پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

آخرین تلاش پهلوی برای بقا چه بود؟!

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب: 403354
پیشنهاد تشکیل شورای سلطنت از جانب علی امینی برای در امان نگه داشتن کاخ ظالمانه پهلوی از پ‍ژواک فریادهای مظلومان و مردمان بیدار ایران بود.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، خبرهای مرتبط با وقایع سال ۵۷ در آستانه ۳۶ سالگی انقلاب عزیزمان در بسته‌ای با نام "بزنگاه تاریخی" به روی سایت خواهد رفت تا تب و تاب آن روزها تداعی شود.

تقویم انقلاب را ورق می‌زنیم؛ سوم بهمن سال ۵۷؛ خبر انحلال شورای سلطنت را در حافظه خود ثبت کرده است، شورای سلطنت، آخرین بارقه امید و تقلای ر‍‍ژیم پهلوی برای جلوگیری از فروپاشیش بود، با تکانهایی که جامعه ایران داشته و گستره تظاهرات، رژیم پهلوی یقین پیدا کرد که سلطنت ۲۵۰۰ ساله‌اش در دومینوی فروپاشی قرار گرفته است، بنابراین در صدد تشکیل شورای ۹ نفره سلطنت برآمده و اولین جلسه آن ۲۳ دی ماه ۱۳۵۷ تشکیل شد.

این شورا در حالی تشکیل شد که دولت بختیار چند هفته قبل برای تداوم طناب پوسیده رژیم پهلوی با اربابان غربی خود تشکیل شده بود اما معمار کبیر انقلاب مهر بطلان را بر مشروعیت این دولت زد.

پیشنهاد تشکیل شورای سلطنت از جانب علی امینی، یکی از سه پیشنهاد وی به محمد رضا پهلوی برای در امان نگه داشتن کاخ ظالمانه پهلوی از پ‍ژواک فریادهای مظلومان و مردمان بیدار ایران بود، ابتدای امر بدلیل خصومت و بدگمانی محمد رضا به امینی پیشنهادات وی رد شد اما پس از تظاهرات تاسوعا و عاشورا، شاه به ناچار با طرح اميني موافقت كرد و او را مأمور تشكيل شوراي سلطنت نمود.

//////////////////////

امینی تاکید داشت که اعضای این شورا ضرورتا نباید پس از تحولات سال ۱۳۴۲، وابستگی آشکاری به رژیم پهلوی داشته باشند بنابراین در اولین گام بر آن شد گروهی از چهره‌های سیاسی مذهبی شاخص در میان انقلابیون و برخی افراد خوشنام دیگر را برای بر عهده گرفتن این مقام، معرفی و در واقع رضایت آنان را به پذیرفتن این سمت جلب کند، اما پس از مدتی آشکار شد که هیچ یک از چهره‌های انقلابی در میان احزاب و گروه‌های مختلف حاضر به عضویت در آن نیستند.

در واقع این شورا نماینده و عهده‌دار وظایف سلطنت پهلوی در قبال نبود محمد رضا پهلوی در کشور بود، اماروز ۲۶/ ۱۰/ ۱۳۵۷، امام خميني(ره) به مناسبت فرا رسيدن اربعين امام حسين(ع) بيانيه‌ای از پاريس صادر كردند و شوراي نيابت سلطنت را غيرقانونی و دخالت اعضای‌اند در امور مملكت را جرم دانستند ، همچنين از مردم دعوت كردند كه مخالفت خود را با شورای نيابت سلطنت غيرقانونی اعلام كنند.

رئیس شورا، "سید جلال تهرانی" برای ملاقات با امام خمینی به پاریس رفت، اما بنیانگذار انقلاب اسلامی شرط ملااقات با وی را استعفایش از شورای سلطنت دانست، بنابراین "تهرانی" با قبول شرط امام در اول بهمن ماه ۵۷ به ملاقات ایشان رفتند.

بدين ترتيب، شورای سلطنت که قصد داشت با بر تن کردن ردای انقلابیون و موجه جلوه دادن خود در اذهان عمومی نگهبان فساد ۲۵۰۰ ساله رژیم پهلوی باشد، با استعفای رئيس شورا و اعضاي برجسته‌اش در عمل جزء تشكيل دو جلسه بی‌ثمر، به طور کلی نتوانست گام موثری در جهت جلوگیری از سقوط رژیم پهلوی بردارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *