شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵
۲۱
منشا نوع تعامل با منتقدان، خود رئیس جمهور است؛

آقای روحانی! مردم منتظر تغییر این رویکرد نامناسب هستند

سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب: 407932
هیات نظارت بر مطبوعات برای بار دوم نشریه "9 دی" را توقیف کرد، تا یکی دیگر از رسانه های منتقد دولت از دور خارج شود.
آقای روحانی! مردم منتظر تغییر این رویکرد نامناسب هستند
به گزارش خبرنگار جهان نيوز، طبق گزارشی که سایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد منتشر کرده است، مطلب نشریه ۹ دی درباره ماجرای پذیرش قطعنامه ۵۹۸ دارای «شائبه توهین به امام راحل» توصیف و عنوان شده است: ۹ دی در مطلبی نوشته است که «... اما علاوه بر نقش‌آفرینی علی‌اکبر ولایتی برای ریاست جمهوری بدل آقای رفسنجانی، وی در ماجرای قطعنامه ۵۹۸ هم در راستای سیاست آقای رفسنجانی و به سازش کشاندن امام و رزمندگان و تحمیل جام زهر به ایشان فعال بود...»

به نوشته سایت دبیرخانه هیات نظارت، ۹ دی در مطلبی دیگر نیز نوشته است: «هر قدم ظریف، صد کیلوگرم ذخیره اورانیوم را نابود کرد.» که این مغایر سیاست‌های هسته‌ای نظام در حوزه هسته‌ای است.

در ادامه گزار‌ش آمده است که ۹ دی "همچنین در مطلبی دیگر نوشته است: زمانی که وزرایی با ثروت‌های چند صد میلیارد تومانی در دولت روحانی مشغول به کار شدند و فردی چون بیژن زنگنه که پرونده‌های مفاسد رسواکننده کرسنت و استات اویل به دوره وزارت او در دولت خاتمی بر می‌گردد، دوباره به سطح وزارت رسید، می‌شد حدس زد که بار دیگر دوره رونق مفاسد اقتصادی رسیده است... . این مطلب هم مصداق بندهای ۸ و ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات و سیاه‌نمایی شناخته شد."

از سوی دیگر برخی منتقدان، سخنان حمید رسایی، مدیر مسئول ۹ دی در جلسه سؤال از وزیر اقتصاد درباره پشت پرده سقوط بازار بورس، اعلام کمک ۵ میلیاردی بابک زنجانی به ستاد بنفش و احضار ح.ف و سوال از سرنوشت یکی از مدیران نهاد ریاست جمهوری که در پرونده جاسوسی جیسون رضائیان را در این زمینه موثر می دانند.

هیات نظارت بر مطبوعات بر پایه گزارش خود، ۹ دی را برای بار دوم توقیف کرده است. در توقیف نخست که در هفته‎های پایانی سال گذشته رخ داد، پرونده این نشریه به دادگاه ارجاع شد اما با حکم دادگاه ویژه روحانیت رای توقیف هیات نظارت بر مطبوعات نقض شد.

البته ۹ دی تنها نشریه منتقد دولت نیست که طعم توقیف و فشار ارگان های دولتی به ویژه وزارت ارشاد را چشیده است. در طول ۱.۵ سال گذشته با وجود شعارهای زیبای دولتمردان در استقبال از نقد و حمایت از انتقاد، بخش زیادی از منتقدان دولت هدف تذکرات پی در پی یا توقیف هیات نظارت بر مطبوعات قرار گرفته اند.

در کنار فشارهایی که از کانال های رسمی به منتقدان وارد شده است، دولتمردان به ویژه آقای روحانی با ادبیات منحصر به فرد خود منتقدان را با انواع صفات، توهین ها و اتهامات نوازش کرده اند!

حجت الاسلام روحانی بارها از لزوم حمایت از منتقدان و بازکردن فضای نقد سخن گفته و حتی از دانش آموزان خواسته است که در انشای خود از رئیس جمهور انتقاد کنند اما آنچه در صحنه رسانه ای کشور به چشم می خورد، گویای واقعیت های متفاوتی است. تازه به دوران رسیده، بزدل، افراطی، دروغ پراکن، ترسو، کم سواد، بی سواد، جیب بر، بی عقل، تخریبگر، بی شناسنامه و... تنها بخشی از صفاتی است که آقای روحانی نثار منتقدان کرده است؛ بدون اینکه کوچکترین تفکیکی میان آنها هم قائل شود.



در واقع ممکن است برخی منتقدان در مواردی دچار اشتباه و سوءبرداشت شوند اما آقای روحانی از این فرصت برای کوبیدن چماقی جدید بر سر همه منتقدانش استفاده کرده است.

طبیعی است که چنین روحیه ای از سوی نفر اول قوه مجریه، در مقامات و نهادهای زیرمجموعه به صورت مضاعف جاری و عینی می شود؛ طوری که وقتی نوبت به وزارت ارشاد می رسد، تذکر کتبی و توقیف جای تهدیدات و توهین کلامی را می گیرد.

بی شک دولتمردان به ویژه رئیس جمهور محترم برای نشان دادن اعتقاد خود به آزادی بیان و انتقاد، راهی جز عملی کردن این شعار و برداشتن چماق توقیف و توهین از سر رسانه ها و منتقدان ندارند؛ رویدادی که انتظار بحق افکار عمومی است و امیدواری زیادی به تحقق آن وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


گاز گير كرده و ماشين با شتاب مي رود ....هرجند راننده احساس مهارت مي كند ولي عابرين نگران هستند.......؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حسن کلیدساز
Iran, Islamic Republic of
بیخودکردند امیدوارند
قفل شکن
آقا چی این مزخرفات را منتشر می کنید. گاز گیر کرده کدام است؟ بازهم یک نفر پیدا شد که نگران است. آقای رئیس جمهور خوب جواب شما را داده اند: برید به جنهم! به درک که نگرانید. شما ترسو های بزددل ...(چون همه اش فحش است به این علت خودم نقطه گذاشتم).
آقا منطقی بهتر از این "برو به جهنم" می خواهید؟
راستی یکی پیدا نشد توی این مملکت که از خود این آقای حسن کلید ساز شکایت کند که مرد حسابی شما دیگه چرا؟ شما که رئیس کل هستید که نباید بیایید جلوی همه به منتقید خودتان فحش بدهید! این که از کار "9 دی" هم بدتر است. اگر "9 دی" بخاطر جسارت و بی ادبی باید تعطیل شود ، پس چرا باید زبان آقای رئیس باز باشد ، هر چه فحش و ناسزا خواست به منتقدین خودش بگوید؟ این است معنی عدالت در اسلام؟ علی (ع) به منتقدین خودش فحش می داد ، می گفت "برو به جهنم!"؟ چرا همان دادگاهی که آقای رسایی را محاکمه و به زندان می اندازد ، نباید حق داشته باشد که خود آقای رئیس را هم بخاطر فحاشی علنی به منتقدینش محاکمه و مجازات کند؟ مگر در اسلام فحش دادن برای روسا حلال شده است و ما خبر نداریم؟ کجا پیغمبر خدا (ص) به منتقدینش فحش داده؟ کجا اعمه ما علیهم الاسلام به منتقدینشان گفته اند بروید به جهنم؟ این آقایان تا کی می خواهند با این لباس روحانیت و کلمه اسلام این رفتار ها را ادامه بدهند؟ تا آن وقتی که دیگر هیچکس در این مملکت حتی نماز هم نمی خواند؟ وقتی که اکثریت مردم اینجا هم مانند اروپای غربی و آمریکای شمالی دین را از زندگی روزانه خود حذف کرده اند؟ اخر این رفتار ها به کجا می رسد؟ کجاست آن زبان تبشیر و انذار؟
عبدالله
Russian Federation
دمت گرم گل گفتي.
من از منتقدین شدید آقای روحانی هستم.
ولی ایشون گفتن به جهنم. بعد گفتن برید یه حای گرم پیدا کنید.
ما حق نداریم جملات و اونطور که خودمون میخوایم بنویسیم
برید بین مردم از واژه ...
United States
یادم نمی ره اون روزایی که روحانی شعار می داد منتقدین رو باید تکریم کرد
روحانی بازهم حتی بازهم مچکریم!
موچکریم!
میلاد
لحن ایشون هم خوب نیست حالا اگر با لحن خوب حرف می زد دردش کمتر بود
Iran, Islamic Republic of
صحنه اول:
مناظرات انتخاباتی سال 92 یکی از کاندیدادها با حرکت انگشت اشاره خود به بالا و پایین محکم وقاطع فریاد می زد که:".... انتقاد تهدید نیست فرصت است ... نباید از آن ترسید... نعمتی است که باید قدر آن را دانست..."
.
صحنه دوم:
کاندیدای پیروز در انتخابات خطاب به منتقدان:
" ای بی سوادهای بی شناسنامه ای که تازه به دوران رسیده اید و از خاصی تغذیه می شوید شما بزدل و لرزان و ترسو هستید بروید به جهنم ای بی عقلهایی که در پشت جبهه خیانت می کنید....(انتهای متن اخیر برای ادامه افاضات آتی همچنان باز گذاشته شده است).
.
خدا رحمی کند به حال این مردم در ماههای آخر ریاست با این پیشرفت سریع و محیر العقولی که آقای رییس در درس ادبیات دارند!!!
Moldova, Republic of
فقط فحش رکیک نده
عین سین
Iran, Islamic Republic of
اون بدبخت فحش ها را به دشمنان خارجی می داد هرچند اون هم خوب نبود ولی اینا لبخندشان مال اوناس و بد و بیراهشان مال ما -برو سرچ کن ببین تا باور کنی-
عین سین
Iran, Islamic Republic of
بابا بذارید حداقل در یک چیز هم که شده رکورد بزنند!!چشم ندارید ببینید؟!عقل چی؟شناسنامه چی؟سواد.....
صحنه سوم
محسن رضایی خطاب به روحانی شما اگر با این تندی بخواهید مملکت رو اداره کنید واویلاس
Moldova, Republic of
سازش ... چه کلمه جالبی
همه باید در برابر قانون تمکین کنند. قانون راست و چب و اعتدال هم نمی شناسد. درود بر قوه قضائیه.
نخود هر اش
Iran, Islamic Republic of
اسایش این گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان عداوت با دشمنان مدارا.
كاش فقط لحن ادبي بود،رانت و فساد و فاميل سالاري و پارتي بادب
جالب سکوت این روزهای برخی از اصولگرایان نفوذی (وصولگرا) است که در دولت قبل دائم در حال انتقاد بودند.
دورانیه، دَوَرانیه