آن در دست صنف و شورای تخصصی بورد است، در حالیکه حکومت باید برای مردم تصمیم‌گیری کند، ضمن اینکه در شورای تخصصی بورد عده‌ای با افزایش ظرفیت موافق و عده ای با آن مخالف هستند.

بومی گزینی باید جایگیزین طرح تعهد خدمت شود


وزیر بهداشت تاکید کرد: درخصوص طرح تعهد خدمت و ماندگاری پزشکان باید تجدیدنظر شود و پیشنهاد ما این است که طرح تعهد خدمت به مرور زمان برداشته شود و به جای آن بومی‌گزینی جایگزین شود که می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی به مردم شود. زیرا در طرح بومی‌گزینی پزشکان در مناطق با نوع بیماریها و فرهنگ مردم آن مناطق آشنا می‌شوند.

هاشمی افزود: به دلیل کمبود منابع مالی نباید به پزشکان و متخصصین فشار وارد کنیم و باید یه سمت تقویت نیروی بومی حرکت کنیم، ضمن اینکه باید توجه داشت اگر یک زوج که وارد طرح می‌شوند و هر یک در شهری مجزا از دیگری مشغول گذراندن طرح است، بین مساله با سیاست های تشکیل خانواده مغایر است.

اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی مجاز به فعالیت در بخش خصوصی نیستند


هاشمی تاکید کرد: اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی یا باید در دانشگاه فعالیت داشته باشند و یا در بخش خصوصی و امکان فعالیت در هر دو بخش وجود ندارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در بخش دولتی باید جایگاه رفیع معلم و استاد را که فراموش شده احیا کنیم، عنوان کرد: در عین حال هیچ اجباری وجود ندارد که افراد در دانشگاه فعالیت کنند، زیرا شرایط مانند ۳۰ سال گذشته نیست که با کمبود نیرو در این زمینه مواجه باشیم. اما تمام تلاش خود را جهت کم کردن فاصله میان بخش خصوصی و دولتی به کار خواهیم گرفت.

لزوم جامع نگری در حوزه آموزش و نقش مهم روسا و گروههای آموزشی


وی همچنین، در خصوص کیفیت آموزش یادآور شد: رؤسای دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزش دارند و باید توجه داشت که علی‌رغم آموزش‌های نظری و بالین محور به آموزش های دیگر نیز که تاکنون مغفول مانده است نیاز داریم.

هاشمی بیان داشت: اینکه یک دانشجو بعد از فارغ التحصیلی به مدت یک سال نتواند در آزمون دستیاری شرکت کند را می‌توان در شوراهای آموزشی مطرح کرد ضمن اینکه عدم تشکیل کلاس‌ها و عدم حضور در زمان کشیک به عملکرد خود ما وابسته است.

هاشمی گفت: از شورا تقاضا دارم تا با جدیت به دوره‌های آموزشی ۴ ساله توجه داشته باشد و اجازه ترک تحصیل یا فارغ التحصیلی به افرادی که کمتر از این مدت آموزش می‌بینند داده نشود، چرا که علاوه بر حفظ کتاب و دانش نظری، کسب مهارت مهم تر به نظر می‌رسد.

وزیر بهداشت با اشاره به سند آمایش سرزمین در حوزه آموزش اضافه کرد: امیدواریم این اتفاق در وزارت علوم نیز صورت پذیرد و در مقابل تقاضاهای منطقه ای یک سند پاسخگو داشته باشیم و به سمت افزایش کیفیت آموزش و ماموریت محور بودن دانشگاه ها حرکت کنیم.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به طرح پزشک خانواده، گفت: نمی‌توانیم از شبکه صحبت کنیم اما پزشک را نبینیم و اگر بنا است تقلید کنیم باید درست تقلید کنیم. ضمن اینکه باید به تربیت پزشک و بومی سازی توجه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نفع عمومی بر منفعت صنف ارجحیت دارد، گفت: زمانی که دچار مشکل می شویم یا سر دوراهی هستیم باید تصمیمات به سمت مردم باشد چون حکومت امین مردم است.

هاشمی درخصوص مشکلات مالی دستیاران گفت: وضعیت معیشتی آنها در وضعیت نامناسب است و با وجود حقوق ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومانی نمی‌توان زندگی مناسبی داشت و این حقوق باید حداقل دو برابر شود زیرا آنها و رزیدنت ها برای مجموعه درآمد ایجاد می کنند.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفت: نظام پرداخت نوین باید در بیمارستان‌ها انجام شود و طبق آخرین آمار از معاونت درمان تاکنون ۳۰۰ بیمارستان برای این نوع پرداخت آماده شده است و سایر بیمارستان‌ها نیز نباید تعلل کنند، ضمن اینکه باید به تفاوت بین رده‌های مدیریتی و محیطی توجه داشت و یک سقف پرداخت برای آن در نظر گرفت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در انتخابات نظام پرستاری افراد فاقد صلاحیت در مقایسه با دوره‌های قبل کمتر شدند، افزود: در این خصوص تجمع مقابل مجلس خلاف قانون است، ضمن اینکه افراد رد صلاحیت ممکن است در مراجع چهارگانه مشکلی داشتند.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه و اعتبارات ویژه معاونت آموزشی تا حد توان تامین خواهد شد و تجهیزات، وسایل و زیرساخت های فناوری اطلاعات در حال تامین است و با مذاکراتی که با کمپانی های بین المللی داشته ایم امیدواریم گشایشی در این کار صورت گیرد و سرمایه گذاری‌های لازم انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وزیر پزشکان