دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰
سید جلال فیاضی مطرح كرد:

کاهش قراردادهای‌مشارکتی‌شهرداری‌مشهد

سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 401516
عضو شورای شهر مشهد مقدس گفت: واقعیت این است که در ۱۷ ماه گذشته میزان قراردادهای مشارکتی شهرداری کاهش چشمگیر و نگران‌کننده‌ای یافته است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سید جلال فیاضی ظهر امروز در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای شهر مشهد اظهار داشت: به اعتقاد صاحب‌نظران علم مدیریت، در یک نظام مدیریتی موفق، مدیران به مثابه دونده‌های مشعل المپیک هستند که پی‌درپی راه نفر قبلی را ادامه می‌دهند تا سرانجام شعله مشعل بزرگ را که دستیابی به اهداف اصلی است؛ روشن کنند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد تصریح کرد: اما در سال‌های اخیر یکی از شیوه‌های ناپسند در نظام مدیریتی ما پنبه کردن رشته‌های مدیران گذشته، نقد و تخریب مدیران سابق و حرکت از نقطه آغاز است، امروزی‌ها علیه دیروزی‌ها و دیروزی‌ها بر ضد مدیران گذشته، اما قضاوت مردم آن است که همه این‌ها در جمهوری اسلامی مسئولیت داشته‌اند و مردم بین آنها تفاوت جدی قائل نیستند.

وی افزود: انصاف نیست که مرتب از گذشته بگوییم و آنها را مقصر همه مشکلات و نارسایی‌ها قلمداد کنیم و مشکلات مشهد فراوان و عمیق است، گذشتگان تلاش خود را کردند و امروز نوبت ماست و ما باید بگوییم برای مشکلات شهر چه برنامه‌ای داریم و در ۱۷ ماه گذشته چه کرده‌ایم و در مدت باقی‌مانده چه برنامه‌ای داریم و چه خواهیم کرد و پیشنهاد می‌کنم یک نهاد مستقل بدون دخالت مدیریت شهری کارنامه ۱۷ ماهه شورای چهارم و شهرداری را مورد نظرسنجی قرار دهد تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم.

فیاضی بیان کرد: فساد مالی دغدغه مقام معظم رهبری، مردم و همه ماست اما فساد مالی در نظام اداری دولتی و عمومی ما ساختاری و سیستماتیک است و تا ریشه‌کنی سیستماتیک باز هم تکرار می‌شود و اگر مدعی فساد در مدیریت گذشته هستیم باید رسیدگی آن را به دستگاه‌های نظارتی و قضایی واگذار کنیم و البته ما همچنان با حساسیت و دقت پیگیری می‌کنیم.

وی عنوان کرد: اینجانب به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر مشهد از ریاست دادگستری استان می‌خواهم اولا اگر پرونده فساد مالی در مورد مدیریت گذشته شهری وجود دارد مردم را در جریان قرار دهند و اجازه ندهند افراد غیر مسئول قضایی با اطلاع‌رسانی نادرست حیثیت و آبروی افراد را به حراج گذارند و ثانیا دستور دهند عادلانه و با سرعت و دقت و بدون هیچ‌گونه مسامحه‌ای به پرونده‌ها اگر وجود دارند، رسیدگی کنند و مردم را در جریان نتایج رسیدگی قرار دهند و از هر گونه فضاسازی رسانه‌ای و تسویه حساب سیاسی به بهانه مبارزه با فساد مالی جلوگیری شود.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد اظهار داشت: ما باید مراقبت کنیم که در دوره مسئولیت ما فسادی اتفاق نیفتد گمان نکنیم اگر شهردار منتخب ماست و مدیران فعلی نیز منتخب شهردار ما هستند دیگر فسادی رخ نمی‌دهد و البته همین جا اعلام می‌کنم که انتخاب معاونان، مشاوران و مدیران شهرداری حق شهردار است و هیچ یک از انتصابات شهردار مشهد نیز با مشورت شورای شهر نبوده است.

فیاضی ادامه داد: همکاران عزیز مراقب باشیم که ما مسئول نظارت بر مدیران دوره خود هستیم و اگر مسامحه کنیم و یا فکر کنیم با به‌کارگیری نیروهای ما در بدنه مدیریتی شهرداری شهر امن و امان است به‌زودی پشیمان می‌شویم و ما باید ساختارهای فسادآفرین را اصلاح کنیم، با نهایی کردن سیستم یکپارچه شهرسازی و شفاف‌سازی امور، دخالت نیروی انسانی را از محاسبات حذف کنیم و نظارت خود را گسترش دهیم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد بیان کرد: خوشبختانه شورای عالی شهرسازی طرح جامع مشهد را تصویب کرد و امید می‌رود با تصویب سریع طرح‌های تفصیلی نقشه راه توسعه و عمران مشهد مشخص شود و یکی از مصوبه‌های مهم این شورای عالی حذف تراز فیزیکی و مالی از طرح نوسازی حرم مطهر است که اینجانب از سال‌ها پیش نسبت به این مانع و معضل بزرگ در این پروژه هشدار داده بودم.

فیاضی افزود: هم‌اکنون فرصت آن است که مدیران شهری از این مصوبه برای حل معضلات این پروژه بزرگ و سرعت بخشیدن به آن بهره ببرند؛ اما به نظر می‌رسد هنوز مشکل حریم مشهد در طرح جامع برطرف نشده است و راه حل حریم مشهد جابه‌جایی مرز حریم با طرقبه و شاندیز و چانه‌زنی بر روی آن نیست و مردم طرقبه و شاندیز ایجاد شهرستان طرقبه و شاندیز را حق خود می‌دانند و باید از این حق دفاع کنیم اما الگوی این شهرستان می‌تواند شمیرانات تهران باشد؛ اینکه هم‌اکنون شهرستان مستقل طرقبه شاندیز با فرمانداری مستقل اما با مدیریت یکپارچه شهری وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد اضافه کرد: به طوری که مانند شمیرانات که شهرستانی مستقل است از نظر شهری یک منطقه از شهرداری باشد، این تصمیم هم مشکل حریم را حل می‌کند هم منجر به رشد و آبادانی طرقبه شاندیز می‌شود و این منطقه را به شمیران مشهد تبدیل می کند.

فیاضی گفت: برای پیشبرد این پیشنهاد نقش استانداری، نمایندگان مجلس و رسانه‌های موثر استان به ویژه رسانه ملی و سه روزنامه وزین مشهد و خبرگزاری‌ها بسیار موثر است که امیدوارم آن را تبیین و پیگیری کنند.

وی اظهار داشت: در شورای چهارم تلاش‌هایی برای توجه بیشتر به حاشیه شهر مشهد انجام شد و حاشیه را به یک گفتمان شهری تبدیل کرد و رئیس جمهور و دولت نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای کردند به طوری که حاشیه شهر مشهد به متن سفر استانی دولت تبدیل شد، وعده‌های امید بخشی هم دادند و بسته پیشنهادی نیز تهیه و تقدیم شد، اما متاسفانه در بودجه ۹۴ تبلور نیافت و گفتمان و حرف مشکل حاشیه شهر مشهد را حل نمی‌کند انتظار می‌رود نماینده محترم عالی دولت و نمایندگان محترم مشهد در مجلس موضوع را تا پادار کردن ردیف بودجه برای حاشیه شهر مشهد به طور جدی پیگیری کنند.

فیاضی افزود: همچنین تبدیل حاشیه شهر و توس به یک شهرستان مستقل دیگر با فرمانداری مستقل و با الگوی ری و شمیرانات تهران یعنی با مدیریت یکپارچه شهری با مشهد و به عنوان یک یا چند منطقه از شهرداری مشهد می‌تواند یک پیشنهاد ساختاری برای حل معضلات حاشیه شهر باشد.

وی تاکید کرد: همه اذعان داریم که تامین هزینه اداره شهری به بزرگی مشهد جز با مشارکت بخش خصوصی و درآمدزایی از مشارکت‌های اقتصادی ممکن نیست، همکاران عزیز ما در شورا با دلسوزی و نگرانی از «توزیع ناعادلانه درآمد بین شهرداری و بخش خصوصی» نسبت به تغییر مبانی قراردادهای مشارکتی و اعلام بی‌نام آن اقدام کرده‌اند که امیدوارم این تلاش به ثمر بنشیند، اما واقعیت این است که در ۱۷ ماه گذشته میزان قراردادهای مشارکتی شهرداری کاهش چشمگیر و نگران‌کننده‌ای یافته است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد عنوان کرد: لذا به شهردار و معاونت اقتصادی و همکاران عزیزم در شورا به ویژه کمیسیون مشارکت‌های اقتصادی یادآور می‌شوم که مراقب باشیم نگرانی از «توزیع ناعادلانه درآمد» با کاهش و یا حذف قراردادهای مشارکت اقتصادی سبب «توزیع عادلانه هیچ» نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *