يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۲

روایت قائم‌مقام وزیر کشور از مشکل صندوق رای شفاف

پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 427319
قائم مقام وزیر کشور گفت: در دولت تصویب شد که بتوانند انتخابات در یک سوم از حوزه‌های کشور را تمام الکترونیک برگزار کنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدحسین مقیمی شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از روند مرمت باغ تاریخی فتح‌آباد کرمان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در دور قبل انتخابات ۱۴ حوزه انتخاباتی در شهرستان‌ها را به صورت تمام ماشینی برگزار کردیم، توضیح داد: این آمادگی در کشور از نظر فنی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی است و شورای نگهبان آن ۱۴ حوزه را تأیید کرده است.

مقیمی بیان کرد: در فرآیند انتخابات ۲۴ مرحله کار انجام می‌شود که در کل کشور ۲۳ مرحله به صورت ماشینی است و یک مرحله یعنی رأی‌گیری و شمارش آرا به شکل دستی انجام می‌شود که این مرحله در روز انتخابات است.

وی تصریح کرد: در دولت تصویب شد که بتوانند انتخابات در یک سوم از حوزه‌های کشور را تمام الکترونیک برگزار کنند و کلانشهرها به دلیل اینکه تعداد بیشتری از مردم در این شهرها هستند و جمعیت بالای یک میلیون نفر دارند و زیرساخت‌ها به صورت کامل است، انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار می‌کنیم.

مقیمی یادآور شد: در برخی مناطق روستایی و کوهستانی زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری انتخابات الکترونیکی نداریم و در برخی از شهرها نیز ما می‌خواهیم، انتخابات به صورت ماشینی برگزار شود و ستاد انتخابات بر روی این شهرها کار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ستادهای انتخاباتی متناظر با ستاد انتخاباتی کشور در تمام استان‌ها کشور تشکیل شده‌اند و کارشان را آغاز کرده‌اند.

وزارت کشور هم منشور انتخاباتی می‌نویسد


این مسئول اظهار داشت: در ستاد انتخابات کشور این موضوع مطرح شد که منشور اخلاقی انتخابات توسط ستاد انتخاباتی کشور تهیه شود و با نظر وزیر کشور سه نفر از اعضای ستاد مسئولیت پیدا کردند این منشور را تهیه کنند و بعد به همه استان‌های کشور ابلاغ می‌شود.

مقیمی تأکید کرد: فرق منشور وزارت کشور با منشور انتخاباتی استان کرمان این است که دولت مبدع منشور کرمان است، اما احزاب ما تهیه‌کننده و تصویب‌کننده آن هستند و این کار ارزش بالاتری نسبت به منشور وزارت کشور دارد.

وی اضافه کرد: افرادی که قرار است در صحنه انتخابات ورود کنند، منشور انتخاباتی استان کرمان را امضا کرده‌اند که اخلاق را رعایت کنند، اما منشوری که وزارت کشور می‌خواهد تدوین کند، منشور اخلاق انتخابات برای برگزارکنندگان انتخابات است.

قائم مقام وزیر کشور از تدوین منشور انتخاباتی کرمان به عنوان کاری بزرگ نام برد و گفت: منشور انتخابات استان کرمان را به استان‌های دیگر می‌دهیم تا احزاب و تشکل‌های سیاسی سایر استان‌ها از این الگو استفاده کنند.

استفاده از صندوق شفاف به شرط قرار دادن رأی در پاکت


مقیمی درباره توصیه رئیس جمهور برای استفاده از صندوق‌های رأی شفاف در انتخابات، عنوان داشت: مهم این است که هم مردم اطمینان داشته باشند که فقط رای‌هایی که داخل صندوق ریخته می‌شود به حساب می‌آید و لازمه این امر آن است که در ابتدای صبح نخستین فردی که می‌آید، رای خود را بیندازد، داخل صندوق را ببیند.

وی بیان داشت: در حال حاضر رأی بر روی یک ورقه نوشته می‌شود و اگر آن را داخل صندوق شفاف بیندازیم امکان خواندن رای توسط دیگران هست و شورای نگهبان باید این موضوع را بررسی کند و اگر اشکالی پیدا شود برای استفاده از صندوق شفاف باید رای را داخل پاکت قرار دهیم و سپس به صندوق بیندازیم.

مقیمی در پایان بیان داشت: اینکه در گذشته پارچه‌ای را دور صندوق رای می‌بستیم به این علت بود که وقتی رای درون صندوق می‌افتد کسی نتواند آن را بخواند و راه‌حل این است که صندوق را شفاف کنیم و رای را هم بپوشانیم که دیده نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


amir
Iran, Islamic Republic of
همه مشكلات مردم و مملكت حل شده فقط مونده بود اين يك مورد كه انشاءا... آن هم با درايت و كارداني دولت محترم حل خواهد شد.
آقای قائم مقام شما خیلی باسوادی،چش نخوری ایشالا!