شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

دیدار جان کری و آمانو در وزارت‌خارجه آمریکا

سه شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۱
کد مطلب: 414122
وزیر خارجه آمریکا در صدد است امروز در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وزارت خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در صدد است روز سه‌شنبه (امروز) در وزارت خارجه آمریکا با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام این خبر جزئیاتی از این دیدار را فاش نکرد اما از آنجایی که این دیدار دو روز قبل از سفر کری به «لوزان» سوئیس برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) صورت می‌گیرد، به احتمال بسیار زیاد، محور این مذاکرات، برنامه هسته‌ای ایران می‌باشد.

«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده که کری قرار است روز ۲۶ مارس (۶ فروردین ماه، پنج‌شنبه) به لوزان سوئیس سفر کند تا با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به یک تفاهم سیاسی که غرب به دنبال آن است، گفت‌وگو کنند.

تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۵ قرار است روز چهارشنبه هفته جاری (فردا) مجدداً عازم لوزان سوئیس شوند تا آخرین دور از گفت‌وگوهای خود قبل از فرارسیدن پایان مارس را برگزار کنند.

با اینحال، در آستانه دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای، ۳۶۷ نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات روز دوشنبه با امضای نامه‌ای به «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آن کشور به وی درباره مذاکرات هسته‌ای اخطار دادند.

در این نامه آمده است: «جلوگیری از دستیابی ایران به توان ساخت سلاح هسته‌ای، به نفع ایران است. در ۲۰ سال اخیر، کنگره برای رسیدن به این منظور، چندین طرح را مصوب کرد که این اقدام در نهایت، ایران را به مذاکره مجبور کرد».

ایران همزمان با مذاکرات با ۱+۵، گفت‌وگوهای جداگانه‌ای هم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد. هرچند این گفت‌وگوها که با هدف حل موضوعات باقی‌مانده میان تهران و آژانس صورت می‌گیرد، از گفت‌وگوها با ۶ کشور جدا هستند، اما دیپلمات‌های غربی می‌گویند روشن شدن نتیجه این مذاکرات لازمه لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

یک دیپلمات غربی هفته گذشته در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه، گفته بود حل مسائل میان آژانس و ایران امری است که می‌تواند «سال‌ها» زمان ببرد. گفته می‌شود غربی‌ها به همین بهانه، در مسیر لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مانع‌تراشی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *