شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱

ناکامی پارلمان فرمایشی بحرین

يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۸
کد مطلب: 421984
پارلمان بحرین ازسال ۲۰۱۰ و پس ازاستعفای اعضای فراکسیون الوفاق تاکنون نتوانسته است هیچ وزیری را برای توضیحات احضارکند.
به گزارش جهان، ایرنا به نقل از روزنامه الوسط بحرین خبر داد: پارلمان بحرین ازسال۲۰۱۰ تاکنون به یک مجلس فرمایشی تبدیل شده که نتوانسته است حتی یک وزیر را وادار به ارایه توضیحاتی درمورد وظایف خود کند.

درسال ۲۰۱۲ پارلمان بحرین اقدام به گذاشتن مانعی جدید در مسیر استیضاح وزرا کرد زیرا تا پیش ازآن ثابت شده بود که نمایندگان پارلمان می توانند مزاحم دولت باشند، هرچند که تاکنون درسوابق این مجلس مشاهده نشده که وزیری را کنار زده باشد مگر وزیرسابق شهرداری ها منصوربن رجب که آن هم به دلایلی بزرگتر ازدلایل ارایه شده درجلسه استیضاح عزل شد.

شاید مهم ترین نمونه های استیضاح در بحرین درخواست های استیضاح فیصل الحمر وزیر بهداشت (۲۰۰۹) و استیضاح احمد بن عطیه الله آل خلیفه وزیرامور هیات وزیران (۲۰۰۸) توسط فراکسیون الوفاق شامل ۱۷ نماینده بود که رژیم را بسیارآزار داد.

درسال۲۰۱۲ پارلمان بحرین گامی (مانعی) جدید را درمقابل استیضاح وزرا قرار داد که براساس آن، کمیته ای متشکل از روسای پنج کمیسیون دایم و برخی ازاعضای آن ها باید جدی بودن استیضاح را تشخیص و گزارشی به پارلمان ارایه کنند.

اگر این استیضاح اکثریت آرا یعنی (۲۰+۱) را کسب کرد گام دوم برداشته می شود و درغیراین صورت درخواست استیضاح رد می شود.

این طرح پیشتر وجود نداشت و درغیاب مخالفان و پس ازاستعفای جمعی نمایندگان عضو فراکسیون الوفاق درسال۲۰۱۱ به تصویب رسید.

دراین طرح، درخواست استیضاح هر وزیر نیازمند حداقل امضای ۲۷ نماینده بود درحالی که پیش از آن فقط با امضای ۵ نماینده یک وزیر برای ارایه توضیحات به مجلس کشانده می شد.

الوسط ناکامی نمایندگان پارلمان فرمایشی بحرین دراستیضاح وزیران را درسال های اخیر اینگونه برشمرده است.

استیضاح ناکام صادق الشهابی درماه می ۲۰۱۵ به دلیل خوداری ۹ نماینده از دادن رای.

استیضاح احمد محمد آل خلیفه وزیردارایی درآوریل ۲۰۱۴ که ۲۱ رای نمایندگان موافق با خوداری ۱۶ نماینده از امضای طرح استیضاح ناقص ماند.

استیضاح کمال احمد وزیرراه و ترابری درآوریل ۲۰۱۳ که خلیفه الظهرانی رییس وقت پارلمان اعلام کرد نامه ای از۵ نماینده امضا کننده استیضاح مبنی برانصراف آن ها دریافت کرده است.

استیضاح می بنت محمد آل خلیفه وزیرفرهنگ درسال ۲۰۱۲ که پس ازجلوگیری ۱۹ نماینده ازارایه آن به کمیته ویژه، درحالی که ۱۵ نماینده از۳۵ نماینده حاضر درجلسه با استیضاح وی موافقت کرده بودند.

استیضاح ناکام فاطمه البلوشی در۲۸ فوریه ۲۰۱۲ که با مخالفت فراکسیون های المنبر(اخوان المسلمین) و الاصاله (سلفی ها) و برخی ازنمایندگان مستقل ازتیغ استیضاح به سلامت عبورکرد.

اما دراین روزها نمایندگان پارلمان فرمایشی آل خلیفه پس ازناکامی های متوالی درتوضیح خواستن ازوزیران، درپی تصویب طرحی هستند که بتوانند مانند سابق خواستارپاسخگویی وزرا باشند و موانعی را که با دست خود ایجاد کرده اند را بردارند.

به نوشته روزنامه الایام بحرین، پارلمان بحرین تلاش می کند طرحی را برای بازگشت به سازو کار قبلی ارایه کند که نمایندگان بتوانند با ۵ امضا وزرا را به مجلس بکشانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *