جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

اهمیت تفکر سهروردی در فلسفه اسلامی

يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 420635
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: نگاه سهروردی به مسائل بر اساس سنت تاریخی نبوده بلکه آنچیزی است که از روح حاکم بر فرهنگ و فلسفه ما نشأت می‌گیرد.
به گزارش جهان، کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه ایران و عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌وگو با فارس درباره اهمیت سهروردی و تفکر او در فلسفه اسلامی عنوان کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های تفکری سهروردی توجه او به آیات قرآن مجید است.

وی در ادامه با مقایسه سهروردی و دیگر متفکران غربی گفت: علاوه بر این ویژگی‌ها وی از القاب غربی در کتاب «حکمت‌الاشراق» استفاده کرده است.

مجتهدی با اشاره به مطالعات تاریخی و ادبی زیادی که در تفکرات و زندگی سهروردی داشته یادآور شد: چند تن از متفکران غربی هم هستند که در آثار سهروردی غور کرده‌اند البته بین اینها کُربن به ابعاد دیگری غیر از منطق سهروردی پرداخته است.

این چهره ماندگار فلسفه ایران در ادامه یادآور شد: در کتابی که اخیراً درباره سهروردی نگاشتم تلاش کردم مسائل تمثیلی درباره سهروردی را نیز ارائه کنم و آن را با فلسفه اسلامی و غرب پیوند بزنم.

وی با تأکید بر اینکه تلاش کرده این نوشتار ریشه فلسفه ایرانی داشته باشد، توضیح داد: نظر سهروردی درباره اشخاص جنبه تاریخی ندارد بلکه آن چیزی محسوب می‌شود که در سنت تاریخی ما موجود است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *