دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰
حدادعادل:

نادیده گرفتن تاریخ محکوم به تجدید آن است

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۴۴
کد مطلب: 411761
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم رونمایی از کتاب «محض اطلاع» گفت: جامعه‌ای که اتفاقات تاریخی را نادیده می‌گیرد باید آن را دوباره تکرار کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دکتر حقانی رئیس تاریخ معاصر ایران در مراسم رونمایی از کتاب «محض اطلاع» گفت: منابعی که در خصوص تاریخ دوران پهلوی از اسدالله علم ذکر شده است یکی از بهترین خاطرات دوران پهلوی است.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت این کتاب به خاطر نویسنده و نزدیکی آن به محمدرضا پهلوی در دوران رژیم باعث شده که اطلاعات دقیقی در خاطرات نقل شود.

دکتر حقانی خاطرنشان کرد: خاندان علم از زمان پدر اسدالله علم به بعد به سمت سیاست انگلستان رفتند و تا زمانی که علم فوت کرد حمایت آنها از دولت انگلستان همچنان پابرجا بوده است.

رئیس موسسه تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه در زمان نخست‌وزیر علم کشور انگلستان تلاش داشته که سیستان و بلوچستان را از ایران جدا کند گفت: برای جدا سازی مناطقی از ایران کسی که به انگلیس بسیار کمک کرده است اسدالله علم می‌باشد.

حقانی گفت: در سال ۱۹۱۵ زمانی که قرارداد آذربایجان برای جداسازی این منطقه از ایران بسته می‌شد یکی از کسانی که در این کار تلاش بسیار برای جداسازی آذربایجان کرده علم بود و این خود نشانگر آن است که اسدالله علم بسیار به دولت انگلستان نزدیک بوده است.

وی افزود: نزدیکی اسدالله علم به انگلستان تا حدی بود که بعد از وفاتش از طرف این دولت به خانواده او تسلیت گفته شد.

رئیس موسسه تاریخ معاصر ایران افزود: در جریان کودتای ۲۸ مرداد اسدالله علم با محافل دانشگاهی روشنفکر از جمله فریدون توللی سردمداران این کودتا بودند و کشتارهایی که در آن سال به وقوع پیوست در کتاب خاطرات او با افتخار بیان شده است.

حقانی با بیان اینکه اسدالله علم یکی از نزدیکترین افراد به محمدرضا پهلوی بوده است گفت: این کتاب خاطرات به خاطر نزدیکی این فرد به محمدرضا پهلوی یکی از مهمترین و اسنادی‌ترین کتاب خاطرات تاریخی می‌باشد.

وی افزود: در این کتاب ۲۵ محور از جمله مسائل منطقه‌ای انتخاباتی، سیاسی و مسائل مربوط به آمریکا، اسرائیل و اعراب و... وجود دارد که کتاب محض اطلاع نوشته غلامعلی حداد عادل ۵ محور آن بررسی شده است.

وی همچنین افزود: در زمان خاطره‌نویسی اسدالله علم تمام حوادث مربوط به دربار شاه و میهمانی‌ها و آداب و رسوم موجود در آن زمان ثبت شده که این نوشته‌ها از لحاظ تاریخی و فرهنگی بسیار مهم می‌باشد.

در ادامه نشست مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: رونمایی از کتاب محض اطلاع به چند دلیل بسیار برای تاریخ ایران حائز اهمیت است که از جمله می‌توان به مخدوش کردن انقلابیون و جریانات غیردولتی و برجسته‌تر کردن رژیم پهلوی و نشان دادن رفاه مادی و به گردن گرفتن خطاها نسبت به مقامات بالاتر اشاره کرد.

دبیر کل نهاد کتابخانه ملی کشور افزود: با توجه به اینکه نسل جدید نسبت به انقلاب و اتفاقات رخ داده بی‌توجه و ناآگاه هستند وجود چنین کتابی می‌تواند آگاهی را برای نسل جدید ما به ارمغان آورد.

وی خاطرنشان کرد: درک تفاوت خاطرات علم با دیگر خاطرات در چند مورد است می‌توان به دوران طولانی حکومت محمدرضا تا سال ۵۷ اشاره کرد که علم یار و همدم نزدیک محمدرضا پهلوی بوده است، نویسنده صرفا کارگزار نبوده بلکه در خصوصی‌ترین امور مباشر و همدم محمدرضا پهلوی بوده است. وی در فروردین سال ۵۷ یعنی دوران قبل از انقلاب از دنیا رفته و در دوران انقلاب در قید حیات نبوده و به همین خاطر پاسخگو به مسائل سیاسی در دوران انقلاب نبوده و خاطرات هیچگونه تعریفی ندارد. روابط گسترده و طولانی علم با محمدرضا پهلوی باعث شد اطلاعات زیادی در خصوصی‌ترین مسائل در خاطرات وی ذکر شود.

مختارپور گفت: این خاطرات از لحاظ سیاسی قابلیت بسیار زیادی برای بررسی دارد و غفلت از آن باعث آگاهی نسل جوان نسبت به تاریخ ایران می‌شود.

در ادامه این نشست صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خاطرات انقلاب به دو بخش شفاهی و کتبی تقسیم می‌شود که در بخش شفاهی آن به خاطر تحریف‌‌های بسیار زیادی که وجود دارد اطمینان زیادی به آن نمی‌توان کرد.

وی خاطرنشان کرد: دهه ۶۰ و ۷۰ به دلیل ندیدن اتفاقاتی که در انقلاب افتاده تحریف‌های بسیار زیادی در خصوص اطلاعات برای نسل جوان صورت می‌گیرد و وجود چنین کتابی یکی از مهمترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای تاریخ سیاسی ایران رخ دهد.

وی تاکید کرد ثبت شدن این خاطرات به صورت گام به گام برای فرهنگ سیاسی جامعه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

صالحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جذابیتی که در کتاب حداد عادل وجود دارد یک نوع ضد خاطره تلقی می‌شود و به نظر می‌آید در مسیری که این کتاب پیش می‌رود ما نیاز به گامی تازه داریم.

عضو انجمن هیئت امنای نهاد کتابخانه کشور گفت: کلیشه‌ها و فراموش شدن راهبردهای انقلابی از جمله عواملی است که باعث تحریف سیاسی شده که با وجود نویسندگانی که کمر به همت نوشتن چنین کتابی بسته‌اند می‌تواند این مسیر را به راه درستی هدایت نمود.

در پایان این نشست حداد عادل نویسنده «محض اطلاع» گفت: اهمیت انقلاب اسلامی در ۳۶ سال گذشته نه تنها در کشور ایران بلکه در تمام جهان از جمله منطقه برای کسی پوشیده نیست.

وی افزود: این کتاب و کتابهای امثالهم که از دل تاریخ درآمده باشد آغازگر فصل جدیدی برای فرهنگ سیاسی جامعه می‌باشند.

حداد عادل گفت: ما محتاج تقویت تاریخی هستیم و جوانهای با استعداد باید برای تقویت تاریخ ایران بیشتر از هر زمانی تلاش کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: هر کس تاریخ را خوب نخواند مجبور به تجدید آن است و اگر این اتفاق در مملکتی رخ دهد آن کشور را با بحران سیاسی و فرهنگی روبرو خواهد کرد.


نویسنده کتاب محض اطلاع با بیان آنکه جوانان ما نیاز به شناخت بیشتری نسبت به جامعه جدید ایران دارند گفت: در حال حاضر نسل جوان نسلی است که اتفاقات و اندوخته‌های انقلاب را ندیده است و اگر تلاشی درصدد هدایت و آشنایی این نسل نشود کشور را با بحران جدیدی مواجه خواهد کرد.

حداد عادل افزود: جوامع غربی در حال حاضر ناآگاهی جوانان ایران را سرمایه‌ای برای تغییر فرهنگ و سیاست کشور ایران می‌دانند و اگر این ناآگاهی ادامه داشته باشد سدی بزرگ در مقابل اهداف مقدس انقلاب خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۰ کانال به زبان فارسی در حال پخش کردن برنامه‌های مختلف هستند، گفت: در بین حجم عظیمی از کانال‌ها تنها ۱۰ کانال با اهداف و راهبردهای انقلاب همراه هستند و بقیه رسانه‌ها رد صدد تخریب انقلاب اسلامی می‌باشند.

حداد عادل افزود: من وظیفه خود دانسته‌ام با نوشتن چنین کتابی جوانان را نسبت به اتفاقات پیش از انقلاب آگاه کنم و اگر هم نسل‌های ما و همچنین نسل جوان نسبت به این اتفاق بی‌مسئولیت باشند از یک جا به بعد کاری از دست کسی برای راهنمایی و نشان دادن مسیر درست در جامعه برنمی‌آید.


وی خاطرنشان کرد: من بسیار تلاش کردم که از روشنفکران و افراد آگاه و متخصص در این حوزه یاری بخواهم اما متاسفانه بسیار کمند کسانی که در این مسیر بخواهند کمک کنند.

حداد عادل با بیان اینکه جامعه ایران اطلاعات تاریخی بسیار کمی دارد، گفت: زمانی که جامعه نسبت به تاریخ خود ناآگاه باشد رخنه و نفوذ جامعه غربی به آن جامعه بیشتر می‌شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر اسدالله علم می‌دانست ۱۰ ماه پس از مرگش انقلاب رخ می‌دهد هیچگاه اجازه انتشار چنین کتابی را نمی داد چون این کتاب سند و منبع بسیار موثقی است برای افشای جنایات رژیم پهلوی بوده است.

وی با بیان اینکه موجی که از طریق رسانه‌های غربی و همچنین پرویز ثابتی و سریالهای خارجی خارج از کشور و هزاران رسانه دیگر به سوی جامعه ما هجوم آورده است گفت: اگر نسل جوان خود را نسبت به تاریخ ایران آگاه نسازیم مشکلات بسیار زیادی دامنگیر جامعه فرهنگی و اسلامی می‌شود.

حداد عادل افزود: من در این کتاب تمام سعی خود را کرده‌ام که شعار ندهم و هیجان‌زده نشوم چرا که دیدن احساسات و عواطف در کتابی که نویسنده می‌نویسد باعث سوگیری‌های و نقدهای بسیار شدید می‌شود.

وی با اشاره به استاد مطهری نویسنده کتاب اصول فلسفه رئالیسم افزود: الگویی که در این کتاب من از آن پیروی کردم دکتر مطهری بود که با نوشتن کتابی مثل اصول فلسفه و روش رئالیسم و بعد از آن داستان راستان ثابت کرد که نویسنده باید از هر نوع سوءگیری و ابراز احساسات در نوشتن کتاب خود خودداری کند.


حدادعادل در پایان افزود: این کتاب کتاب خاطرات اسدالله علم شامل ۲۰ بخش متفاوت می‌باشد که من ۵ بخش آن را برگزیدم و امیدوارم که در تدوین آن توانسته باشم دیگران را برای ادامه این راه تشویق کنم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *