سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

اجرای برنامه مراقبتی از مادران HIV مثبت

سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 416024
مادران در معرض خطر باید در اوایل بارداری خود به این مراکز مراجعه کنند تا در صورت نیاز، از این بسته‌های خدماتی رایگان استفاده کنند. مادران باردار با مراجعه به‌موقع و استفاده از بسته خدماتی در سه دوره باداری، زایمان و شیردهی، می‌توانند احتمال انتقال ویروس HIV به نوزاد را به کمتر از ۲ درصد برسانند.
دکتر عباس صداقت در گفتگو با خبرنگار مهرخانه گفت:  یکی از بدترین اشکال انتقال ویروس ایدز، انتقال عمودی یا همان انتقال از مادر مبتلا به نوزاد است که بی‌شک یکی از موارد مهم در برنامه‌های کنترل ایدز، کنترل این نوع انتقال است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی، با بیان این‌که ۴۰ تا ۵۰ درصد مادران باردار مبتلا به ایدز که از بیماری خود بی‌اطلاع هستند، ویروس HIV را به نوزاد خود منتقل می‌کنند، گفت: بر این اساس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با همکاری دفتر سلامت خانواده و جمعیت این وزارتخانه، برنامه‌ای را تدوین کرد که فاز اول آن سال گذشته برای امکان‌سنجی در ۱۵ استان و در هر استان در ۱۰ نقطه پرخطر اجرا شد.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت‌ تصریح کرد: در این برنامه مادران باردار در این نقاط پرخطر با مراجعه برای دریافت خدمات دوران بارداری، از طریق کیت‌های تشخیص سریع ایدز مورد بررسی قرار می‌گیرند، در صورت HIV مثبت درمان‌های پیشگیری و دارویی انجام می‌شود و زایمان سزارین به آنها توصیه می‌شود. همچنین نوزاد متولدشده از شیرمصنوعی و شیرخشک، به جای شیر مادر استفاده می‌کند و تا ۱۸ ماه تحت درمان‌های پیشگیری و دارویی قرار می‌گیرد.

کاهش میزان انتقال به کمتر از ۲ درصد با استفاده از بسته‌های خدماتی
صداقت با تأکید بر اینکه اثربخشی این مداخله، باعث کاهش بالای انتقال ویروس به نوزاد می‌شود، اظهار داشت: مادران در معرض خطر باید در اوایل بارداری خود به این مراکز مراجعه کنند تا در صورت نیاز، از این بسته‌های خدماتی رایگان استفاده کنند. مادران باردار با مراجعه به‌موقع و استفاده از بسته خدماتی در سه دوره باداری، زایمان و شیردهی، می‌توانند احتمال انتقال ویروس HIV به نوزاد را به کمتر از ۲ درصد برسانند.

وی با تأکید بر این‌که تمامی این خدمات رایگان و محرمانه ارائه می‌شود، افزود: اگر افرادی خود و یا همسرشان در معرض استفاده از داروهای مخدر، مواد محرک و یا رفتارهای پرخطر جنسی قرار گرفته‌اند، باید پیش از اقدام به بارداری حتماً به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری وزارت بهداشت که در سراسر کشور زیر نظر معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کند، مراجعه کنند.

اجرای فاز دوم برنامه مراقبتی مادران باردار HIV مثبت در سه ماهه اول سال جدید
رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به این‌که فاز دوم این طرح در سه‌ماهه اول سال جدید ابلاغ خواهد شد، گفت: با توجه به ضرورت آموزش پرسنل ارائه‌دهنده خدمات مراقبتی زنان باردار و همچنین تأمین لوازم تشخیصی و درمانی لازم، این برنامه فازبندی شده است و در فاز دوم تعداد استان‌های تحت پوشش و نقاط ارائه‌دهنده خدمات، افزایش خواهد یافت.

تدوین تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری تهران برای کنترل ایدز
صداقت در ادامه به تدوین تفاهم‌نامه با شهرداری و جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد و افزود: یکی از پتانسیل‌های مهم در برنامه‌های جامعه‌محور، شهرداری‌ها و سازمان جمعیت هلال‌احمر است؛ ازاین‌رو مذاکراتی انجام شده است تا بتوان از پتانسیل شهرداری تهران استفاده کرد. این تفاهم‌نامه در حال تدوین است و امیدواریم که نیمه اول سال جاری بتوانیم آن را امضا و اجرایی کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *