شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱

توصیه‌های طب‌سنتی در مواجهه با آلودگی‌هوا

يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۴۵
کد مطلب: 403347
طبق اصول مهم طب ایرانی و اسلامی در هنگام مواجهه بدن با عوامل بحران‌زا چون آلودگی هوا محدود کردن مصرف غذاهای حجیم، غلیظ و پروتئین‌های حیوانی ضروری است.
به گزارش جهان به نقل از ایکنا، یکی از اصول مهم مکتب طب ایرانی و اسلامی در هنگام مواجهه بدن با عوامل بحران‌زا این است که طبیب باید به کمک سیستم دفاعی و قوای طبیعی بدن بشتابد و بدن را در مواجهه با این عوامل و دفع عوارض آن‌ها کمک کند.

لذا در جهت دفع بحران آلودگی هوا از منظر این طب توجه به برخی از نکات همچون: محدود کردن مصرف غذاهای حجیم، غلیظ و پروتئین‌های حیوانی ضروری است زیرا در صورتی که دستگاه‌های مختلف بدن کمتر درگیر هضم و جذب این گونه غذاها و دفع مواد زائد آن‌ها شود بهتر می‌تواند با عوامل بحران، مواجه شود و قوای بدن معطوف به دفع عامل بحران می‌شود.

منع مصرف غذاهای فرآوری شده در شرایط آلوده بودن هوا

در چنین شرایطی باید از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، افزودنی و نوشابه‌های گازدار خودداری شود چرا که این گونه غذاها حاوی مواد سمی(نیترات‌ها و بنزوات‌ها و....) هستند که خود تشدید کنندۀ عامل بحران هستند و باری اضافه برای دفع مواد سمی بر بدن تحمیل می‌کنند و سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

راهکارهایی جهت کاستن از عوارض عصبی ناشی از آلودگی هوا

همچنین جهت کاستن از عوارض عصبی ناشی از آلودگی هوا و تقویت قلب و ایجاد نشاط می‌توان از عرقیات مفرح مثل عرق بیدمشک، گلاب، بهارنارنج و .... استفاده کرد.

این مواد غذایی را مصرف کنید

از دیگر نکاتی که مواجهه با آلودگی هوا باید مورد توجه قرار بگیرد این است که غذاهای کم حجم، زود هضم و به خصوص غذاهای با منشاء گیاهی، سبزیجات تازه، سیر و پیاز و موسیر و هویچ، میوه‌ها و آب میوه‌های طبیعی و مغزهای گیاهی مانند بادام بیشتر مورد استفاده قرار گیرند زیرا که این نوع مواد غذایی ضمن اینکه هضم سریع گوارشی دارند مواد زائد سمی مثل اوره و ... به مقدار کمتری تولید می‌کنند و کمتر قوای بدن را معطوف به هضم و جذب خود می‌کنند و همچنین این نوع از غذاها به خاطر داشتن آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلف‌، عوارض جسمی آلودگی هوا را کاهش می‌دهند و در دفع عوامل تهدید کننده سلامتی مؤثر هستند.

همچنین مصرف لبنیات و به خصوص شیر و ماست تازه تأثیر ویژه‌ای در دفع سمومات دارند؛ مصرف آب مرکبات و آب غوره به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی و ویتامین سی بسیار مفید هستند و استنشاق هوای دمی از راه بینی و بازدم دهانی به خصوص هنگامی که یک دستمال مرطوب در جلوی بینی وجود داشته باشد باعث به دام افتادن ذرات ریز معلق در هوا و یا دفع آن‌ها می‌شود.

از سوی دیگر برقراری تهویه هوا در محیط منزل از راه کولرهای آبی و به ویژه اگر پوشال کولرها بافت متراکمی داشته باشند باعث به دام افتادن ذرات ریز معلق در هوا می‌شود که به نظر می‌رسد در تصفیه هوا مؤثر باشد.

همچنین عدم تردد در محیط‌هایی که آلودگی هوا در آن مکان‌ها بیشتر است مانند کارخانجاتی که دارای آلاینده‌های هوایی هستند و نیز دوش گرفتن روزانه، اجابت مزاج کافی، جلوگیری از یبوست و ورزش مناسب می‌تواند در دفع مواد زائد بدنی موثر باشد.

منابع : مراد دهنوی، رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی قم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *