شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۷
۸۲
توکلی جزئیات مستندی از اتهامات هاشمی را فاش کرد؛

آقازاده متهم؛ کیش و مات!

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب: 407312
احمد توکلی در نامه ای به نمایندگان مجلس جزئیات اتهامات مهدی هاشمی در استات اویل را تشریح کرد.
آقازاده متهم؛ کیش و مات!
به گزارش جهان نيوز، احمد توکلی نماینده مردم تهران در نامه ای به نمایندگان مجلس جزئیات اتهامات مهدی هاشمی در استات اویل را تشریح کرد که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
همکاران ارجمند، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، با سلام و احترام
پیرو نطق حین دستور اینجانب پیرامون اتهامات آقای مهدی هاشمی در ارتباط با رشوه شرکت نفت نروژ(استات اویل)، یکی از نزدیکان متهم مطالبی را در روزنامه شرق مورخ ۱۹/۱۱/۱۳۹۳منتشر ساخت که بعدا در رسانه های دیگر بازنشر شده است. به همین دلیل توضیحات ضروری زیر را تقدیم میکنم.
احمد توکلی
نماینده مجلس شورای اسلامی

آیا در پرونده مهدی هاشمی مدارک خارجی معتبر است یا معتبرنیست؟

الف) در این مقاله نویسنده که مشاور فرهنگی جناب آقای اکبر هاشمی رفسنجانی است و علی القاعده با مشورت متهم و وکیل وی به دفاع از متهم و خاندانش پرداخته، با ذکر احکام دادگاه های آمریکا ، نروژ و سوئیس اصرار بر این دارد که بنده یعنی احمد توکلی به عمد آن احکام را که حاکی از برائت آقای مهدی هاشمی است، نادیده گرفته ام. و به همین استناد از من خواسته است عذرخواهی کنم. صرف نظر از صحت این استنادها، همین که حامیان متهم این گونه احکام را قابل استناد و حاکی از حق میدانند، خوب است و ما آن را به فال نیک میگیریم زیرا دیگر نمیگویند که "این احکام در کشورهای متخاصم صادر شده پس قابل استناد نیست". بنابراین ملاکی برای رفع اختلاف پیدا شده است و آن ملاک صحت احکام و مستندات متکی به نهادهای قضایی و اداری رسمی کشورهای خارجی ذیربط است.

ب) حال که ملاک مشترک پیدا شده است، دعاوی مدافع متهم را نقل و نقد میکنم:

۱. "آیا احمد توکلی گزارش نهایی پرونده را که توسط منتخب بازپرس محترم درباره احکام صادره از دادگاه‌های خارجی در مورخه ١٠/٩/١٣٩١[November ۳۰, ۲۰۱۲] صادر شده، ندیده یا اگر دیده با وجود اطلاع، چنین قضاوت نابجایی کرده است".

۲. «مهم‌تراینکه هاشمی هیچ منافعی اعم از روا و ناروا و مستقیم یا غیرمستقیم یا پیشنهاد آن را از استات‌اویل یا مدیران آن تحصیل نکرده است. با این اوصاف نه مقررات ماده ١٢٨ و نه مقررات بندهای الف، ب و ج ماده ٢٧٦ قانون جزای نروژ یا مقررات جزایی دیگر در مورد مهدی هاشمی مصداق نداشته و هیچ‌گونه اتهامی متوجه او نیست.»

۳. "دادگاه منهتن آمریکا باتوجه به گزارش بورس آمریکا و اتهامات وارده بر استات‌اویل به موضوع رسیدگی می‌کند و پس از بررسی درنهایت این دادگاه در حکم تاریخ ٢٩/٨/١٣٨٨ [November ۲۰, ۲۰۰۹ ] خود، شرکت استات‌اویل را از اتهام پرداخت رشوه و هرگونه فساد تبرئه می‌‌‌کند".

۴. "دادگاه نروژ: براساس تحقیقات انجام شده از سوی پلیس نروژ (okokrim) در حکم صادره به تاریخ ٩/٤/١٣٨٢ [June ۳۰, ۲۰۰۳] مدیران استات‌اویل را از اتهام رشوه و فساد تبرئه و تنها یکی از مدیران را به دلیل صرفا پیشنهاد بر‌ای اعمال نفوذ به مجازات مالی محکوم می‌‌کند. همچنین دادگاه نروژ عباس یزدان‌پناه‌یزدی و مدیرعامل استات‌اویل را از اتهامات وارد تبرئه و در حکم خود تصریح می‌کند که در ایران هیچ‌گونه اعمال‌نفوذی صورت نگرفته است و تخلف مدیر مربوط در استات‌اویل در حد پیشنهاد بوده است".

۵. "دادگاه فدرال جزایی سویس در حکم نهایی خود در تاریخ ٩/٩/١٣٨٤ [November ۳۰, ۲۰۰۵] عباس یزدان‌پناه را از اتهام پولشویی تبرئه و دستور می‌دهد پول‌های توقیف‌شده به وی بازگردانده شود. این دادگاه به دلیل ایراد اتهام بی‌اساس به نامبرده مبلغ ٢٠٠٠ chg خسارت پرداخت می‌کند!".

مشاور فرهنگی جناب آقای رفسنجانی و مدافع آقای مهدی هاشمی در پایان نتیجه میگیرد:
" جناب توکلی! وقتی از گزارش‌های دستگاه‌های رسمی کشور و احکام دادگاه‌های کشورهای خارجی معلوم می‌شود مهدی هاشمی پولی از استات‌اویل نگرفته است، چگونه برخی اظهارات مقامات غیررسمی خارجی مستند نطق شما در مجلس می‌شود؟"

با فرض صحت استنادات مذکور، نشان می دهم که این ها گزارش نهایی نیست و در برخی موارد نیز برداشت از متن اصلی سند نادرست است. در این باره نکات و اسناد زیر قابل توجه اند:

نخست – ادعای تبرئه مدیران استات اویل و اعلام این که در ایران هیچگونه اعمال نفوذی نشده است،
نظرات مشاور حقوقی استات اویل است که برای تحقیق داخلی به کار گماشته شده بود و نتیجه بررسی اش در نیمه ژوئن ۲۰۰۴ منتشر شد و در منبع زیر آمده است:

اکوکریم(Okokrim)، نهاد قانونی نروژ برای تحقیق و تعقیب جرائم یقه سفیدان( White – Collar Crime) در جرائم اقتصادی و زیست محیطی، در ۲۹ ژوئن ۲۰۰۴ نتیجه بررسی های خود را اعلام کرد که بر اساس آن ۹/۲(دو و نه دهم) میلیون دلار برای استات اویل و ۲۹۴۰۰ دلار برای مدیر امور بین الملل آن جریمه تعیین کرد. ولی در عین حال در بیانیه خود آورده است: "دلایلی وجود دارد تا تاکید شود که این تحقیق هیچ پایه ای برای این نتیجه گیری عرضه نمی کند که در واقع امر نوعی از نفوذ در فرایند تصمیم گیری طرف ایرانی وجود داشته است. همچنین هیچگونه اقدام ضد فسادی در این مورد ضرورتی ندارد"(همان)

دوم- ادامه تحقیقات : با دخالت کمیسیون بورس سهام و اوراق بهادار آمریکا

(Securities and Exchange Commision=SEC) و دپارتمان عدالت ایالات متحده
(US Departman of Justice= US DOJ) نتایج تغییر کرد. نتایج تازه در منابع رسمی متعددی آمده است. از جمله در بیانیه دادستان عمومی آمریکا برای بخش جنوبی نیویورک در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۰۶:

دادستان عمومی در این بیانیه آورده است:
"... استات اویل پرداخت رشوه به یک کارمند رسمی ایران را برای تضمین منافع ارزشمند در نفت و گاز ایران تصدیق کرده است. ... همچنین تصدیق کرده است که اقدام او نقض مصوبات ضد رشوه و حسابداری از" قانون اقدامات فسادآلود خارجی"
(Foreign Corrupt Practices Act=FCPA)
است و موافقت کرد مبلغ ۵/۱۰ (ده و نیم) میلیون دلار جریمه بپردازد. علاوه بر آن، پذیرفت یک موافقتنامه تعویق تعقیب قانونی (Defferd Prosecution Agreement= DPA) سه ساله را آغاز کند.

بر اساس اطلاعات جنایی ثبت شده امروز در دادگاه فدرال منهتن ... در ۲۰۰۱، استات اویل تماس هایی را با یک کارمند رسمی دولت ایران ترتیب داد که اعتقاد بر این بود که در ارائه قراردادهای نفت و گاز در ایران صاحب نفوذ است. متعاقب مجموعه ای از مذاکرات پیاپی با کارمند رسمی ایرانی ، استات اویل "قرارداد مشاوره"ای را با یک شرکت واسطه ثبت شده در مناطق آزاد پذیرفت. این " قرارداد مشاوره" که مستلزم پرداخت بیش از ۱۵ میلیون دلار طی ۱۱ سال بود، هدفش برانگیختن همان کارمند ایرانی برای بکاربستن نفوذ خویش جهت کمک به استات اویل بود تا بتواند قراردادی را در توسعه بخشی از میدان گازی پارس جنوبی به دست آورد و در آینده نیز درها در پروژه های نفت و گاز ایران به رویش باز باشد. دو بار رشوه که در مجموع بیش از ۵ میلیون دلار بود عملا پرداخت شد ... و قرارداد توسعه میدان گازی پارس جنوبی با استات اویل امضاء گردید، قراردادی که انتظار میرفت میلیون ها دلار سود در آینده نصیب استات اویل نماید. ... در توافقنامه تعویق تعقیب که از امروز اجرایی میشود، استات اویل مسئولیت خویش را در پرداخت رشوه تصدیق کرد همچنین مشروح حقایقی را که آن پرداخت ها را در بر گرفته بود دربست پذیرفت. ... شرکت این را هم پذیرفت که به طور کامل با DOJ و SEC در تحقیق در ارتباط با پرداخت های فاسد، ثبت و حساب و کتاب و کنترل ناکافی داخلی همکاری کند. "

تا اینجا آشکار شده که دادگاه منهتن نه تنها استات اویل را تبرئه نکرد بلکه همه محکومیت ها را تثبیت کرد و استات اویل نیز تمام ادعاهایی را که اکوکریم او را مبراء از آن ها اعلام کرده بود، همه را پذیرفت.

اما ماجرای "توافقنامه تعویق تعقیب قانونی"(Defferd Prosecution Agreement= DPA)
که به گفته دادستان سابق الذکر از ۱۳ اکتبر ۲۰۰۶ اجرایی شد، پیمان ۲۰ صفحه ای است که در ۲۹ بند ده ها تعهد را بر استات اویل بار میکند. این پیمان به امضای چهار نفر: وکیل استات اویل که تأیید هیأت مدیره را دارد، دپارتمان عدالت آمریکا بخش جرائم قسمت تقلبات، دادستان عمومی نیویورک و معاون وی رسیده است. پیمان با الفاظی مانند "استات اویل میپذیرد و تصدیق میکند Statoil accepts and acknowledges…" یا "استات اویل با صراحت بیان می پذیرد که ... Statoil expressly accepts" تأکید میشود و تمامی تعهدات این شرکت را در برابر DOJ , SEC یک به یک و به تفصیل شرح میدهد. پذیرش نقض شدن مواد قوانین متعدد ضد فساد با اعمال شرکت، سلب حق اقامه دعوی علیه مجازات های اعمال شده در تمام دادگاه ها، پذیرش همراه با تصدیق بیانیه واقعیت ها که پیوست پیمان است.

(Statement of Facts attached hereto as Appendix A)، قبول مسئولیت تمامی اقدامات کارکنانش که در آن بیانیه آمده، بازداشتن تمامی وکلا، مدیران شرکت، تمامی کارکنان و هر کسی که به نوعی نمایندگی داشته باشد، از بیان مسائلی مغایر با مفاد بیانیه واقعیات مذکور و ده ها تعهد دیگر برای اصلاح ساختار و گردش کار شرکت و مشابه آن ها از جمله وظائف استات اویل شناخته شده است. برای نمونه به فراز زیر توجه فرمایید:
۳. STATOIL accepts and acknowledges that it is responsible for the acts of its employees as set forth in the Statement of Facts attached hereto as Appendix A. Should DOJ pursuant
to paragraphs ۲۲ and ۲۳ initiate the prosecution that is deferred by this Agreement,
STATOIL agrees that it will neither contest the admissibility of, nor contradict, the
Statement of Facts in any such proceeding.(pp:EOUSA ۱۷۸۰)

درقبال این همه تعهد استات اویل، دپارتمان عدالت از دادگاه خواهد خواست تعقیب قانونی شرکت را برای سه سال به تعویق بیاندازد. اگر دادستانی که بر کارکرد سه ساله استات اویل نظارت میکند (ضمن آن که شرکت به طور داوطلبانه به طور ماهانه به DOJ و SEC گزارش میدهد)، ایفای تمام تعهدات را به طور کامل در پایان دوره تایید کند، طی ۳۰ روز پس از انقضای این پیمان، DOJ به دنبال معاف شدن استات اویل از شمول اطلاعات منفی ثبت شده علیه استات اویل خارج خواهد شد. شبیه احکام تعلیقی ما که اگر در مدت معین خطایی از محکوم علیه سر نزند از مجازات معاف شده و رفع سوء اثر میگردد. روشن است که این به معنای عدم ارتکاب جرم نیست. به نظر میرسد مدافع مهدی هاشمی در نوشته خویش این قسمت را بد برداشت کرده یا تجاهل کرده باشد.

پیوست A که قبلا از آن یاد شد و استات اویل تمامی آن را تصدیق کرد و پذیرفت، متنی ۶ صفحه ای است که تمامی ماجرا در آن آمده است. به عنوان مثال:
قابل دسترسی در سایت دانشکده حقوق دانشگاه ویرجینیا :
https://www.law.virginia.edu/pdf/faculty/garrett/statoil.pdf, pp: EOUSA ۱۶۷۹ – EOUSA ۱۶۹۸

ترجمه:" در ژوئن ۲۰۰۲ و ژانویه ۲۰۰۳ ، استات اویل رشوه هایی به یک کارمند رسمی دولت پرداخت کرد... تا نفوذ خویش را برای ۱) دستیابی شرکت به قرارداد توسعه سه فاز پارس جنوبی... ۲) باز کردن درها در پروژه های دیگر صنعت اکتشاف نفت و گاز ... بکار گیرد. این کارمند ایرانی رئیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بود.... "
چهار امضاءکننده اصل توافقنامه، علاوه بر امضای مشترک، هر یک جداگانه نیز متنی را نوشته و امضاء کرده اند.

سوم - علاوه بر دپارتمان عدالت، کمسیون بورس اوراق بهادار آمریکا با مطلع زیر در ۱۲ صفحه احکام شداد غلاظی علیه استات اویل در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۰۶ صادر کرد.


در این سند تمامی اطلاعات سند مربوط به DOJ آمده است. استات اویل در اینجا به پرداخت ۵/۱۰(ده و نیم) میلیون دلار دیگر به عنوان جریمه محکوم شده است همچنین به پذیرش استخدام شرکتی مشاوره ای که "آمریکا با آن مخالف نباشد" محکوم گشته تا به خرج استات اویل طی ۳ سال تمامی ساختارها و روشهای داخلی استات اویل را بررسی کند و استات اویل مجبور است تمام توصیه های اصلاحی آن را بپذیرد.
از همه روشن تر انتشار تمامی این مطالب و اعترافات در سایت رسمی استات اویل است:

"Statoil has, in the agreement with the DOJ and USAO, accepted a penalty of USD ۱۰.۵ million for having violated the US Foreign Corrupt Practices Act, and responsibility for bribery, by making payments to an Iranian official in ۲۰۰۲ and ۲۰۰۳ in order to induce him to use his influence to obtain the award to Statoil of a contract to develop phases ۶, ۷ and ۸ of the Iranian South Pars gas field, for accounting for those payments improperly in its books and records, and for having insufficient internal controls in place to prevent the payments. Statoil has, in the agreement with the SEC, accepted a disgorgement of USD ۱۰.۵ million."

این مطالب در سایت های معتبر زیادی از جمله سایت های زیر نیز قابل دستیابی است:
۱) سازمان شفافیت بین المللی، بزرگترین سازمان مردم نهاد جهان در امر مبارزه با فساد:
TI(۲۰۰۷), "PROGRESS REPORT ۰۷, Enforcement of the OECD Convention on Combating Bribery of Foreign Public Officials", ۱۸ July ۲۰۰۷, pp: ۳۰
http://www.transparency.de/fileadmin/pdfs/Themen/Internationales/TI_Progress_Report_۱۸.۷.۰۷.pdf
۲) سایت مشاوره حقوق بین المللی
" International Law Advisory - Late ۲۰۰۶ FCPA Enforcement Explosion Reaches Across Industries and Around the Globe, … " November ۶, ۲۰۰۶
http://www.steptoe.com/resources-detail-۳۹۴۹.html
۳) سایت استار، "ابتکار برای احیای دارایی های دزدیده شده" کار مشترک بانک جهانی و نهاد مربوط به مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل است:
http://star.worldbank.org/corruption-cases/node/۱۸۷۲۰

چهارم – پایان ماجرا: در پایان مهلت سه ساله دادستان عمومی دادگاه منهتن نیویورک بیانیه ای در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۰۹ منتشر میکند:


در این بیانیه تأیید میشود استات اویل که به دلیل پرداخت رشوه به یک کارمند ایرانی ، پسر رئیس جمهور اسبق ایران، به انجام اموری محکوم شده بود، تمامی تعهداتش را عمل کرده و به همین دلیل یکی از دو جریمه ۵/۱۰ (ده و نیم) میلیونی وی بخشیده میشود، از ثبت اطلاعات منفی معاف میگردد و ۳ میلیون دلار جریمه پرداختی به دولت نروژ از جریمه ۵/۱۰ (ده و نیم) میلیونی دیگر کسر شده و جریمه نهایی ۵/۷ (هفت و نیم) میلیون میشود که پرداخت کرده است.
در همان روز دپارتمان عدالت نیز همان مطالب را منشر ساخت:

سایت های معتبر دیگری نیز خبر بسته شدن پرونده رشوه دهی استات اویل به مهدی هاشمی را در آمریکا و نروژ اعلام کردند. از جمله:

۱) مجله نفت و گاز (Oil & Gas Jurnal) ۲۴ نوامبر ۲۰۰۹:
http://www.ogj.com/articles/۲۰۰۹/۱۱/statoil-compliance.html

۲) مؤسسه تحقیقات برای برای انرژی جهانی ۲۴ نوامبر ۲۰۰۹:
http://www.gasandoil.com/news/۲۰۱۰/۰۱/cnn۱۰۰۱۷۲

۳) سایت استار متعلق به بانک جهانی و سازمان ملل: گزارش آمریکا به OECD در ژوئن ۲۰۱۱ در باره رشوه دادن استات اویل به کارمند ذینفوذ ایرانی:
http://star.worldbank.org/corruption-cases/node/۲۰۱۶۳

۴) در کتاب FCPA/ Anti-Bribry Alert, Winter ۲۰۱۳ در گزارش سال ۳۰۱۳ خود تمام ماجرا را نقل گرده است( صص ۲۴۶ -۲۴۷):
http://www.hugheshubbard.com/PublicationDocuments/FCPA%۲۰Anti-Bribery%۲۰Alert%۲۰Winter%۲۰۲۰۱۳.pdf

۵) آخرین موردی که من یافتم در کتاب زیر است(صص ۱۳۴-۱۳۶)
Odour J. A. et al(۲۰۱۴), " Left out of the Bargain, Settlements in Foreign Bribery Cases and Implications for Asset Recover", World Bank and UNODC
http://star.worldbank.org/star/sites/star/files/۹۷۸۱۴۶۴۸۰۰۸۶۳.pdf

همکاران ارجمند، نمایندگان عزیز!
مدافع متهم ایرانی پرونده رشوه خواری استات اویل پذیرفته بود که اسناد رسمی دولت آمریکا و نروژ قابل استناد است حالا با این همه سند ومدرک رسمی و اعتراف خود استات اویل، چگونه پاسخ خواهند داد؟ منتظر رأی دادگاه میمانیم.
منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میلاد
ما همه مشتاقانه منتظر حکم این آقازاده هستیم
اصغری
این حرفا باید به قوه قضاییه گفته بشه یا نمایندگان مجلس؟
سرور
به همه.
آشنا
باسلام
خودشما میگویی نماینده گان مجلس !!! نماینده مجلس یعنی ای مردم بدانید این آقازده چه کاره است !!!! و قوه قضاییه هم جلسه های مجلس را پیگیری میکند حتما!!!!!!!!!!!!
United States
توکلی مرد میدان عمل
United Kingdom
آیا رای فساد فی الارض صادر خواهد شد؟
این دیپلماسیه شما بلد نیستی
United States
منتظر باش و ای منتظر باش
....هرچی حرف درست رو سانسورمیکنه
اولا توکلی دشمنی دیرینه ای با خاندان هاشمی دارند.دوما هیچ کدام انها ارزش حقوقی ندارد لذا تبرئه مهدی هاشمی از هم اکنون مشخص است .
!!!!!
محمد
تبرئه در ایران فقط و فقط دریک حالت ممکنه...
بسيجى منتظر عدالت !!؟؟. ؛
يعنى ممد جان ! ميخواى بگى فقط. براى هميشه سر بنيس
بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ،،، نگو از اين حرفا ، ايشالا محاكمه برقرار و
براى ملت و مملكت ، احقاق حقوق ميشه ،،،،،،،
پوریا
میشه یک نمونه از دشمنی دیرینه را بفرمائید ....در منطق شما هر کس از این خاندان انتقاد بکنه و یا از فساد آقازاده هاش حرفی بزنه دشمنی داره....از منظر شما عدالت شامل این خاندان نمیشه درست میگم....
سالهاست که منتظریم...
عدالتی که به خاطرش انقلاب شد را در مرام امثال مرحوم محمدی گیلانی یافتیم...
رحمه الله تعالی
بهلول !!؟؟
بايد بين خالص و ناخا لص فرق باشه ،،،،،
مجتبی
فکر کنم 20 سال واسش ببرن...
Iran, Islamic Republic of
20سال که باسه خلاف کوچیکشه!
United States
همشششششششش؟؟؟؟
یعنی فساد مهدی هاشمی 15 میلیون دلار در طول یازده سال بوده ؟
این حجم از فساد قابل قیاس با فساد های آقایان زنجانی، مه آفرید خسروی و محمد رضا رحیمی هست ؟
آقای توکلی به همین اندازه هم برای بقیه ی افراد در زمان دولت قبل بیانیه صادر میکرد ؟

مبارزه با فساد خیلی خوبه، ولی چرا رفتار سیاسی؟ چرا اسم 170 نماینده اعلام نمیشه ؟
پيروز
هيچكس منكر فساد نبوده ونيست اين عجيب است كه پس از پيگيري نمايندگان ارزشي در مجلس ....
رها
اسم این خاندان که میاد میگن سیاسیه ...مرگ خوبه اما برای همسایه ...این آدمها که اسم بردی انگشت کوچیکه این آقازاده هم نمشوند خودتون هم میدونید
ايماني
كي گفته فساد اين آقا فقط!!!15ميليون دلارناقابله!!؟ يكي ازمفاسداين آقامفت فروشي ثروت ملي كشور است،يكيش هم پيمان شدن بادشمنان اين كشوربراي اعمال تحريمها وهدايت كردن وخط دادن به آنها براي تأثيرپذيري آن است تا آنجا كه حتي حاضر به كشتن رفيقي كه ازدوران كودكي بااوبوده ميشود تااطلاعات او ازكثافتكاريهاي خودش فاش نشود!!!
يكيش هماهنگي فتنه سال 88باخارج ازكشور وتأمين مالي پروژه ،به هدف براندازي نظام است....
بازهم بگم ؟ازفسادهاي ايشان ميتوان كتاب نوشت،حال كاري به موارداخلاقي نداريم !كه انشاءالله دروغ است!
درموردفسادمالي وي وبرداشت مالي از مراكز دولتي ،مورداشاره شده،تنها يكي ازصدها مورداست...
والبته كوس رسوايي اين خاندان چنديست بلند شده وانتقام الهي نزديك است.وگرنه قوه قضائيه مااز مفتضح كردن واحقاق حق كامل پرونده هاي اين خانواده برنمي آيد....
Iran, Islamic Republic of
دولت امید تدبیر فهمید تمام مشکلات الان کشورکه میگن مال دوره قبله بماچه ،چه کسی باعث وبانیش بوده گل سر سبدشون چون اصلاح طلبا فکر منافع مردمند نه منافع خودشون به جریانشون قسم
مهدی هاشمی:
پشتم گرمه
کفشم چرمه
دندم نرمه
خیلی بامزه بود واقعا پشتش از گرم شدن گذشته به داغ شدن سالهاست رسیده
آقای توکلی مگه شما هم نمی دونی این بچه پشتش گرمه مثل کوه باباش پشتش ایستاده
ناآشنا
الهی که این کوه به همین زودیها متلاشی بشه تا ملتی ازشراین کوه و دامنه هاش خلاص بشن !!
Iran, Islamic Republic of
کوه نیست سلسله جباره
آمین . دعای همه ایرانیان از دست از خانواده به ستوه آمده اند
سپهر .
منتظر رای دادگاه می مانیم
والسلام
یه منتقد منصف جهان نیوز
اگر می بینی راحت می چرخه و می خنده واسه اینه که پشتش گرمه
ایران راد... داره
حسن
شجاعت اقای توکلی و امثال توکلی که افشاگری این خاندان رو دارن قابل ستایشه
حسن حسینی
درود بر 3 سردار ضدفساد؛ زاکانی، نادران و توکلی
بت بزرگ رو بشکنید
Iran, Islamic Republic of
نخندون مارو
Iran, Islamic Republic of
زرشک
آقای توکلی متشکریم.
خدا شما را حفظ کند که علیه فساد و مفسدان هزینه می دهید.
اکنون نوبت دستگاه قضایی است.
رحیم
دومینوی سقوط مفسدان آغاز شده است:
1. م.ر
2. م.ه
3. ...
United States
سومیش هم بعدا می فهمی
Iran, Islamic Republic of
این خاندان در کشور اونقدر ... دارند که نگذارند قوه قضاییه به وظیفه اصلی خود عمل نماید.
بهلول !!؟؟
....

جهان ! نكنه بدون سانسور درجش كنى ها. !!!!!!!!!
جهان ! ماخواستيم ، ببينيم رو چقدر دارى !!!!!!!!
با عرض معذرت ، ماشاءالله !!!
حسین
آقا میلاد ، عزیزم! محاکمه "جونیور" که دردی را دوا نمی کند. ایشان که فقط پادویی کرده اند ، همین. چرا خود آقای "سینیور" را محاکمه نمی کنید؟ نوچه ها کاره ای نبوده و هنوز هم نیستند. شما اصل قضیه و منشا بسیاری از فساد ها را توجهی نمی کنی ، افتادی دنبال "جونیور"؟
Iran, Islamic Republic of
حسین آقا
شماروی دشمنان انقلاب را سفید گردید....
پشتش گرمههههه
United States
پشتش جهنمه مثل جهنم داغهههه
شهروند طبری
Iran, Islamic Republic of
حسین جون گل گفتی به خدا باید سینیور را محاکمه کرد چراکه صفر تا صد فساد را خبر داشته ودم بر نیاورد تازه ایشان خود جونیور را وارد معاملات نفتی کرد!امام زمان روحی فداک می دانیم دلتون از این خائنین پرخونه ان شاءالله ریشه فساد خشک میشه!آمین
سرور
عمرش کفاف نمی دهد.
نمیدانم صحت دارد یا خیر...
ابراهيم
Iran, Islamic Republic of
با سلام اقاي توكلي عزيز تمام اين موارد كه جنابعالي شمرديد پيش اون خيانتي كه ايشان در سال 88 انجام دادن و به نظام و مردم ضربه جبران ناپذيري زدن به حساب نمياد لذا مواظب باشين بيراهه نرين.
شهروند طبری
Iran, Islamic Republic of
ابراهیم جان اصل مطلب همینه که گفتی اگه کیفرخواست برای عموم خوانده می شد شاید به محاکمه هم کشیده نمی شد ...
مجیداعتمادی
این قبیل رشوه ها باعث شد امریکا از آن سوء استفاده کند ....
رضا
Romania
نهایتش 6 ماه هتل و استخر و سونای اوین!!!!!!!!!!!!
میشه این بازی رسانه ای مسخره رو تموم کنید و تا زمان اعلام نتیجه دادگاه سکوت اختیار کنید؟؟ ی...
Iran, Islamic Republic of
آره!!!
DarvishMorad
United States
....متحیرم بااینهمه مدارک واسنادی که دلالت بررشوه خواری وچپاولگری این آقازاده وجودداره چرااقدامی صورت نمیگیردهمچنین درخصوص سران فتنه سال88؟...
انقلابي
آقاي توكلي مگر نمي دانيد كه مردم انقلابي ايران انقلاب كردند خون دادند جان دادند كه شاه برود و عده اي فاسدتر از شاه و خاندان كثيف پهلوي به جان اين ملت بيافتند؟!
کریمی
نتیجه اینگون دادگاه ها یعنی....
مهسا
Iran, Islamic Republic of
...گفتن سندی نداریم پس محاکمه و عدالت بی خیالش ....
بى نااااام ، خوبه !!؟؟
ميخوام در رابطه با اين ...بحق چيزى بگم ولى
ميبينم ، مثل اينكه امشب جهان بدجورى تهديد شده !!
همه رو از سروته ميزنه كه نكنه اونوريا برنجن !
جهان آخه اسمم چه هيزم ترى فروخته كه اونم لت وپار ميكنى
؟؟؟؟؟ باشه ماهم خدايى داريم ،،،،،
اقا همه ی اینا بازیه.....
حجت
سلام،حالا مردم ميفهمندکه چراعده اي هول اين را دارند که،سپاه راازجريانهابي عظيم اقتصادي حذف کنندچون1_ديگرنميتواننددرخواست رشوه کنند2_ديگر سفري وماموريت انچناني درکارنيست وبايددرهمين مملکت،قراردادببندند3_اينجابايدباززبان خودمان حرف بزنندوهيچ ادعايي که من پسر فلان ابن فلانم هم کارگر نيست4_ازهمه سخت تر ...واقعا براي آقايوني که به اميدي آمدندوامروز باسدمحکم دليرمردان سپاه مواجه شدندوهرترفندي هم که ميزنندتا اين خدمتگزاران را از ميدان بدر کنند متاسفم،خداوندشرعده اي که تنها بفکرپرکردن جيب خودازبيت المال است راهرچه زودتر برداردوآنها که درفکرجايگزين کردن مشتي اجنبي بجاي فرزندان اين مرزو بوم است رانابود کند.همانطور که رهبرعزيزفرمودندميبايست به استعدادهاي داخل اهمييت داده وسرمايه ي ما همين فرزندان پرتلاش ما هستندصوصا سپاه پاسداران ما با آن همه سوابق درخشان وصلابت مثال زدني درطول دفاع مقدس.وسلام
الله اعلم.
محمد
آقای زنگنه در روز رای گیری از مجلس به طور آشکار بر پرداخت رشوه از طرف استات اویل صحه گداشتند...
احمد
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای توکلی آیا این کار شما(ادعای محکوم بودن متهم قبل از صدورو قطعی شدن رای دادگاه) شرعی و قانونی است؟ چرا در مورد فردیکه حکم محکومیتش صادر وقطعی شده سکوت کرده و دقیقا پس از صدور حکم آقای رحیمی دوباره موضوع مهدی هاشمی توسط شما و گروه رسانه ای مشخص مطرح شد؟ وقتی شما رای دادگاه جمهوری اسلامی را در مورد یک مدیر اینگونه مخدوش میکنید از دیگران چه انتظاری میرود!!!!!
با نظر شما کاملا موافقم.
حقگو
Iran, Islamic Republic of
موفقيت پرونده رحيمي حاصل نوري بود كه اقايان نادران، توكلي و زاكاني در تاريكخانه ايشان در خيايان فاطمي اندختند ان شاء الله اين نطق نماينده شجاع تهران هم در پياده شدن عدالت در پرونده م.ه مثمر ثمر باشد
Iran, Islamic Republic of
اقاي توكلي اگر به هر دليل ايشان حكم برائت گرفتند شما حاضر به عذر خواهي هستيد؟
سرباز ولایت
Iran, Islamic Republic of
اگه من بی پناه این خیانت ها را کرده بودم تا حالا صد تا کفن پوسانیده بودم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر یک رشته ات به هاشمی می خورد الان آزادانه زندگی می کردی به این هم فکر کن سرباز ولایت. فقط کافی است به هاشمی وابسته باشی که خدا نکند. بلا دور
Iran, Islamic Republic of
مهدی هاشمی این فتنه گر فراری که باعث شدت تحریم بر ملت شد باید محاکمه شود این حق ملت است و ملت از حقش یک قدم کوتاه نمی آید. محاکمه علنی علنی علنی
بره به جهنم
Iran, Islamic Republic of
گوسفند جان . اگر اينگونه افشاگري خوب است، پس چرا وقتي حاج محمود در مناظرات ماهيت اصلي خاندان قدرت و ثروت را برملا كرد ، قاطي كرديد؟
Iran, Islamic Republic of
شتر در خواب بیند پنبه دانه
گهی لف لف خورد گه دانه دانه
....
عزیز باز صد رحمت به شتر این شاه کلید از شتر گذشته آنقدر خورده که الان مثه ببر گردن کلفت کرده عزیز.
Iran, Islamic Republic of
این حرف ها فشار بر قاضی نیست ؟ شما دنبال عدالت هستید یا حذف هاشمی ؟ ساواک ،گروه فرقان ؛ منافقین ، آمریکا و.... نتوانستند البته آقای توکلی چون از انگلیس آماده تلاش می کند ولی خون شهدا نمی گذارد همانطور که حتی با رد صلاحیت نتوانستند محبوبیت ایشان را کم کنند.
حقگو
Iran, Islamic Republic of
پس توكلي با اين سوابق انقلابي كه براي تحصيل به انگليس رفته انگليسي شده و م.ه كه فراري به انگليس بوده انقلابي شده.
پناه بر خدا
هر موقع اسم این آقازاده رو میبینم یاد اون تبلیغ پکیج ایران رادیاتور توی تلویزون میفتم که نوه عمو یادگار میگه:
پشتم گرمه
شماها مطمئن باشید که پشتش گرمه توی این دنیا که فکر نمیکنم عدالتی باشه شاید اون دنیا
بحث اینجاست که طرف خارجی با دادن رشوه از یک دیدگاه به نفع سازمان و کشورش کار کرده چرا که با دادن رشوه به دنبال هزینه های کمتر و سود بیشتر برای سازمان متبوعش بوده و این برخورد با آنها صورت گرفته
اما طرف ایرانی رشوه گرفته تا به بیت المال مردم خیانت کند قانون کشور را لگد مال کند و و و
و هنوز که هنوز است راست راست می گردد و به ریش من و تو و همه می خندد در مسابقات جهانی والیبال در جایگاه ویژه در برابر دوربین رسانه ملی خود نمایی می کند و لبخند می زند
حسین
امیدوارم نمایندگان محترم وقضات محترم در کمال صحت مالی زندگی کنند. وهرگز رشوه قبول نکنند. انشاا.....