دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۲
۴
جمعه‌های دلواپسی «جهان نیوز»

جایگاه «انتظار» در مکاتب غیر دینی، ادیان پیش از اسلام، اهل سنت و شیعیان

جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 405841
انتظار، پيوند و قرابت برجسته اي با (حرکت) دارد. حرکت از برآيندهاي انتظار و انتظار از جهت دهنده هاي حرکت است.
جایگاه «انتظار» در مکاتب غیر دینی، ادیان پیش از اسلام، اهل سنت و شیعیان
گروه فرهنگ جهان نيوز: انتظار، پيوند و قرابت برجسته اي با (حرکت) دارد. حرکت از برآيندهاي انتظار و انتظار از جهت دهنده هاي حرکت است.

انتظار در مکاتب فکري غير ديني

مسأله انتظار از محدوده دين فراتر رفته و مذاهب و رويکردهاي غيرديني نظير مارکسيسم را نيز شامل شده است. چنان که (برتراند راسل) مي گويد:

انتظار، تنها به اديان تعلّق ندارد، بلکه مکاتب و مذاهب نيز ظهور نجات بخشي که عدل را بگستراند و عدالت را تحقق بخشد، انتظار مي کشند.

انتظار در اديان پيش از اسلام

در عهد قديم از کتاب مقدّس، مي خوانيم:

از وجود اشرار و ظالمان دلتنگ مباش که به زودي ريشه ظالمان بريده خواهد شد، ومنتظران عدل الهي زمين را به ميراث برند وآنان که لعنت شده اند، پراکنده شوند، وصالحان از مردم همان کساني هستند که زمين را به ميراث برند وتا فرجام حيات جهان در آن زيست کنند.(۱)

همين حقيقتي که در کتاب مقدّس آمده، در قرآن کريم نيز تکرار شده است:

وَلَقَدْ کَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ اَنَّ الْاَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ(۲)

وبي گمان، در زبور، پس از تورات نوشتيم که زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.

انتظار نزد مسلمانان (از اهل سنت)

انتظارِ (مهديِ نجات بخش) (عليه السلام) اختصاص به شيعه ندارد، روايات متواتر بسياري درباره مهدي (عجل الله فرجه) از طرق اهل سنّت با سندهاي صحيح و مستفيض در دست است که نمي توان در آن ها تشکيک کرد، چنان که از طرق شيعه اماميه نيز چنين رواياتي رسيده است.

عبد الرحمن ابن خلدون - از دانشمندان قرن نهم هجري - صاحب (مقدمه) مشهوري که بر کتاب
اَلْعِبَر(۳) نوشته، مي گويد:

بدان که مشهور اهل اسلام در طول اعصار بر اين عقيده اند که به ناچار در آخرالزمان مردي از اهل بيت ظهور خواهد کرد که دين را تأييد کند وعدالت را ظاهر سازد ومسلمانان از وي پيروي کنند. او بر ممالک اسلامي استيلا خواهد يافت ونام مقدّسش (مهدي (عجل الله فرجه)) است. خروج دجّال وحوادث ديگر پس از آن، واين که (عيسي (عليه السلام)) در پي او خواهد آمد ودجّال را خواهد کشت يا با او خواهد آمد ودر کشتن دجّال ياور وي خواهد بود ودر نمازش به مهدي (عليه السلام) اقتدا خواهد کرد از نشانه هاي ثابت ظهور است که در منابع روايي صحيح ذکر شده است.(۴)

ابن حجر هيثمي در (الصواعق المحرقّه) در تفسير سخن خداوند تعالي

واِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها(۵) مي نويسد:

مقاتل وپيروان وي از مفسّران، گفته اند اين آيه درباره حضرت مهدي (عليه السلام) نازل شده است، واحاديثي که تصريح به اين نکته دارند که وي از اهل بيت پيامبر اکرم (صلّي اللّهُ عليه وآله وسلّم) است، خواهد آمد، بنابراين در آن دلالتي است بر برکت در نسل فاطمه وعلي - رضي الله عنهما - واين که از آنان فرزندان پاکيزه فراواني ظهور خواهد کرد وخداوند نسل آنان را مفاتيح حکمت ومعادن رحمت قرار داده است. راز اين نکته اين است که رسول اکرم (صلّي اللّهُ عليه وآله وسلّم) براي علي وفاطمه وفرزندانش دعا کرد تا از شرّ شيطان رانده شده محفوظ مانند.(۶))

احاديث انتظار نزد شيعه اماميه

امّا احاديث انتظار امام مهدي (عجل الله فرجه) نزد شيعه اماميه، فراوان است و متواتر که دسته اي از آن ها از طرق صحيح به ما رسيده است.

برخي دانشمندان اين احاديث را به شيوه اي علمي و ارزشمند گردآوري کرده اند، همانند (شيخ لطف الله صافي گلپايگاني) در کتاب گرانسنگش (منتخب الاثر)، همچنين (شيخ علي کوراني) در موسوعة الامام المهدي(۷) و دیگران

منابع:
کتاب مقدّس، سفر مزامير داوود، مزمور ۳۷.۱
سوره انبياء (۲۱) آيه ۱۰۵.۲
۳.عنوان کامل اين کتاب (العبر وديوان المبتدأ والخبر في ايّام العرب والعجم والبربر) است. مترجم
مقدمه ابن خلدون، ص ۳۱۱.۴
۵.سوره زخرف (۴۳) آيه ۶۱
«وي نشانه اي براي رستخيز است، پس در آن در گمان ميافتيد وراه مرا پي گيريد، اين راهي است راست.»
ابن حجر هيثمي، الصواعق المحرّقة، ج ۱، ص ۲۴۰.۶
۷.معجم احاديث الامام المهدي، تأليف هيأت علمي مؤسسه معارف اسلامي زير نظر شيخ علي کوراني، نشر مؤسسه معارف اسلامي، چاپ اول، ۱۴۱۱ ه

برگرفته از کتاب انتظار پویا محمد مهدی آصفی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


hasan
طیب الله
بهاره
انتظار یعنی شمشیر کشیدن بر فراعنه عالم
یا اباصالح پس کی میایی؟
خدایا فرج امام زمان را برسان
آمین