يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۲
۱۱
مانع بزرگ تحقق کامل بیداری اسلامی؛

تکفیری‌ها چگونه مانع پیروزی اسلام‌گراها در انتخابات ریاست جمهوری تونس شدند؟

پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب: 399285
به موازات قدرت گرفتن جریان داعش در سوریه، اسلام گراها در تونس نتواستند که خطوط قرمز پررنگی میان خود و تکفیری ها در افکار عمومی ایجاد کنند.
تکفیری‌ها چگونه مانع پیروزی اسلام‌گراها در انتخابات ریاست جمهوری تونس شدند؟
گروه بین الملل جهان نيوز: کشور تونس محل آغاز بیداری اسلامی در شمال آفریقا بود، بیداری اسلامی در این کشور دیکتاتور این کشور را فراری داد و در اولین انتخابات پس از بن علی این اسلام گرایان بودند که اکثریت آرای را بدست آوردند.

اما پس از گذشت چند سال از بیداری اسلامی در تونس، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز برگزار شد و براساس نتایج اعلام شده باجی قائد السبسی نماینده لائیک ها و از چهره های سیاسی در دولت بن علی در این انتخابات بر رقیب خود محمد منصف مرزوقی که از سه سال پیش و در پی سقوط دولت بن علی از سوی مجلس موسسان به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شده بود، پیروز شد.

این در حالیست که در انتخابات پارلمانی تونس که حدود یک ماه پیش برگزار شد، حزب نداء تونس به عنوان نماینده لائیک ها توانسته بود کرسی های بیشتری را نسبت به حزب النهضه به عنوان نماینده اسلام گراها کسب کند.

درباره دلایل پیروزی لائیک ها در تونس دلایل متعددی در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می توان بیان کرد. در این میان عوامل خارجی مانند کارشکنی های کشور عربستان در تونس را هم نباید نادیده گرفت.

اما حزب اسلام گرای النهضه که به اخوانی ها نزدیک می باشد، در دمینوی مخالفت بین المللی با اخوانی ها نیز قرار گرفت و البته عملکرد این حزب بر خلاف جریان اخوان در مصر کم آسیب تر بوده است.

اما بی شک جریان تکفیری یکی از عوامل اصلی رویگردانی بخشی از مردم تونس از اسلام گراها می باشد.

در همین حال جریان اسلام گرا در تونس اولین جریانی بود که از مخالفین بشار اسد در سوریه اعلام حمایت کرد و در همین زمینه اولین نشست مخالفان بشار اسد هم در تونس برگزار شد.

به موازات قدرت گرفتن جریان داعش در سوریه، اسلام گراها در تونس نتواستند که خطوط قرمز پررنگی میان خود و تکفیری ها در افکار عمومی ایجاد کنند.

از سوی دیگر ترورهای سیاسی که توسط جریان سلفی در تونس در چند ماه قبل از انتخابات صورت گرفت در تصمیم مردم تونس در انتخابات بی تاثیر نبود. جریان النهضه که جریان اعتدال گرای محسوب می شود در محکومیت این ترورها چندان شفاف عمل نکرد. به همین دلیل گاه در افکار عمومی این حزب همر ردیف سلفی گری محسوب میشد.

از سوی دیگر تولید ناامنی توسط سلفی ها در تونس تصویری ناکارآمد در حوزه تامین امنیت در این کشور توسط اسلام گرا ایجاد کرد. این تصویر به خصوص مردم عادی را از وضعیت امنیتی ناراضی کرد و در تصمیم گیری در انتخابات نیز به طیع بسیار تاثیر گذار بود.

به همین دلیل عدم فاصله گیری کاملا مشخص با سلفی به تخریب اخوانی های تونس نیز انجامید و این طیف در بخشی از افکار عمومی با تندرویی گره فکری و سیاسی خورد.

البته نتیجه انتخابات چندان ناامید کننده هم نیست،زیرا پیروزی لائیک ها در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تونس چشمگیر نبوده و حزب ندای تونس ( حزب لائیک ها) در پارلمان جدید تنها ۲۰ کرسی بیشتر از حزب رقیب النهضه ( اسلام گراها) در اختیار دارد و فاصله آرای السبسی و المزروقی نیز در انتخابات ریاست جمهوری حدود ۱۰ درصد بیشتر نبوده است.

از سوی دیگر همچنانکه رییس جمهور منتخب تونس اعلام کرده است: "نخست وزیر آینده تونس کسی نخواهد بود که در دوران زین العابدین بن علی رئیس جمهوری سابق تونس حتی سمت تصدی پست وزارتخانه ای داشته و باید کسی باشد که به دوران گذشته هیچ ارتباطی نداشته باشد."

السبسی همچنین تاکید کرده که دولت وی تک حزبی نخواهد بود و به همین دلیل انتظار می رود از اسلام گرا نیز در دولت وی مسئولیت های کلان حضور داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


لعنت به تکفیری ها و وهابی ها
الهی آمین
انشاالله در دور بعد
داعش ساخته و پرداخته آمریکاست
تارا خانم
شما بهتر است به فکر خودتون باشید...
باید ب فکر شما بود!!!!!
آره راست میگی خیلی هم باید مواظب امثال ای آدم! بود..
...
درجستجوی حقیقت
Iran, Islamic Republic of
همان بهتر که السبسی رییس جمهور شد چرا که او با اینکه بگفته جهان لائیک است اما از جریان مقاومت دفاع میکند....
بیداری اسلامی در تونس رو هم منحرف کردن
Finland
خدا همشونو لعنت کنه هیچ بویی از اسلام نبردن
دانشجوي تاريخ
Russian Federation
سايت محترم و وزين جهان نيوز!
حزب نداي تونس يك حزب لائيك محسوب نمي شود. بلكه حزب ملي گرا است.
در ضمن بر اساس نگاه عام دفتر ارشاد مركزي اخوان المسلمين و تشكيلات بين الملل آن كه مسؤول هماهنگي ميان كشورهاي اسلامي است؛ نظام سوريه بايد سقوط كند كه در سوريه حكومت اسلامي ايجاد شود و پايگاه جهاني براي آزاد سازي قدس شريف شود.
خيلي خيال پردازانه بود نه! ولي نگاه اخواني ها است.