شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

خودروهای بی‌کیفیت همچنان درجا می‌زنند

يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 396207
در آخرین ارزیابی کیفی خودروها، ام‌وی‌ام ۱۱۰، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ برای چندمین بار به عنوان بی‌کیفیت‌ترین خودروهای داخلی و ویتارا و تندر۹۰ به عنوان باکیفیت‌ترین خودروهای داخلی معرفی شدند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در آبان امسال ۹۹ درصد از تعداد خودروهای تولید شده در کشور به خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) اختصاص داشت.

* خودروهای سبک

در این ماه، خودروهای سواری ساخت داخل در ۵ دسته قیمتی کمتر از ۲۰ میلیون تومان، بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان، بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان، بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان و بالای ۱۰۰ میلیون تومان ارزیابی شدند. در مجموع ۲۵ مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که ۱۹ مدل در سطح کیفی خیلی خوب و ۶ مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفته‌اند.

در دسته خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان، سوزوکی گرند ویتارا با کسب ۱۶.۶ نمره منفی به عنوان کیفی ترین خودرو آبان ماه شناخته شد.

در میان خودروهای بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون نیز دو خودروی لیفان۶۰X و ام وی ام۳۳X مورد ارزیابی قرار گرفتند که بر اساس این ارزشیابی، لیفان ۶۰X با کسب ۵۰.۵ نمره منفی در وضعیت بهتری نسبت به دیگر خودروی هم گروه خود قرار گرفت.

همچنین در گروه قیمتی ۴۰ تا ۶۰ میلیون، خودروهای جک۵J اتوماتیک و دنده ای، لیفان ۶۲۰، ام وی ام۵۳۰ و Voleex C۳۰ ارزیابی شدند که به ترتیب ۴۴.۷، ۴۶.۹، ۵۱.۰، ۵۱.۱ و ۵۹.۵ نمره منفی کسب کردند، بنابراین جک۵J اتوماتیک از کیفیت بهتری برخوردار است.

در این گروه، ولکس C۳۰ با نمره منفی ۵۹.۵ و ام‌وی‌ام ۵۳۰ با نمره منفی ۵۱.۱ بی‌کیفیت ترین خودروها بودند.

در دسته خودروهای ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان نیز ۱۴ خودرو مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند که پارس تندر با ۲۰.۵ نمره منفی، تندر۹۰ پارس خودرو و تندر ۹۰ ایران خودرو با ۲۰.۷ نمره منفی و پژو ۲۰۶ SD با ۲۲.۱ نمره منفی رتبه اول تا سوم جدول رده بندی کیفی خودروهای سواری را در آبان ماه کسب کردند.

در این بخش، ام‌وی‌ام ۱۱۰ با نمره منفی ۸۳.۴ و تیبا با نمره منفی ۶۰.۴ بی‌کیفیت‌ترین خودروها شناخته شدند.

در دسته خودروهای زیر ۲۰ میلیون تومان نیز شاهد ارزیابی خودروهای سایپا۱۳۱X، سایپا۱۳۲X و سایپا۱۳۱X شرکت پارس خودرو بودیم.

در میان این خودروها، سایپا۱۳۱X شرکت سایپا ۷۷.۳ نمره منفی کسب کرد و در کنار آن، سایپا ۱۳۱ با نمره منفی ۷۹.۲ و سایپا ۱۳۲ با نمره منفی ۸۱.۵ قرار دارند.

در بخش عیوب فنی و عملکردی نیز خودروهای سایپا X۱۳۱ پارس خودرو و سایپا X۱۳۱ بیشترین نمرات منفی را کسب کردند. از طرفی شاهد تنزل ۶.۲ درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که عمدتاً مربوط به افزایش نمره منفی خودروهای پژو ۲۰۶ و پژو پارس خراسان در این بخش است.

در بخش تزئینات و مونتاژ، خودروهای MVM۱۱۰ و سمند بیشترین نمرات منفی را به خود اختصاص دادند. در ضمن شاهد افزایش ۱.۰ درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل هستیم که از جمله عوامل اصلی در ایجاد این روند رو به نزول، مربوط به خودروهای پژو ۲۰۶SD و پارس تندر است.

در بخش بدنه، خودروهای MVM۱۱۰ و سایپا X۱۳۲ بیشترین نمرات منفی را کسب کردند، همچنین میانگین نمره منفی بخش بدنه نسبت به ماه قبل روند نزولی ۵.۲ درصدی را تجربه کرد که بیشترین تغییر مربوط به خودروهای پژو ۴۰۵ خراسان و پژو ۴۰۵ است.

در بخش رنگ، میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد بهبود یافت که عمدتاً مربوط به کاهش نمره منفی خودروهای پژو ۲۰۶ و MVM۳۱۵ در این بخش است. همچنین خودروهای Voleex C۳۰ و پژو پارس مازندران بیشترین نمرات منفی را در بخش رنگ کسب کردند.

در آبان ماه، تعداد ایرادهای مهم و اساسی به میزان ۷۵.۰ درصد کاهش یافت که غالباً مربوط به خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند است. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری ۲.۳ درصد افزایش یافت.

در نمودار روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری در آبان نسبت به مهر ماه، خودروی MVM۵۳۰ بیشترین درصد بهبود و لیفان X۶۰ هم بیشترین درصد تنزل را داشته اند.

* وانت

در بخش وانت شاهد رشد ۲۴.۲ درصدی تولید در آبان ماه نسبت به مهر ماه هستیم که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند، مربوط به افزایش تولید وانت‌های دیزل زامیاد، پیکان تبریز و نیسان دوگانه سوز است.

علی‌رغم افزایش تولید خودروهای گروه وانت در آبان ماه، ارزشیابی این خودروها ۲.۳ درصد کاهش یافت، به طوری که از ۸ مدل خودروی ارزشیابی شده، ۱ مدل در سطح کیفی خیلی خوب، ۶ مدل در سطح کیفی خوب و ۱ مدل نیز در سطح کیفی قابل قبول قرار گرفتند.

همانطور که در جدول رده بندی کیفی قابل مشاهده است، وانت پیکاپ فوتون دیزلی محصول شرکت ایران خودرو دیزل در بالاترین رتبه و وانت نیسان دوگانه سوز محصول شرکت زامیاد در پایین ترین رتبه کیفی قرار گرفتند.

در نمودار روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت در آبان نسبت به مهر ماه، وانت پیکاپ فوتون دیزلی بیشترین درصد بهبود و وانت وینگل۵ هم بیشترین درصد تنزل را داشته اند.

در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را کسب کرد. از طرفی شاهد تنزل ۱۴.۶ درصدی نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند نزولی مربوط به وانت مزدا دو کابین است.

در بخش تزئینات و مونتاژ شاهد بهبود ۶.۱ درصدی هستیم که عمدتاً مربوط به روند صعودی خودروی وانت مزدا تک کابین است. ضمناً وانت وینگل۵ بیشترین نمره منفی را در این بخش کسب کرد.

در بخش بدنه، خودرو وانت نیسان دوگانه سوز بیشترین نمره منفی را کسب کرد، از طرفی هم در این بخش میانگین نمره منفی ۰.۳ درصد افزایش یافت که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند رو به نزول مربوط به خودروی وانت مزدا تک کابین است.

در بخش رنگ، وانت مزدا تک کابین بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین شاهد تنزل ۵.۲ درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تأثیر مربوط به خودروی وانت نیسان تک سوز است.

تعداد ایرادهای مهم و اساسی، رشد ۱۳.۳درصدی داشته است که عمده دلیل این موضوع مربوط به افزایش تعداد این ایرادات در خودروهای وانت وینگل۵ و وانت پیکان تبریز است.

در نهایت، میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت، افت کیفی ۱.۴ درصدی را تجربه کرد که عمدتاً مربوط به روند نزولی وانت وینگل۵ و وانت مزدا تک کابین است.

* گروه سنگین

در بخش خودروهای تجاری مسافری در آبان ماه مانند مهر ماه، هیچ خودرویی ارزشیابی نشده است.

در بخش خودروهای تجاری باری شاهد رشد ۵۳.۰ درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند، مربوط به افزایش تولید کامیون ایسوزو NPR۷۵M و کامیونت الوند است.

با توجه به رشد تولید خودروهای این گروه در آبان ماه، ارزشیابی این خودروها نیز ۳۶.۹ درصد افزایش یافت، به طوری که از ۹ مدل خودروی ارزشیابی شده ۸ مدل در سطح کیفی خیلی خوب و ۱ مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفتند.

در نمودار روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه تجاری، همه خودروهای این رده روند رو به رشد داشته‌اند و در این بین کامیون کاوه بیشترین درصد بهبود را به خود اختصاص داده است.

در بخش عیوب فنی و عملکردی، کامیون کاوه و کامیون بنز WH بیشترین نمرات منفی را کسب کردند. در ضمن میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل تغییری نداشته است.

در بخش تزئینات و مونتاژ کامیونت الوند بالاترین نمره منفی را کسب کرد. از طرفی میانگین نمره منفی این بخش ۱.۰ درصد نسبت به مهر ماه افزایش یافت، که عمدتاً مربوط به روند رو به نزول کشنده بنز آکسور است.

در بخش بدنه کامیون بنز WH حداکثر نمره منفی را کسب کرد، همچنین شاهد بهبود ۷.۲ درصدی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند رو به رشد، مربوط به کشنده کاوه است.

در بخش رنگ، کامیون کاوه بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین در این بخش شاهد افزایش ۱.۶ درصدی میانگین نمره منفی هستیم که بیشترین تأثیر در این ایجاد این روند رو به نزول، مربوط به کامیون ایسوزو NPR۷۵M است.

در نهایت اینکه میانگین نمره منفی خودروهای این گروه شاهد بهبود کیفی ۱.۱ درصدی نسبت به ماه قبل است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *