شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 1 Jun 2024
 
۰
۱
امیرعبداللهیان:

موضع مصر علیه مردم یمن قابل قبول نیست

چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب: 417563
معاون وزیر خارجه ایران گفت: انتظار داریم مصر کمک بیشتری برای تسریع در جستجوی رهیافت سیاسی برای یمن و جلوگیری از ادامه کشتار و توسعه درگیری کند و قابل قبول نیست که مصر در تحولات یمن خود را در مقابل مردم یمن قرار دهد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در ملاقات، خالد عماره رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری عربی مصر در تهران پیرامون روابط دوجانبه ایران و مصر و آخرین تحولات منطقه به ویژه اوضاع جاری در یمن گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به شرایط حساس منطقه و جایگاه مهم و تأثیرگذار مصر در جهان اسلام و دنیای عرب، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، امنیت منطقه را در قالب یک مجموعه به هم پیوسته در نظر گرفته و امنیت کشورهای منطقه را متأثر از همدیگر و حلقات تکمیلی می‌داند. از این رو، ایران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ و تعیین کننده، نقش و مسئولیت اساسی در حفظ ثبات و استقرار امنیت در منطقه دارند.

امیرعبداللهیان افزود: آنچه امروزه در صحنه یمن می‌گذرد، شرایطی بسیار پیچیده و خطرناک است و هوشیاری و درایت همه طرف‌ها را می‌طلبد.

معاون وزیر خارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که جنگ جاری علیه کشور یمن به عنوان باتلاق عمیق، می‌تواند پیامدهای خطرناک و جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد و گسترش شعله آن به نقاط دیگر، امنیت کل منطقه را با تهدید جدی مواجه سازد.

وی گفت: ما شاهد برخی رفتارهای خردمندانه از سوی کشورهای منطقه هستیم. با این وجود، انتظار داریم که مصر به عنوان کشوری اسلامی و عربی، کمک بیشتری برای تسریع در جستجوی رهیافت سیاسی برای یمن و جلوگیری از ادامه کشتار و توسعه درگیری کند. این قابل قبول نیست که مصر در تحولات یمن خود را در مقابل مردم یمن قرار دهد.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ادامه داد: بدون تردید، رهبران قاهره برای آینده روابط عربی خود، اهمیت زیادی قائل هستند و مناسبات نزدیک مصر با مردم یمن، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: تبدیل صحنه یمن به عرصه جدیدی برای رشد نیروهای افراطی همسو با تشکیلات داعش و بانیان و حامیان آن، منافع و حاکمیت بسیاری را تحت تأثیر قرار خواهد داد و حملات کور و نابودسازی مؤسسات و زیرساخت‌های این کشور مسلمان توسط هر طرفی خارجی یا داخلی، هزینه سنگینی را بر کل منطقه، جهان اسلام و دنیای عرب تحمیل خواهد کرد. ما نگران امنیت سعودی و منطقه هستیم. ایران امنیت منطقه، سعودی و مصر را یکپارچه می‌بیند و از اتخاذ رویکرد نظامی در منطقه نگران هستیم.

در این دیدار، رئیس دفتر حفاظت منافع مصر نیز با اشاره به تحرکات افراط گرایانه و پدیده خشونت طلبی در منطقه، خطر منازعات طایفه‌ای و نژادی را به عنوان طرح مرموز دشمنان اسلام از دیرباز یادآور شد و اهمیت رایزنی و همکاری نزدیک ایران و مصر را خاطرنشان کرد.

وی همچنین با تبیین مواضع مصر در قبال تحولات منطقه بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مصر کی مصر می شود؟!