شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱
سناتور کورکر:

ايران تهديد نظامي آمريکا را باور نکرده است

شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب: 426408
رئیس کمیته روابط خارجی سنا در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت، ایران هیچ گاه گزینه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای اش را در دست کم در این دوره ریاست جمهوری آمریکا محتمل ندانسته است.
به گزارش جهان به نقل از صدا و سیما، سناتور باب کورکر درباره سخنان اوباما که گفته بود راه حل نظامی حتی با مشارکت آمریکا چاره برنامه هسته ای ایران نیست، گفت:« از مدت ها پیش می دانستیم ایران هیچ وقت باور نداشته است در دوران ریاست جمهوری فعلی آمریکا گزینه ای نظامی در کار خواهد بود. آنها در حالی مذاکره می کنند که می دانند چنین چیزی دست کم در این دوره از ریاست جمهوری آمریکا در کار نخواهد بود.

بنابراین این سخنان برای ما تازگی ندارد.»

کورکر درباره توافق هسته ای با ایران گفت،«وقتی ۵+۱ به توافقی (با ایران) دست یابد، برهم زدن آن بسیار مشکل خواهد بود.

در ماه جاری نشست های بسیاری داشتیم.

دیشب در محلی محرمانه نشستی با دانشمندان داشتیم.

از آزمایشگاه ها؛ با وزیر انرژی گفتگو کردیم تا مطمئن شویم کنگره همه جزئیات را درک می کند و می تواند دغدغه های خود را ابراز کند.»

کورکر در ادامه مدعی شد از وجود توافقی مرتبط با برنامه هسته ای ایران خبر دارد که از سال دهم پس از امضای توافق جامع با ایران اجرا می شود.

کورکر افزود، سخن اوباما که می گوید ایرانی ها نمی توانند تا بیست سال به سلاح هسته ای دست یابند، با آنچه او بلافاصله پس از توافق دوم آوریل در گفتگو با NPR مطرح کرد متناقض است.

خلاصه حرف او در آن مصاحبه رسیدن به زمان صفر در سال سیزدهم پس از امضای توافق بود.

بنابراین ما تلاش می کنیم به سند توافقی که از وجود آن آگاهیم دست پیدا کنیم.

کورکر افزود این توافق امضا نشده است، اما از نظر کنگره چیزی است که دولت بر سر آن به توافق رسیده است.

کورکر درباره محتوم بودن دستیابی ایران به سلاح هسته ای گفت، از نخستین لحظه امضای توافق تا سال دهم نگرانی از فعالیت های پنهانی به ویژه تحقیق و توسعه و راه مقابله با آن وجود دارد اما نگرانی عمده به پس از سال دهم مربوط می شود، وقتی ایرانی ها وارد برنامه ای می شوند که دولت آمریکا با آن موافقت کرده است.

کورکر در پایان تاکید کرد ایران هیچ گاه گزینه حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای اش را در دولت فعلی آمریکا باور نداشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *