جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۱

چرا ایران در دور زدن تحریم به مشکل خورد؟

چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 427164
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حتی پس از صدور قطعنامه ۱۹۲۹ که مادر تحریم‌های ضدایرانی در سال ۸۹ بود، شهید مصطفی احمدی‌روشن تحریمی‌ترین کالاها را که ماشین سانتریفیوژ بود توسعه داد، اظهار داشت: متأسفانه عده‌ای اطلاعات کشور را به غربی‌ها فروختند و آنهایی را که با نام مستعار در زمینه دور زدن تحریم‌ها فعالیت می‌کردند به دشمنان معرفی کردند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مهرداد بذرپاش، در همایش مردمی "به غرب باج نمی‌دهیم" که شب گذشته در مسجد امام سجاد(ع) کرج برگزار شد، اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای ایران از سال ۸۲ با سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان شروع شد و در آن زمان ایران به‌اندازه انگشتان یک دست سانتریفیوژ نداشت.

وی با بیان اینکه در آن دوره از مذاکرات هسته‌ای که در وین و پاریس انجام شد بنا بر این بود که پرونده ایران به حالت عادی برگردد، ابراز کرد: در مذاکرات نشست تهران در سعدآباد به‌طور ناگهانی پیشنهاد تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در آن دوره از مذاکرات نیز تقریباً همین ترکیب حضور داشتند، متذکر شد: ابتدا ایران این تعلیق‌ها را نپذیرفت ولی در نهایت پس از مذاکرات نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با آقای البرادعی دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای تعلیق‌ها را پذیرفتند.

بذرپاش با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۸۴ و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و رأی آوردن رئیس جمهور جدید، مقام معظم رهبری بر رفع تعلیق تأسیسات هسته‌ای توسط همان دولتی که تعلیق را پذیرفته بود تأکید کردند، گفت: پس از این رفع تعلیق از تأسیسات هسته‌ای از سال ۸۴ تا سال ۸۷ تعداد سانتریفیوژهای ایران به ۱۱هزار ماشین سانتریفیوژ ارتقا یافت.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون سه نسل بعد از انقلاب در زمان‌های مختلف مورد تحریم قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: سؤالی که پیش می‌آید این است: چطور ممکن است که شهید مصطفی احمدی‌روشن تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ را به ۱۱هزار برساند، ولی الآن برای وارد کردن چند داروی ساده به مشکل برخورده‌ایم؟

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: دلیل اینکه تحریم‌های بعد از صدور قطعنامه ۱۹۲۹ فشار اقتصادی بیشتری را وارد کرد این بود که عده‌ای اطلاعات کشور را به بیگانگان فروختند.

بذرپاش با یادآوری اینکه در مقطعی از زمان آقای سولانا به‌عنوان نماینده کشورهای ۱+۵ به ایران آمد و پیشنهاد نسبتاً خوبی را مبنی بر اینکه ایران توسعه تأسیسات هسته‌ای را متوقف کند تا طرف مقابل هم همه تحریم‌ها را متوقف کند ارائه داد، گفت: ایران کلیات این پیشنهاد را پذیرفت ولی آقای سولانا رفتند که جزئیات را بیاورند و دیگر بازنگشتند تا اینکه به انتخابات سال ۸۸ و اتفاقات پس از آن رسیدیم.

وی با ابراز اینکه بدون تردید فصل نوینی از تاریخ معاصر ایران پس از اتفاقات سال ۸۸ آغاز شده است، متذکر شد: اوباما و وزاری خارجه سه کشور، حکومت جمهوری اسلامی را غیرقانونی دانستند و نتانیاهو هم در این زمان گفت: تا مردم در خیابان‌ها هستند باید با اعمال تحریم‌های اقتصادی مردم را در خیابان‌ها نگه داریم.

بذرپاش با اشاره به اینکه در مذاکرات هسته‌ای این دولت که به توافق ژنو منجر شد پنج خطای راهبردی توسط تیم مذاکره کننده هسته‌ای صورت گرفت، بیان کرد: عجله برای انجام توقف قبل از گزارش ۱۰۰روزه عملکرد دولت، سیاه‌نمایی توسط دولت‌مردان درباره خالی بودن خزانه، عدم تعادل در داده‌ها و گرفته‌های موجود در توافقنامه ژنو، عدم رعایت خطوط قرمز و نادیده گرفتن ظرفیت مجلس و منتقدان از جمله این خطاهای راهبردی بودند.

وی با اظهار "زمانی که با آمریکا مذاکره می‌کنیم آنها همزمان برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند که منجر به اعمال فشار علیه ایران می‌شود" متذکر شد: آنها به‌دنبال ایجاد فشارها در خارج از مذاکره و چانه‌زنی در مذاکرات هستند تا به‌صورت گازانبری نیروی ایران را بگیرند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه در مذاکرات وین۳ که پس از توافق ژنو انجام شد جان کری همزمان با وزیر خارجه عربستان مذاکره کرد، گفت: پس از آن مذاکرات‌ قیمت نفت کاهش یافت که چین و آمریکا به‌دلیل پرمصرف بودن در زمینه نفت از آن سود بردند.

بذرپاش به ضعف در دیپلماسی انرژی دولت اشاره کرد و اظهار داشت: اعضای اوپک نیز از این کاهش قیمت متضرر شدند، ولی به آن اعتراضی نکردند، در واقع مذاکرات وین۳ توافق آمریکا با وزیر خارجه عربستان بود.

وی با بیان اینکه برنامه دوم آمریکا نظارت و بازرسی از صنعت نظامی جمهوری اسلامی ایران بوده است، اظهار داشت: در بیانیه لوزان اصلاً بحث نظارت و بازرسی مربوط به مسائل هسته‌ای نیست و آمریکا به‌دنبال صنعت نظامی ایران است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گسترش گروه‌های تروریستی مانند داعش و افزایش وحشی‌گری‌های نیابتی عربستان در منطقه نیز جزو برنامه‌های آمریکا است، متذکر شد: ایران اگر در مسائل منطقه‌ای کوتاه آمده بود اوضاع از وضعیت کنونی منطقه خطرناک‌تر بود.

بذرپاش افزود: مردم ایران اقتدار و احترام خود را در گروی عکس گرفتن با جان کری و اوباما نمی‌بینند، بلکه اقتدار خود را با موشک‌هایی که حیفا و تل‌آویو را نابود می‌کند، می‌دانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *