پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

توصیه‌ای برای ارتقا کیفی محصولات فرهنگی

شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 421707
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر توجه توأمان به هر دو مقوله كميت و كيفيت محصولات و آثار فرهنگي، مهم‌ترین نکته را در این عرصه در نظر گرفتن ارزش‌هاي اسلامي ايراني به عنوان محور شاخص‌هاي كيفي‌سازي محصولات فرهنگي دانست.
به گزارش جهان به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، لاله افتخاري عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آستانه برگزاری سومين همايش ملي ارتقاي كيفيت آثار، محصولات و فعاليت‌هاي فرهنگي گفت: اساساً مجلس در حوزه شاخص‌هاي خرد و خاص هر محصول فرهنگي ورود پيدا نمي‌كند بلكه كلان شاخص‌هاي فرهنگي را در نظي مي‌گيرد. فاخر بودن محصولات فرهنگي و متناسب بودن آنها با فرهنگ اسلامي ايراني از شاخص‌هاي كلان فرهنگي مد نظر مجلس است.

وی با يادآوري تدوين شاخص‌هاي تفصيلي در حوزه فرهنگ ذيل نقشه مهندسي فرهنگي افزود: مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي يا آیين‌نامه‌هايي كه به تصويب هيات وزيران مي‌رسند، براي حصول ضمانت اجرايي شاخص‌هاي كيفيت محصولات فرهنگي كافي هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تأكيداتي كه بارها از سوي مقام معظم رهبري درباره توجه به كيفيت در حوزه محصولات و فعاليت‌هاي فرهنگي انجام شده گفت: منبعي كه مي‌تواند در زمينه تعيين شاخص‌ها راه درست را به دستگاه‌هاي فرهنگي يا هر مجموعه مسئول پيشگام تدوين اين شاخص‌ها نشان دهد، فرمايش‌های رهبر معظم انقلاب است كه به طور جامع به تبيين اين موضوع‌ها مي‌پردازند.

افتخاري با تأكيد بر توجه توأمان به هر دو مقوله «كميت» و «كيفيت» محصولات و آثار فرهنگي تصريح كرد: البته مهم‌تر از بعد كمي، مسئله كيفي‌سازي محصولات فرهنگي است. ضمن اینکه در تدوين شاخص‌هاي كيفيت محصولات فرهنگي بايد دو جنبه در نظر گرفته شود؛ يكي شاخص‌هاي هنري و تخصصي ناظر بر ويژگي‌هاي خاص هر رشته هنري يا محصول فرهنگي و بخش ديگر و مهم‌ترین نکته اينكه ارزش‌هاي اسلامي ايراني به عنوان محور شاخص‌هاي كيفي‌سازي محصولات فرهنگي در نظر گرفته شوند.

وي توجه به «مخاطب» و «اثرگذاري» محصولات فرهنگي هنري را به عنوان نقطه عزيمت كيفيت‌بخشي اين محصولات برشمرد و خاطرنشان كرد: هنر به عنوان رسانه‌اي كه صحبت نمي‌كند ولي مي‌تواند تأثيرگذاري بسياري بر مخاطب داشته باشد، بايد داراي كيفيتي باشد كه هم مخاطبين مختلف را در نظر بگيرد هم حامل پيامي باشد كه تأثير مثبت در روح مخاطب ايجاد كند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از رعايت همگرايي در عين تنوع، دارا بودن زيبايي و جاذبه، انتقال مضاميني نظير خودباوري و... به عنوان نمودهاي فرهنگ ايراني اسلامي نام برد كه بايد مد نظر دستگاه‌هاي فرهنگي در ضمن شاخص‌گذاري كيفيت محصولات فرهنگي قرار داشته باشد.

سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشارکت سازمان‌ها و نهادهایی چون آستان قدس رضوی، صدا و سیما، حوزه هنری، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و... ۴ و ۵ خرداد ۹۴ در برج میلاد برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *