شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲

لاریجانی: این چه اولویتی است که دارید؟!

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 400832
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در مقابل شگرد غرب در تهدید مسلمان‌ها باید علما بیانیه‌ای را تدوین کرده و تأکید کنند که ما رفتارهای تروریستی را به چه دلایلی قبول نداریم و آن را محکوم کنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اختتامیه بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما، خطاب به علمای حاضر در این جلسه گفت: در این کنفرانس شما بحث‌های مختلفی در زمینه وحدت امت اسلامی و خطراتی که این وحدت را تهدید می‌کند،بیان کرده‌اید؛ از کشورهای مختلف در این کنفرانس حضور داریم و از زوایای مختلف به این موضوع پرداخته‌ایم و این گامی ارزشمند در اوضاع کنونی است که سیاستمداران از کشورهای مختلف بنشینند و مشکلات و موانعی که بر سر راه جوامع اسلامی قرار دارد را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی عنوان کرد:‌ این یک نشست بسیار مهمی است و پیام آن بسیار تاثیر دارد و ممکن است بعضی از مسائل مطرح شده در بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، تکراری هم باشد، اما مسائل امت مسلمان آنقدر پیچیده است که نیازمند تکرار برخی از امور هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از مهمانان خارجی و آیت‌الله اراکی به دلیل برگزاری کنفرانس وحدت ابراز داشت:‌آیت‌الله اراکی یک فکر منسجم و منظمی را در زمینه تقریب مذاهب اسلامی پیگیر است و ان‌شاءالله امت اسلامی از کمک‌های ایشان بهره‌مند شود.

وی در خصوص بررسی کوتاهی درباره وضعیت امت اسلامی اینکه اکنون در چه موقعیت و شرایطی قرار دارد، تصریح کرد: بعد از فراز و فرودهایی که در طول قرون گذشته امت اسلامی وجود داشت،‌از نظر سیاسی و اقتصادی اما در چند دهه اخیر شاهد شرایط متفاوتی هستیم و تحولات امت اسلامی چشمگیرتر شده است؛ هم وزن امت اسلامی تغییر کرده و هم جنس تهدیدات آن تغییر کرده است. بنابراین لازم است این دو بخش را بخوبی تشخیص دهیم.

لاریجانی اظهار داشت: در یک نگاه کلی می‌توان ترسیم کرد حوزه‌ای که به عنوان امت و یا دولت اسلامی یاد می‌کنیم از یک ظرفیت افراد بیشتری برخوردار شده‌اند، شاید متفکران اسلامی در دهه‌های قبل حضور نداشتند. همچنین در رشته‌های مختلف، یک خیز عظیم در جوامع اسلامی از جمله اندونزی، پاکستان، مصر و الجزایر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: همانطور آگاهی‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی نیز افزایش یافته است البته این فقط به حوزه اسلامی مربوط نیست بلکه در دنیا فراگیر است که بخشی از آن به سیستم‌های اطلاعاتی و بخشی هم به فعالیت‌های امت‌های اسلامی باز می‌گردد. لذا هیچ زمانی به میزان امروز نیروی جوان و مستعد، در صحنه حضور نداشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز داشت:‌انقلاب اسلامی ایران نیز یک حرکت و خیزش بزرگی برای روشنگری بود؛‌نوع حرکتی که امام راحل داشت، صحنه را برای امت اسلامی مشخص می‌کرد و ما تحولات زیادی در سه دهه اخیر در جغرافیای اسلامی شاهد هستیم.

وی گفت: این روشن‌بینی، بصیرت و داشتن درک درست از شرایط، امروز بیش از هر زمان در امت اسلامی وجود دارد و بسیار ذی‌قیمت است و اینکه متفکران و صاحب‌نظران، تحلیل درستی از شرایط داشته و در هدایت شرایط، نقش داشته باشند، بسیار اثرگذار است.

لاریجانی تصریح کرد:‌از طرفی داشتن منابع مختلف در کشورهای اسلامی نیز یک ظرفیت است که امروزه استفاده از آن عظیم‌تر شده است. منابع انرژی در همه جای دنیا به این وفور وجود ندارد اما در کشورهای اسلامی هست و باید استفاده درستی از آن شود و این به مشکلاتی که ما در عالم اسلام داریم باز می‌گردد.

وی یادآور شد:‌ جایگاه کشورهای اسلامی و گستردگی آنها از نظر ژئوپلتیکی بسیار ارزشمند است و در کنار آن حرکتی که در کشورهای اسلامی نسبت به دموکراتیزه شدن وجود دارد، حرکتی ارزشمند است؛ دموکراتیزه شدن کشورهای اسلامی هرچند ممکن است مشکلاتی را برای آنها بوجود آورد، اما موجب پایداری حکومت‌ها و همبستگی در سرنوشت‌ها می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌توجه و اقبال به دمکراتیک شدن، ظرفیت مهمی است و جهت‌گیری در امت اسلامی به این سو پرقیمت است. اما به همین میزان که زمینه‌های پر ارزشی برای مسلمانان بوجود آمده مخاطراتی برای آنها در این خصوص رقم خورده است.

وی خاطرنشان کرد:‌یکی از مشکلات ما در حوزه تهدیدات، افراطی‌گری و حرف‌های نسنجیده زدن است که البته مورد سوء‌استفاده دیگران قرار گرفته است. اینکه یک جریان تندرویی در کشورهای اسلامی بوجود می‌آید و دست به قتل و کشتار می‌زند، برخی از اطلاعات رسیده حاکی از دست داشتن غرب در این زمینه دارد که آنها یک نگاه تاکتیکی به مسئله تروریسم دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌مسلمانان امروزه فهمیده‌اند که عنصر درجه دوم نیستند و می‌خواهند سرنوشت خویش را رقم بزنند و قضایای فرانسه نشان می‌دهد آن زمانی که آنها به متجاوزان در سوریه سلاح می‌دادند اشتباه کرده‌اند و باید این اشتباه خود را بپذیرند، آیا مردم سوریه حق ندارند، سؤال کنند که چه کسانی این بلاها را بر سر آنها آورده است.

وی خطاب به مهمانان خارجی حاضر در بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، گفت: پراکندگی و تصمیم‌گیری در دولت‌های اسلامی، یکی از مشکلات ما است که دشمنان از آن سوء‌استفاده می‌کنند و این سؤال بسیار مهمی است که دنیای غرب اینگونه به شما ظلم می‌کند اما اولویت تان را ایران قرار داده‌اید. آیا در کارنامه ایران در طی این ۳۴ سال تجاوزی را مشاهده کرده‌اید.

وی تصریح کرد: چرا شما درک درستی ندارید و این چه اولویتی است که شما دارید؟! نفت را در منطقه حراج می‌کنند که غربی‌ها استفاده کنند؛ این مسئله به ضرر کیست.

لاریجانی اظهار داشت: در زمان جنگ ۳۳ روزه به ما گزارش دادند که برخی از کشورهای اسلامی مرتب به اسرائیل اطلاعات می‌دهند و حزب‌الله از چه کسی دفاع می‌کرد، هرچند که آنها موفق نشدند اما این مسئله در تاریخ ماند و حذف نشد. همچنین جنگ ۲۲ روزه هم با موفقیت تمام شد اما این کارهای شما در تاریخ ماند و محو نمی‌شود.

وی روند حرکت کشورهای اسلامی را روند رو به جلو خواند و ابراز داشت: این صدماتی که از نظر تندروی یا رفتار دغلکاری مشاهده می‌کنیم، روندها را از جهت‌گیری منصرف نکرده اما آن را کند کرده لذا اگر این ضایعات را نداشتیم سرعت ما بسیار بیشتر بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از طرفی هم دولت‌های بزرگ با چالش‌هایی مواجه هستند تحلیل یک نظریه‌پرداز غربی این است که چرا قدرت جهانی از دست آمریکا در آمده و بسوی شرق حرکت می‌کند و آنها منتقد این جریان هستند، لذا یکی از چالش‌هایی که برای خودشان در نظر گرفتند قدرت‌گیری در شرق و تغییراتی است که در حال حاضر بوجود آمده است.

وی ادامه داد: نکته دیگری که مطرح می‌شود این است که چرا جاذبه‌های آمریکا دیگر مانند گذشته نیست و دچار رنگ‌پریدگی شده و این جایگاه آمریکا را تغییر می‌دهد، لذا ما باید جاذبه‌های جدیدی برای آمریکا ایجاد کنیم و اصول ژئوپلتیکی آمریکا را چگونه می‌توان تغییر داد و چگونه می‌توان جایگاه آمریکا را احیا کرد.

لاریجانی عنوان کرد:‌در حوزه تفکر امت‌های اسلامی، حرکت‌هایی رو به جلو داریم اما برخی سنگ‌اندازی می‌کنند، مانند اختلافات فرقه‌ای که باید گفت قانون برادری، حد و اندازه بزرگی دارد اما هنوز در جوامع مختلف نتوانسته جایگاه خود را بیابد، اینکه همه مؤمنان برادر هم هستند، اثرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد و ما باید به این موضوع توجه کرده و آن را احیا کنیم.

وی ضمن اعلام موضع از سوی علمای جهان اسلام، خطاب به جمع حاضر در کنفرانس وحدت گفت:‌ در طول تاریخ گاهی شاهد اعلام موضع نخبگان بوده‌ایم و بر حسب شرایط، تأثیرات متفاوتی از خود برجای می‌گذاشت.

لاریجانی تصریح کرد:‌امروز یک نوع تفکرات غلط‌ را به جهان اسلام تحمیل می کنند که مهمترین آن جریان تکفیری است. لذا از علما درخواست می‌شود که بیانیه‌ای را تدوین کرده و مواضع جهان اسلام را اعلام کنند که رفتارهای تروریستی را به این دلایل قبول نداریم و آن را محکوم کنند که می‌تواند این بیانیه جهت‌های فکری را از نظر اصالت‌های تفکر اسلامی حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: تحلیل من این است که مسیر حرکت مسلمانان، مسیر رشد یافته و رو به پیش است هرچند ناخالصی‌هایی دارد اما امیدوارم با روشن‌بینی که در جهان اسلام در حال بوجود آمدن است و حضور نخبگان علما شاهد تحقق آرمان‌های اسلامی و آرمان‌های مردم مظلوم فلسطین باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *