شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

پیگیری ماجرای جده در مجامع بین‌المللی

جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 417757
رئیس کمیته مطالبات ملی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که این کمیسیون برای اعاده حیثیت و احقاق حقوق دو نوجوان ایرانی از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.
به گزارش جهان، مهدی دواتگری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به این‌که دولت‌ها نمی‌توانند علیه دولت‌ها شکایت کنند خانواده این دو نوجوان می‌ توانند از طریق کمیته حقوق کودک و کمیساریای عالی حقوق بشر شکایت کنند، طبیعتاً دولت عربستان باید پاسخگو باشد.

وی افزود: انتظار می‌رود دولت جمهوری اسلامی ایران به خصوص وزارت امور خارجه وکلای مجرب و آشنا به قوانین را در اختیار این خانواده‌ها قرار دهد تا بتوانند از حقوق آنها دفاع کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بابیان این‌که خانواده دو نوجوان می‌توانند آزار و اذیت وارد شده را در دادگاه داخل کشور عربستان نیز پیگیری نمایند، گفت: در این رابطه نیز لازم است تا وزارت امور خارجه وکیلی خوب و آشنا به زبان عربی و قوانین عربستان را به کار گرفته تا از حقوق این دو نوجوان دفاع کرده تا مجرمان به مجازاتشان برسند.

دواتگری تأکید کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیگیر احقاق حق ضایع شده این دو نوجوان است و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

وی با بیان این‌که مقامات عربستانی نیز در صحبت‌هایشان از تعیین سنگین‌ترین مجازات یعنی اعدام برای مأموران خاطی خبر داده اند، گفت: قطعاً وزارت امور خارجه و مجلس در این رابطه بی‌تفاوت نخواهد بود و مجدانه پیگیر وضعیت و تعیین مجازات است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که عربستان صلاحیت اداره حرمین شریفین را ندارد، گفت: اقداماتی همچون دیپلمات مست عربستانی که به دلیل شرب خمر در سال گذشته در تهران تصادف کرد و یا تعرض به دو نوجوان ایرانی و حتی گزارش‌هایی در مورد آزار و اذیت جنسی برخی از اتباع کشورهای دیگر نشان می‌دهد که عربستان صلاحیت اداره حرمین شریفین را ندارد و این موضوع باید برای جامعه جهانی به خصوص دنیای اسلام اثبات شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *