يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۸

ایران رسماً در وضعیت «بحــران شــدید آب»

دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۴
کد مطلب: 398610
براساس شـاخص جهـانی سـازمان ملـل، ایران رسماً در وضعیت «بحــران شــدید آب» قرار گرفت.
ایران رسماً در وضعیت «بحــران شــدید آب»
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، براساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم کل ریزشهای جوی از مهر ماه ۱۳۹۱ لغایت پایان شهریور ماه ۱۳۹۲ (سال آبی ۱۳۹۱-۹۲) به میزان ۲۳۸.۶ میلیمتر بود که در مقایسه با میانگین دوره بلندمدت ۲.۱ درصد کاهش و در مقایسه با سال آبیگذشته ۱۷ درصد افزایش نشان میدهد.

بررســی تحــولات منــابع آب در کشــور نشــان مــی دهــد کــه تحــت تــاثیر کــاهش بارنــدگی نســبت بــه رونــد بلندمــدت، مدیریت ناکارآمـد منـابع آب و همچنـین بهـره بـرداری بـی رویـه از منابع آب، کـاهش منـابع آب زیرزمینـی تشـدید شـده اسـت؛ به طوریکه براساس شـاخص جهـانی سـازمان ملـل کـه میـزان درصــد برداشــت از منــابع آب تجدیدپــذیر هــر کشــور را بــه عنوان شاخص اندازه گیری بحران آب معرفـی مـی کنـد، شـاخص مزبور در سال ٢٠١١ برای کشور ایران ٧٢.٣ درصـد بـوده اسـت کــه حــاکی از قــرار گــرفتن ایــران در وضــعیت «بحــران شــدید آب» مــی باشــد.

بر اساس گزارش تحولات اقتصاد ایران در سال ۹۲، در صــورت عــدم اصــلاح رویکردهــای مــدیریت به ویژه در حـوزه کشـاورزی کـه بـیش از ٩٠ درصـد از مصـرف آب در کشور را به خود اختصاص می دهـد، تشـدید بهـره بـرداری از منــابع آب زیرزمینــی، خشــک شــدن و شــور شــدن منــابعآب زیرزمینــی، فرونشســت دشــتهــا، افــزایش کســری تــراز بازرگــانی بخــش کشــاورزی، آســیب پــذیری امنیــت غــذایی و تاثیرپـــذیری شـــاخصهـــای امنیتـــی و اقتصـــادی دور از انتظــار نمــی باشــد.

لــذا انتظــار مــی رود وزارت جهــاد کشــاورزی و وزارت نیــرو بــه عنــوان دســتگاه هــای حــاکمیتی تاثیرگــذار، بـــا اســـتفاده از ظرفیـــتهـــای قـــانونی موجـــود نســـبت بـــه مــدیریت بهینــه منــابع آب در کشــور اهتمــام بیشــتری داشــته باشند و راهکارهـا و برنامـه ریـزیهـای مناسـب را جهـت تـوازن منـابع و مصـارف آب و مــواد غـذایی تــدوین نماینـد.

همچنــین، ضــروری اســت بــه عنــوان مهــمتــرین گــام، وزارت جهــاد کشاورزی نسبت به تدوین و ابـلاغ سـند راهبـرد توسـعه بخـش کشــاورزی و همچنــین الگــوی کشــت بهینــه ملــی- منطقــه ای اقدام نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی قلم
Iran, Islamic Republic of
جامعه راازگناه وفسادپاک کنیدهمه چیز درست می شود.
اگرمردم شهرها به تقوای الهی روی آورندبرکات آسمانه وزمین رابه روی آنان می گشاییم.قرآن کریم
...
Iran, Islamic Republic of
آب هم نمیخوریم...
نیما راسخ
روحانی مچکریم!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
آش را دارند با جاش مي برند.
آقايان به فكر آينده مملكت نيستند
يزداني
آب نداريم كم بايد مصرف كنيم گاز داريم كم بايد مصرف كنيم .كلاتمام زندگي با اين زير نويس تلويزيون با استرس توام شده
لطفا دو وزارتخانه نيرو و جهاد برنامه هاي خود را هر چه زودتر اجرايي كنند و دو وزير را هر چه زودتر مورد سوال نمايندگان محترم مجلس قرار گيرند
سلام لطفا دعای 19 صحیفه سجادیه رابرای امدن باران و برف در سایت خوبتان مطرح کنید مردم بدانند و بخوانند تشکر
محمد
گناهانی که مانع باریدن باران می شود

والذّنوب الّتی تحبس غیث السّماء؛گناهانی که باران آسمان را حبس می کند

چند امر است که ضروری است در خشکسالی ها به آن توجّه جدّی تر بشود.


1 جور الحکّام فی القضاء؛ جور و ستم حاکمان و قضات در قضاوت و داوری.

2 شهادت ناحق و شهادة الزّور؛ شهادت ناحق دادن.

3 و کتمان الشهادة؛ کتمان نمودن شهادت (حق).

4 زکات و قرض ندادن و منع الزّکاة و القرض و الماعون؛ زکات و قرض به دیگران، و وسائل زندگی را ندادن ماعون وسائلی مثل بیل، و کلنگ، تیشه و... را گویند.

5 بی رحمی به نیازمندان و قساوة القلب علی اهل الفقر و الفاقة؛ بی رحمی بر کسانی که فقیر و ندارند برخی معنی کرده اند فقیر و نیازمندی که قساوت قلب داشته باشد عامل دیگری است برای حبس باران.

6 ستم بر یتیمان و ظلم الیتیم و الارملة؛(18) ستم بر یتیمان و بیوه زنان

7 دست خالی رد کردن سائل

و انتهار السائل و ردّه باللیل؛ناامید کردن گدا (از در خانه) و ردّ او را (دست خالی یا از منزل) در شب