دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۱

اصلاح سیاست نظارت بر تولیدات غذایی

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب: 399030
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کرمانشاه گفت: سیاست نظارت بر تولید محصولات غذایی نیازمند اصلاح است و باید کنترل‌های نظارتی بر تولید محصولات پس از عرضه به بازار افزایش یابد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، رسول دیناروند در نشست انجمن صنایع غذایی که امروز در کرمانشاه برگزار شد اظهار داشت: فرآیند کنترل و نظارت بر تولید محصولات غذایی در زمان پیش از ورود به بازار باید اصلاح شود و سخت‌گیری و کنترل قبل از ورود محصول به بازار بهبود یابد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مباحث سلامت محوری در کشور افزود: در این زمینه باید پروفایل‌های اسیدچرب با ترانس بالا حذف شوند و فرآیند دستیابی به محصولات غذایی قبل از ورود به بازار تسهیل یابد.

دیناروند با بیان اینکه ۵۰ درصد مردم ایران دارای افزایش وزن هستند گفت: مصرف شکر باید کنترل شود و همچنین افزایش وزن و بی‌تحرکی که ناشی از شیوه زندگی جدید است با کنترل مصرف شکر اصلاح شود.

وی میزان مصرف نمک در ایران را دو و نیم برابر حد مجاز عنوان و اظهار کرد: تا پایان سال ۹۴ حرکت و جهش سلامت محوری به عنوان انقلاب و حرکتی متحولانه در کشور باید نهادینه شود که در این زمینه در بسته‌بندی مواد غذایی علامت راهنما برای مصرف کنندگان درج شود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه استان کرمانشاه از ظرفیت تولید روزانه ۸۰۰ تن رب گوجه فرنگی برخوردار است گفت: با این حجم تولید بالا امکان رونق اقتصادی و نیز در اختیار گرفتن بازار کشور عراق فراهم می‌شود.

دیناروند خواستار اعطای تسهیلات برای تولیدکنندگان شد و افزود: در این زمینه باید خطوط قرمز کاهش یابد و نیز سرعت کار و نظارت ارتقا یابد و نظارت بر تولید محصولات پس از ورود به بازار زیاد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: استان کرمانشاه از ظرفیت تبدیل شدن به قطب آزمایشگاهی برخوردار است و باید مرکز آزمایشگاه کامل و جامع با ظرفیت تحت پوشش قرار دادن استان‌های غرب کشور ایجاد شود.

حسین کریم اظهار داشت: بحث‌های غیراصولی و غیرکارشناسانه پیرامون مصرف مواد غذایی که امروزه خوراک رسانه‌ها شده باید با نظارت بیشتری دنبال شود و در این زمینه سازمان نظارت در رسانه‌ها ایجاد شود.

وی ایجاد واحدهای نظارتی در برنامه‌های صداوسیما را گامی در جهت کنترل صحیح تغذیه در جامعه عنوان کرد و افزود: کارخانه‌های تولید مواد غذایی در کشور باید از برند خود نهایت استفاده و بهره‌برداری را انجام دهند و واحدهایی که برچسب و برند مواد غذایی سالم دارند به بهترین شکل ممکن مردم را هدایت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه راهنمایی و آموزش مردم به استفاده از موادغذایی بهتر را از وظایف کارخانه‌های تولید مواد غذایی دانست و افزود: باید از ظرفیت بزرگ تولیدکنندگان در زمینه راهنمایی و ارتقا صنایع غذایی به بهترین نحو استفاده شود.

کریم ارتقا سلامت و صنایع را دو محور لازم برای رفع مشکلات موجود عنوان و اظهار کرد: سلامت و صنعت در کنار هم مشکلات را برطرف می‌کنند و راهکارهای مناسبی برای برطرف نمودن موانع پیشرفت ارائه می‌کنند.

وی تقلب را مرحله‌ای زودگذر و کوتاه مدت در زمینه سودآوری بیان کرد و گفت: صنایعی موفق و پیشرو هستند که تقلب را پیشه خود نسازند و با علم و تحقیق در جهت گسترش تولیدات حرکت کنند که در این زمینه ارتباط مراکز رشد، صنعت و واحدهای پژوهشی و بهره‌مندی از ظرفیت این نهادها گامی در جهت ارتقا سلامت و صنعت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
- پيامبر خدا(ص): هر كسي كه غذاي خود را با نمك آغاز كند وبا نمك به پايان ببرد، از هفتاد و دو درد- كه جذام و برص(پيسي) از آن جمله است – در امان مي ماند.

- امام صادق(ع): بني اسرائيل، [غذا را] غذا را با سركه آغاز مي كردند و با آن نيز به پايان مي بردند؛ ولي ما با نمك آغاز مي كنيم و با سركه به پايان مي بريم.

- امام كاظم(ع): سفره اي كه در آن نمك نباشد، بي بركت است. آغاز كردن غذا با نمك، براي تن درستي، بهتر است.