يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲۶
۷۲
در حاشیه سخنان روحانی در اولین کنفرانس اقتصاد ایران؛

آقای رئیس جمهور؛ مهدی هاشمی‌ رفسنجانی را خاطرتان هست؟!/ آمارها را شفاف كنيد

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 399991
آيا انتظار بزرگي است از رئيس جمهور محترمي كه رشد اقتصادي را در گرو مبارزه با فساد مي‌داند و مبارزه با رانت و رانت‌خواري را رسالت دولت خود مي‌داند، از فشار برخي دانه درشت ها بر قوه قضائيه به عنوان مجري عدالت جلوگيري كرده و از رسانه‌هاي عدالت‌خواه به عنوان تريبون افكار عمومي حمايت كند؟
آقای رئیس جمهور؛ مهدی هاشمی‌ رفسنجانی را خاطرتان هست؟!/ آمارها را شفاف كنيد
سرویس اقتصادی جهان نيوز – ابوذر علوی‌تبار: رئیس جمهوری محترم روز گذشته در اولین کنفرانس اقتصاد ایران سخنان مبسوطی درباره وضعیت کشور ایراد کرد و به موضوعات مختلفی پرداخت. او از آمارهای همیشگی دولت‌اش از بهبود شرایط اقتصادی و خروج از رکود و مهار تورم تا ارائه راهکار برای مبارزه با فساد گفت و از همگان علی‌الخصوص صاحب نظران و رسانه‌ها خواست تا دولت را نقد کنند.

وی در ادامه سخنان خود كه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت می‌خوانید؛ با اشاره به اینكه "اقتصاد باید از انحصار و رانت نجات پیدا كرده و در صحنه رقابت به فعالیت بپردازد" تاكید كرد: همه دستگاه های دولتی نیز باید فعالیت های اقتصادی خود را به صورت شفاف اطلاع‌رسانی کنند به گونه ای که همه مردم از آمار و ارقام و طرح های اقتصادی باخبر باشند... اگر در اقتصاد رانت نباشد و بتوانیم با فساد که در همه جا ریشه دوانده مقابله کنیم حرکت اقتصادیمان سرعت پیدا خواهد کرد.

حجت‌السلام روحانی؛ با بیان این‌که اگر شفافیت ایجاد شود و رانت از بین برود می‌توانیم با فساد هم مقابله کنیم که همه جا ریشه دوانده است، تصریح کرد: مگر می‌شود با فساد حرکت اقتصادی ما سرعت پیدا کند؟

ضمن استقبال از سخنان رئیس جمهور در باب لزوم حرکت به سوی شفافیت اقتصادی و توجه به مبارزه با فساد، در همین رابطه ذكر سه نكته زیر، ضروری به نظر می‌رسد:

۱- از ابتدای دولت یازدهم، آمارهای متعددی از سوی شخص رئیس جمهور، مقامات اقتصادی و برخی مراجع رسمی منتشر شده كه مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی است. همچنین به نظر می‌رسد شخص رئیس جمهور علاقه بسیاری دارد تا با جملاتی همچون "دوران ركود تمام شده"، "تورم را كاهش دادیم"، "رشد اقتصادی را افزایش دادیم"، "والله دوران قبل تكرار نخواهد شد" و... از دستاوردهای اقتصادی دولت در حوزه معیشتی مردم، رونمایی كند. با این حال شرایط عمومی جامعه نشان می‌دهد، دولت حتی نتوانسته رسانه‌ها و نخبگان را نسبت به وضعیت ترسیمی از سوی خود توجیه كند؛‌ چه برسد به آنكه بخواهد عموم جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد.

حتما رئیس جمهوری محترم نیز كه در سخنان دیروز خود با ذكر مثالی از برخورد غلط برخی از مردم عادی با مفهوم كاهش نرخ تورم، از صاحب‌نظران اقتصادی خواستند تا آنان را نسبت به این واقعیت توجیه كنند كه "كم شدن نرخ تورم به معنای ارزانی اجناس نیست بلكه به معنای كاهش نرخ رشد قیمت‌هاست" می‌دانند كه همین مردم نسبت به برخی كلیدواژه‌های مختص این دولت چه واكنش‌های رفتاری از خود نشان می‌دهند. این روزها در شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی، طرح مسائلی همچون "افزایش ملایم شیب قیمت‌ها"، "پایان دوران ركود" و... به دفعات مورد تشكیك كاربران عادی قرار می‌گیرد به گونه‌ای كه حالت تمسخر به خود گرفته و این خود نشان از آن دارد كه یا "ارتباط دولت با مردم در حوزه توجیه فنی مردم كم بوده" و یا "مردم اینگونه ادعاهای دولتمردان را چون در زندگی خود به طور معكوس احساس كرده‌اند، نمی توانند قبول كنند."

۲- لزوم مبارزه با فساد و رانت‌خواری یكی دیگر از مسائل مورد اشاره رئیس جمهور است كه به نظر می‌رسد بعد از هشدار دردمندانه رهبر معظم انقلاب كه در حاشیه "همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد" فقط گوشه ای از آن به منصه ظهور رسید، با جدیت بیشتری باید از سوی دولت، مجلس و قوه قضائیه پیگیری شود.

پرداختن متعدد به مسأله فساد بزرگ سه هزار میلیاردی كشف شده در زمان دولت قبل، از سوی رئیس جمهور محترم و اظهارنظرهای بی نام و آدرس حجت‌الاسلام حسن روحانی درباره پرونده شخصی به نام بابك زنجانی كه به اذعان ایشان، بدهی دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری دارد، خود گواه این است كه شخص اول دولت نسبت به مسأله فساد، رانت و حیف و میل بیت‌المال حساس است. اما آیا این حساسیت فقط سلیقه‌ای است و قرار نیست دامن بقیه را بگیرد؟

چرا رئیس جمهور محترم، هیچ‌گاه درباره پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی كه به حق، یكی از عظیم ترین پرونده های تاریخ قضایی ایران است و نه تنها در حوزه رانتی و اقتصادی (به اعتراف رشوه دهندگان خارجی) بلكه به اعتراف برخی از عوامل فتنه در حوزه فساد سیاسی نیز ردپا دارد، وارد نمی‌‎شود و اظهار نظر نمی‌كند؟ آیا انتظار بزرگی است از رئیس جمهور محترمی كه رشد اقتصادی را در گرو مبارزه با فساد می‌داند و مبارزه با رانت و رانت‌خواری را رسالت دولت خود می‌شمارد، از فشار برخی دانه درشت ها بر قوه قضائیه به عنوان مجری عدالت جلوگیری كرده و از رسانه‌های عدالت‌خواه به عنوان تریبون افكار عمومی حمایت كند؟

اگر رئیس جمهوری بر این عقیده است كه شفافیت و اطلاع رسانی لازمه نجات اقتصاد از انحصار و رانت است، چرا با كسانی كه به صورت دستوری و بخشنامه‌ای نمی‌گذارند رسانه‌ها درباره پرونده عظیم "كرسنت" كه می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ در تاریخ كشور ختم شود اطلاع‌رسانی كنند، برخورد نمی‌كند؟

۳- بسیاری از دولتمردان به وی‍ژه شخص رئیس جمهور، همواره بنای تحلیل‌های خود، به ویژه در حوزه اقتصادی را بر خرده‌گیری از آنچه در دولت قبل (اعم از كارشناسی شده یا غیركارشناسی) انجام شده، گذاشته‌اند؛ تاكتیكی كه معلوم نیست قرار است كدام معضل اقتصادی كشور را حل كند. به طور مثال،‌ حمله مداوم به سیاست‌های یارانه‌ای دولت قبل (كه در زمان دولت قبل نیز مورد انتقاد بود) و خرده‌گیری مداوم از طرح‌هایی همچون "سهام عدالت"، "مسكن مهر" (كه مورد اقبال دهك‌های پایین درآمدی جامعه قرار گرفت) در همین راستا قابل ذكر است.

به نظر می‌رسد، اعضای محترم هیـأت دولت و در رأس همه آنها جناب آقای حسن روحانی، لازم است در رفتار و گفتار خود تامل كرده و با تجدیدنظر در برخی خطاها و اشتباهات در این ماه‌های پس از تشكیل دولت گذشته، به مسیر دلخواه مردم كه همواره از سوی رهبرانقلاب نیز ترسیم شده بازگردند و به دور از حاشیه‌سازی و فرصت‌سوزی نسبت به ایجاد شفافیت در اقتصاد، مبارزه همه‌جانبه با فساد و پرهیز از تنش‌آفرینی قدم بردارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شهروند
اینها جرات اطهار نظر و صحبت کردن درباره پرونده مهدی هاشمی را ندارند!!! بقولی از کدخدای خود خوانده می ترسند!!
Iran, Islamic Republic of
مگر...مي توانند با او و خاندان و مافيايش درافتند و ........... !!!

...
....چشم !!؟؟
رئيس جون ! كارى بكار بيسواتا نداشته باش ، هرچى ميخواى بگو ....
مهدي
Iran, Islamic Republic of
وقتي اين دولت مظلومترين دولت لقب مي گيرد مهدي هاشمي هم بايد مظلوم ترين متهم باشد لابد
... بصیرت! بصیرت! بصیرت! ...
United States
شما پیرو جهالتید جانم
آره
هستیم تا چشم فتنه دربیاد
شهاب الدین
...
منفی هایت را دریاب جیگر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
... ابوجهل هاي زمانه ايد!!
آرمان ها کشک است منافع ملی رو دریاب
آقای رئیس جمهور دیگه کارد به استخوانمون رسیده مثل اینکه باید بریزیم توی خیابون تا حساب کار دستت بیاد
دلیل رسیدن کارد به استخوانتان را میبایست توضیح میدادید...
نه بابا صبر کن بودی حالا
مهردادبابصیرت و آرمان خواه سیدطلاب اهل قلم
آرمان ما سانتریفیوژنیست آرمان ما اهتزاز پرچم اسلام درسراسرعالم است آرمان ما کیک زردنیست ارمان ما آزادی قدس و محو کردن اسرائیل این غده سرطانی از صفحه روزگار است آرمان ما نان و پنیرو کوفت و زهرمارنیست آرمان ما برپایی تمدن اسلامی که تمدن غرب را درشکم خویش مستحیل کند است آرمان ما چرخش سانتریفیوژو چرخش چرخ کارخانه ها نیست آرمان ما ویران کردن کاخ های فراعنه عالم است آرمان ما خوردن و خوابیدن نیست آرمان ما احیای احکام سیاسی و اقتصادی و قضائیی اسلام است ارمان ما شکستن ستون فقرات نظام لیبرال سرمایه داری است آرمان ما رفع تحریم نیست آرمان ما ساختن انسان است فلاح و رستگاری بشریت است
مهردادبابصیرت و آرمان خواه
جهان نیوز عزیزو دوست داشتنی ببخش که سرت دادزدم و کمی باهات اوقات تلخی کردم باورکنید درحق من اجحاف میکنیدبه همین دلیل ازکوره در رفتم و به شمااسائه ادب کردم ممنون که کامنت من روگذاشتی من دغدغه ای جز بیدارکردن وجدان جامعه ندارم مرسی که کامنت من رو سانسور نکردی
عاشق حسام خوش نویس
Iran, Islamic Republic of
سلام اقا ی مهرداد با بصیرت مرحبا خیلی خوشم از کامنت شما امد دوست دارم باهاتون اشنا بشم البته اگه جهان جون کامنت ما رو منتشر کنه
اقای روحانی حضرت علی ع در بیت المال به برادرش هم گذشت نمی کرد
اقای شهروند خوب است بدانید اگر اقای م.ه پرونده فساد عظیمی دارند مربوط به این دولت نیست....
محسن
Iran, Islamic Republic of
چاقو دسته خود را نمی برد!
برخورد گزينشی با فساد آفت عدالتخواهی در كشور است.

دولت خاتمی ميگفت من پاك هستم و مديران هاوایی و شهرام جزايری از دل آن بيرون زد.

ولت احمدی نژاد همين ادعا كرد و دكتر كردان و دكتر ر‍[‍...] و بابك زنجانی و 3 هزار ميلياردی از دلش بيرون زد.

دولت روحانی هم تا اينجای كار يك فساد 650 ميليون يورویی و دستاور عظيم كرسنت!
Iran, Islamic Republic of
بابك زنجاني كه از دستبوسان شاهنشاه بوده است و سرباز پاره وقت و راننده مقام مسئول بانك ....... دولت خاتمي !!!

لطفا" آدرس غلط ندهيد !!!
اردلان سرافراز
Iran, Islamic Republic of
مطالب بالا صحیح اما سئوال اینجاست که چرا باید یک سری نهادها و ارگان های خاص علاوه بر استفاده از انواع رانت ها حتی مالیات هم نپردازند ولی یک کارمند ساده باید هر ماه مالیات بپردازد این نوع فساد ،سازمان یافته و نهادینه شده است .
شباهت جناب ایشان به هنر مندی آن کسی است که خود .... و خود خندد !! یکی نیست به این آقا بگوید وقتی منابع آماری نظام ( بانک مرکزی و سازمان آمار ) در هر دولتی که تشکیل شود یکی است چطور در یک دولت آمارها همه دروغ و در دیگری راست باشد؟! ودروغ راست را کی باید باور کنه ؟
نسل اول
بنده قبلاهم عرض کرده ام که فساد و اختلاس و ... هیچ گرایش و جناحی و شخصیتی را نمی شناسد

آقای اژه ای برای پیشگیری ازاین اتفاق راهکای را ارائه داد مبنی براینکه محاکمات علنی باشد اما این مهم هیچگاه انجام نشده است
طاهرخانی
در این دولت خط قرمز تعریف جدیدی دارد ؟؟؟ خط قرمز این دولت خانواده هاشمی است ...؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
و بالاتر از خط قرمز هم .
خداي اين دولت . هاشمي است !
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
احسنت. درست زدی توخال
مجیداعتمادی
مرگ خوب است برای همسایه رانت بد است برای جناح مخالف .
...
Iran, Islamic Republic of
اع ت د ا ل یعنی اینکه: اگه من رانت خوردی نمیگم. اگه رانت خوردم نگو.
(لطفا اگه اشتباه میکنم، ارشادم کنید)
با یک دوشخصیتی مواجه هستیم
رضا
رییس جمهور چون در تحقق اهداف و وعده های خود ناکام مانده است" ...
Iran, Islamic Republic of
.... یکی به دادشون برسه. والسلام
ميناب
Iran, Islamic Republic of
چه توقعي؟...استغفرالله .نفرماييد
محمدی
1- آقای روحانی منافع مشترک با چه کسانی؟! آیا آنهاهم حاضر هستند منافعشان را با ما تفسیم کنند؟یا آنها همیشه طلبکارانه برخورد میکتتد؟
2- جناب روحانی ما بر اساس آرمانمان اورانیوم 20 درصد ساختیم ایا اینطور نبود؟ آیا آنها سانبیریفیوژ ها را به دارو و درمان مردم ربط ندادند ؟ حتما فرزندان و اقوام شما بیمار نشده اند و نیاز به دارو های هسته ای نداشته اند تا به بیمارستان که مراجعه میکنید با جواب منفی مواجه شوید که فلان دارو را نداریم چون تحریم هستیم والا اینگونه سخن نمیگفتید.!
3- شما یک بار در همه پرسی انتخابات با اندکی رای بیشتر برنده شدید و در همه پرسی دوم ( درخواست یارانه ) قبول کنید که که رای تیاوردید و مردم محترامنه به شما رای عدم تعتماد دادند حالا اگر اصرار دارید این گوی و این میدان .
اقوام ايشون مثل وزير صنعتشون جهت درمان به كشورهاى غربى تشريف مى برند شما نگران اقوام آقاى روحانى و خاتمى نباشيد عزيزم
شفاف بی شفاف همینه که هست
رسیدگی به پرونده فساد کرسنت و آقازاده جنجالی باعث جلب اعتماد مردم به قوه قضاییه و دولت خواهد شد و بالعکس .
وقتی به پرونده فساد عظیم کرسنت مهر امنیتی زده اند یعنی در مبارزه با فساد مصمم نیستند.
در خصوص تخلفات دولت پاک و معجزه هزاره سوم چيزي نگفتيد. بگوئيد که در 8سال دوران نگين حاکميت خود چه برسرملت آورديد. پرونده معاون اول قبلي - سازمان تامين اجتماعي .... نظرتان چيست .. ايا اقاي ... خلافي انجام داده است . در کدام دادگاه ثابت شده است .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! معاون اول قبلي شما که راي صادره هم دارد.
United States
جهان نیوز چرا با دروغ پردازی به دنبال کسب منافع شخصی هستید. کرسنت تخلف نبوده و روشن است.
Iran, Islamic Republic of
تورو خدا به داد مسكن مهر برسيد
Iran, Islamic Republic of
نگران نباش دارن قفس هاي اجتماعي درست ميكنن
ثمن
هر وقت به پرونده م خ رسیدگی شد پرونده مهدی هاشمی هم رسیدگی خواهد شد غیر از این هم هیچ راهی نداره و شما اگر واقعاً دنبال شفاف سازی هستید اطلاع رسان یکنید. بزرگترین آقازاده ایران را رها کردید و از نفر بعدی شروع کردید به رسیدگی؟
Iran, Islamic Republic of
شما پرونده آقایان محمدرضا رحیمی و مرتضوی و آریا و.... یادتان هست؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
رحيمي استاندار باباي آقا مهدي.. بودند
روحانی دست پرورده هاشمی است ...
مهران دبیرسپهری
Iran, Islamic Republic of
بتازگی مقاله ای نوشته ام که ثابت می کند کاهش نرخ تورم در دو سال گذشته ارتباطی به دولت جدید ندارد ولی نمی دانم کجا باید آن را چاپ کنم
علی مهدیزاده
بروجهنم چاپش کن چون اینجا خواننده نداره
م
United Kingdom
بابا این دولت کلی گرفتاری داره...
یک ایرانی
برای رهایی از انتقادات مردم و نمایندگان از قصور و کوتاهی های عملکرد ضعیفش در کار دولت روحانی راهی بجز فرار به جلو ان هم از نوع سر کار گذاری مردم با این چنین افکار پوچی ندارد ؟!!!!!!
آقای روحانی فقط دارد آمار ... به مردم می دهد...
حمید
شما از بزرگانتان بپرسید منظور از کاهش تورم؟ چیست. تورم منفی یعنی کاهش قیمت .الکی با اعصاب مردم بازی نکنید و کمی به شعور خوانندگانتان احترام بگذارید
اقایروحانی این فرافکنی ها را برای فرار از پاسخگویی میکنند ضمنا یادتان باشد پرونده کرسنت تازه داره گندش بلند میشه
پدرام
با پول بیت المال مافیا شده
از جیب پدر جدشون که نیاوردند
وقتی پول بیت المال را ازشون بگیرن
آیا باز هم مافیا میمونند ؟؟؟؟؟
یا از ترس مردم میرن تو سوراخ موش قایم میشن
اینا از قانون خودشون هم میترسن
ایشون گفت موضوع هسته ای را رفراندوم بزاریم!
فقط لطف کنن در رفراندومشون کاملا واضح قید کنن که آیا تعطیلی هسته ای باعث بالا رفتن رفاه مردم میشه یا بی تاثیره؟
تا پس فردا مردمی که بر طبق القائات دولت برای بالا رفتن رفاه به هسته ای شدن مملکت پاسخ منفی داده بودن در صورت بالا نرفتن رفاه بتونن دولت را متهم کنن و از هسته ای دفاع کنن.
Russian Federation
ما هم موافقیم آقی رئیس جمهور دو مطلب را برای مردم روشن کند یکی قراردادهای نفتی و دیگری در خصوص مهدی هاشمی گرچه اینکار را نمی کند اما حداقل انتضار این است که در تریبون رسمی اسمی از این عزیز دردانه هم بکند شاید طرفداری پیدا کند اما گمان نمی کنم این کار را بکند ابدا این کار را نمی کند ابدا
حمید
ایشان از روز اول گیر داده به سانتریفیوژ....
خب حق دارند. چون ده سال پیش با این همه زحمت همه شون رو ...
پوریا
البته منظور ایشان از رانت ورانت خواری م ه نیست ما مردم بیسواد نفهم ومتوهمی هستیم که برای گرفتن پنج میلیون وام دربدر بدنبال ضامن وسفته هستیم تا اگر تونستیم بگیریم به زخم زندگیمون بزنیم نه این خاندان هزاردستان که ولی نعمت روحانی هستند
هر که با مافیای قدرت درافتاد مانند دولت قبل زیر فشار له می شود
شمام که هرچی میخونید مثنوی از آب در میاد
...
پوریا
پرونده کرسنت و مهدی هاشمی...به به داره به جاهای خوب خوبش میرسه...روحانی و این حرفها...ایشان دچار شعار زدگی شده اند...در عمل کار براید.
چون این گروه قبیله خودشان هست
شهروند
... نصیحت پذیر نیست . ..
روحانی مچکریم...
fz
Iran, Islamic Republic of
مثل دکتر مانند مثل روحانی است...
جهان خان
شما حرص نخور ....
آقای روحانی ... اجازه ندارد از خاندان هاشمی ها بد بگوید. چون با اسم هاشمی توانست به این پست بزرگ برسد.
خسته از حرف مفت
مگه این آقای حقوقدان همونی نیست که وقتی دولت قبل امار تورم میداد میگفت آمار ...تورم رو باید با جیب مردم سنجید؟ مردم باید کاهش تورم رو لمس کنن؟ چطور آمار و ارقام برا دولت قبل کشک بود باید جیب مردم لمس میکرد ولی حالا که نوبت خودش شده از کارشناسان دعوت کرده که معنی تورم رو به مردم بفهمونن.
...
Iran, Islamic Republic of
هیچ‌گاه درباره پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی صحبت نمیکند و نخواهد کرد
علی
اینو میگند مقابله به مثل، وقتی گند دولت بهار و خدمتگزار دراومد اونوقت همه خواب بودند الان بیدار شدند که کم نیارند اما آنچه باید دانسته شود را مردم دونستند و تمام شد هم حساب دولت پاک دستشان آمد هم مدیریت جهانی و الی آخر......
حتی دوستداران رئیس جمهور نیز هیچ اعتقادی به این آمار ها ندارند و هیچ دفاعی از آن نمی کنند واقعا آمارها غیر قابل دفاع هستند من نمی دانم چطور خودشان باور می کنند مطمن هستیم که خودشان نیز باور ندارند
مردمفريب
بنام خدا. جريان اقا ياسر كه وكيل خانوادگي شان گفته ياسر فقط بدفتر ح.الف ميرود وبرج ندارد وبعد ياسر گفته اصلا ح. الف را نميشناسد چيست ؟ جهان روشنگري نماييد