جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱

نشست خبری روحانی در اصفهان

پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۹
کد مطلب: 405807
رئیس جمهور در نشست خبری استان اصفهان با بیان اینکه قطار‌ سریع‌السیر بین اصفهان - قم - تهران اجرایی می‌شود، گفت: ۲۸ پروژه توسعه‌ای مهم ظرف سال ۹۴ و ۹۵ با اعتبار ۶۵۱ میلیاردتومان عملیاتی می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در نشست خبری پایانی سیزدهمین سفر دولت تدبیر و امید در محل استانداری اصفهان حضور یافت.

مهمترین محور‌های سخنان رئیس‌جمهور را در ادامه می‌خوانید:

* اصفهان مرکز فرهنگ و تمدن اسلامی است.

* در سیزدهمین سفر کاروان تدبیر و امید تصمیم گرفتیم ۲۸ پروژه توسعه‌ای مهم ظرف سال ۹۴ و ۹۵ با اعتبار ۶۵۱ میلیاردتومان اجرایی و عملیاتی شود.

* اقدامات مورد نیاز حل معضل آب در این استان را تسریع خواهیم کرد. وزیر نیرو و استاندار موظف شدند که تصمیمات شورای عالی آب را انجام دهند تا سریع تر به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

* این استان میراث فرهنگی با اهمیتی دارد. ‌در آینده باید ‌برخی از آثار ‌به بخش خصوصی واگذار شود تا هم اداره و هم مرمت را انجام دهند.

* ۴۰ میلیارد تومان برای مرمت آثار میراث فرهنگی این استان تا سال ۹۵ اختصاص پیدا می‌کند.

* اصفهان دارای جاذبه‌های بسیار زیادی است. ۲۰ هتل در حال ساخت در اصفهان است که اگر اجرایی و عملیاتی شود، می‌تواند جذب گرشگری را در استان افزایش دهد.

* در بخش صنعت و معدن نیازمندی‌هایی وجود دارد. ۱۰۰۰ میلیاردتومان برای سرمایه در گردش و ۲۵۰۰ میلیاردتومان برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام اختصاص خواهیم داد.

* قطار سریع‌السیر بین اصفهان - قم - تهران عملیاتی می‌شود. اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری این پروژه مهم را تامین کرده‌ایم که فناوری جدید و یک قطار در حدود ۳۰۰ کیلومتر سرعت است.

* کار بزرگی در استان اصفهان درحال شکل‌گیری و انجام است. اصفهان را به طور کلی به‌عنوان یک مرکزیت از نظر فرهنگی علمی می‌دانیم.

* مسیر اعتدال را در همه زمینه‌ها باید دنبال کنیم. استان اصفهان مخصوصاً به‌عنوان یک استان فرهنگی و تمدنی، باید از ظرفیت‌های مهم خود استفاده و بهره‌برداری کند. باید نگاه عمومی دولت که همان اعتدال است را همه مسئولان اجرایی و عملیاتی کنند.

* آموزش و پرورش برای کشور بسیار اهمیت دارد. واقعا رکن اصلی تربیتی و پرورشی جامعه و رکن علمی ما آموزش وپرورش است. در شورای عالی انقلاب فرهنگی بارها تاکید کردم اگر می‌خواهیم شاهد تحول در فرهنگ جامعه باشیم باید این اتفاق در این وزارتخانه رخ دهد.

* این وزارتخانه برنامه‌های متعددی را در حال اجرا و عملیاتی شدن است. درآمد نفتی کاهش پیدا کرده است. ۲۳ سال آینده بودجه وزارت آموزش و پرورش افزایش داشته است.

* اینکه ما راه‌ها را توسعه دهیم جزو برنامه‌های دولت است اما راه آهن اصفهان - اراک جزو برنامه‌های ما نیست. در توسعه بلند مدت ممکن است این طرح هم جزو برنامه ها باشد. فعلا چیزی که در مباحث ریلی مدنظر است قطار سریع‌السیر و یکی هم ریل اصفهان به اهواز است که از اهمیت خاصی برای ما برخوردار است.

* ما هم در دولت و هم در سران قوا این بحث را داشتیم. در مورد معوقات بانکی و بدهکاران، همه را نمی توان یک جور نگاه کنیم. برخی پولی گرفته‌اند و در مسیر دیگر پول را استفاده کردند که باید با آن ها برخورد شود. برخی تسهلاتی را گرفتند برای طرحی که برای همان طرح اجرا کردند.

* تحولاتی که هست تحولات منفی مانند چندبرابر شدن نرخ ارز، که خوب نشده طرح عملیاتی شود. افرادی که مقصر نیستند را برای آن ها کارگروهی در همه استان ها تشکیل شود تا موارد را مورد بررسی قرار دهند. اگر واقعا طرف مقصر نبوده باید به‌آن ها کمک کنیم. باید شرایطی فراهم کنیم که هم مشکل اقتصادی کشور و هم مشکل آن ها حل شود. این طرح را برای همه استان‌ها خواهیم داشت.

مشروح سخنرانی رئیس‌جمهور در نشست خبری را در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام روحانی در این نشست در بخش ابتدایی سخنان خود با بیان اینکه "اصفهان به‌عنوان مرکز فرهنگ و تمدن اسلامی در کشور شناخته می‌شود" اظهار داشت: در این سفر تصمیم گرفته شد ۲۸ پروژه توسعه‌ای مهم ظرف سال ۹۴ و ۹۵ با اعتباری به مبلغ ۶۵۱ میلیارد تومان اجرایی و عملیاتی شود.

وی با اشاره به معضل آب در استان اصفهان افزود: اصفهان جزو استان‌هایی است که در مذیقه بوده و ما همه اقداماتی که برای تأمین آب مورد نیاز است را تسریع خواهیم کرد. وزیر نیرو و استاندار نیز موظف شدند تصمیمات شورای عالی آب را هرچه سریعتر در این زمینه اجرایی و عملیاتی کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه به آلودگی هوای اصفهان ‌اشاره کرد و گفت: در شهرستان‌ها آلودگی‌ها کمتر و در مراکز استان و کلانشهرها مشکل بیشتر دیده می‌شود. در این راستا قدم‌هایی برداشته شده و قدم‌های بعدی را نیز برخواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم بسیاری از مواردی که مصرف به صورت مازوت و گازوئیل بوده را به گاز تبدیل کنیم تا آلودگی‌ها کاهش پیدا کند. چراکه استاندارد‌کردن سوخت بسیاری از آلودگی‌ها را کاهش می‌دهد.

حجت‌‌الاسلام روحانی با اشاره به این مطلب که "آثار میراث فرهنگی استان اصفهان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است" خاطرنشان کرد: در آینده باید برخی از میراث فرهنگی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا آن‌ها ضمن مرمت، اداره این آثار را هم برعهده گیرند.

وی تصریح کرد: همچنین در این راستا ۴۰ میلیارد تومان برای مرمت آثار میراث فرهنگی استان در نظر گرفته شده که ظرف سال ۹۴ و ۹۵ اختصاص داده می‌شود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات بخش صنعت و معدن در سطح کشور و به‌ویژه استان اصفهان اظهار داشت: در بخش صنعت و معدن نیازمندی‌ها وجود دارد که در این راستا ۱۰۰۰ میلیارد برای سرمایه در گردش و ۲۵۰۰ برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام اختصاص خواهیم داد.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین از راه‌اندازی قطار سریع‌السیر اصفهان - قم - تهران خبر داد و گفت: یکی از طرح‌های بسیار مهم مورد نظر دولت برای این استان، قطار سریع‌السیر اصفهان - قم - تهران است که اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری این طرح نیز تامین شده است.

در ادامه این نشست خبری نمایندگان اصحاب رسانه به طرح پرسش از رئیس‌جمهور پرداختند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش نماینده روزنامه‌های محلی استان اصفهان مبنی براینکه "در حال حاضر اصفهان با دارا بودن دو صنعت بزرگ، بخش قابل توجهی از مالیات کشور را پرداخت می‌کند اما به میزانی که مالیات به خزانه پرداخت کرده مالیات دریافت نمی‌کند؛ تدبیر دولت یازدهم برای اینکه سهم استان از بودجه ملی حداقل به اندازه مالیات پرداختی آن شود، چیست؟" اظهار داشت: اگر بتوانیم صنعت گردشگری را در این استان توسعه دهیم و جذب گردشگر کنیم، استان شامل تحول بزرگ خواهد شد. این تحول مخصوص شهر اصفهان نخواهد بود و آثارش به کل استان می‌رسد. همچنین در بحث فناوری که به عنوان یک مرکزیت برای استان اصفهان مدنظر است، می‌تواند نسل جوان تحصیلکرده ما را جذب کند.

وی در پاسخ به پرسش نماینده سرپرستی روزنامه‌های سراسری در استان اصفهان مبنی بر اینکه "برنامه دولت برای اجرای سیاست‌های اعتدالی و تسریع در عملیاتی شدن رویکرد اعتدالی دولت در اصفهان چیست؟" گفت: ما مسیر اعتدال را در همه زمینه‌ها باید دنبال کنیم. همه مسئولان دولتی در استان اصفهان اعم از استاندار و سایران باید این نگاه عمومی دولت که نگاه اعتدال در همه زمینه‌ها است، اجرایی و عملیاتی کنند.

حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: قبل از فضای انتخابات که در سال آینده است، اگر مشکلی در زمینه اعتدال در استان وجود دارد، استاندار دنبال کند.

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسش نماینده سرپرست دفاتر خبرگزاری‌ها در استان اصفهان مبنی بر اینکه "متأسفانه معلمان استان اصفهان در حال حاضر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و امروز درآمد بخش اندکی از معلمان استان اصفهان بالای خط فقر است، برنامه شما برای افزایش حمایت از معلمان استان و کمک بیشتر به این قشر چیست؟" بیان داشت: آموزش و پرورش برای کشور بسیار اهمیت دارد. رکن اصلی تربیتی و پرورشی جامعه و هم رکن علمی ما، آموزش و پرورش است. در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بارها تأکید کردم که اگر بخواهیم شاهد تحول در فرهنگ جامعه باشیم باید این اتفاق در آموزش و پرورش بیفتد.

وی افزود: بودجه وزارت آموزش پرورش برای سال آینده علیرغم اینکه می‌دانید درآمد نفتی ما کاهش پیدا کرده است بودجه آن را ۲۳ درصد افزایش داده‌ایم که این به معنای توجه دولت به بخش آموزش و پرورش است تا بتوانیم خدمات بیشتری را نسبت به معلمان که پرورش دهنده نسل آینده و امید ما هستند، داشته باشیم.

حجت‌الاسلام روحانی در پاسخ به پرسش نماینده هفته‌نامه‌ها در استان اصفهان مبنی بر اینکه "در حال حاضر مسیر مواصلاتی اصفهان و اراک، یکی از مسائل مد نظر مردم این منطقه به شمار می‌رود و این منطقه وضعیت جاده‌ای نامطلوبی دارد، در صورتی که این مسیر مواصلاتی اجرایی شود، ۵ شهر خمین، گلپایگان، خوانسار، دهق و علویجه از بن‌بست ارتباطی خارج می‌شوند؛ برنامه دولت برای رفع مشکلات این محور مواصلاتی چیست؟" گفت: اینکه ما راه‌ها را توسعه دهیم، جزو کلیت برنامه‌های دولت است اما راه‌آهن اصفهان و اراک الان در برنامه ما نیست درحالی‌که در بحث توسعه ریلی استان اصفهان، طرح قطار سریع‌السیر اصفهان - قم - تهران و خط ریلی اصفهان - اهواز را مدنظر داریم.

رئیس‌جمهور در بخش پایانی این نشست در پاسخ به پرسش واحد مرکزی خبر مرکز اصفهان در ارتباط با توضیحاتی از تشکیل کارگروه بررسی مسائل بدهکاران بانکی اظهار داشت: این بحث هم در دولت و هم در جلسه اخیر سران قوا مطرح شد. در موضوع معوقات بانکی و بدهکاران همه را نمی‌توانیم به یک صورت نگاه کرده و همه را مقصر تلقی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی پول و تسهیلاتی را گرفتهند ولی در مسیر دیگر آن پول را عملیاتی کردند که این افراد مقصر هستند و باید طبق قانون با آن‌ها برخورد شود؛ برخی افراد نیز تسهیلاتی را گرفتند و در همان زمینه طرح و برنامه صنعتی و غیره خود اجرا و عملیاتی کرده‌اند اما تحولات رخ داده در زمینه اقتصاد نظیر چندبرابر شدن قیمت ارز سبب شده نتوانند طرح خود را اجرایی و عملیاتی کنند. تا زمانی که طرحی تمام نشود، نمی‌تواند بازپس دهد لذا این افراد مقصر نیستند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: در همین راستا بنا شد کارگروهی در همه استان‌ها تشکیل شود تا این‌گونه موارد را مورد بررسی قرار دهند و اگر مواردی را دیدند، طرف مقصر نبوده کمک کنیم تا بتواند طرح‌ خود را تکمیل و بدهکاری خود را بازپس دهد. باید بتوانیم شرایطی فراهم کنیم تا مشکل آن‌ها و مشکل اقتصادی کشور رفع شود چراکه این به نفع توسعه کشور بوده و لذا آن را در همه استان‌ها دنبال خواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *