شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵
۱۲

دولتی‌ها فقر ندیده‌اند/ دولت دنبال احیای خط سوخته کارگزاران

پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۴
کد مطلب: 395704
«به نظر می‌رسد نگاه دولتیان به مسائل اقتصادی و طبقات فرودست بسیار نازل است.»
دولتی‌ها فقر ندیده‌اند/ دولت دنبال احیای خط سوخته کارگزاران
به گزارش جهان، خبرگزاری اصلاح‌طلب کار (ایلنا) در تحلیلی با عنوان فقیرکشی دولتیان نوشت: یارانه نقدی نان در بودجه سال جاری ۳۸۰۰ میلیارد تومان مصوب شده بود که در لایحه پیشنهادی سال آینده به ۲۳۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. البته در بودجه سال جاری یارانه نان ۵ هزار میلیارد تومان و یارانه نقدی نان ۳۸۰۰ میلیارد تومان مصوب شده که امسال یارانه نان ۵ هزار میلیارد تومان باقی ماند اما یارانه نقدی نان به ۲۳۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. به عبارت دیگر دولت با فرض افزایش قیمت نان یارانه نقدی نان را ۱۵۰۰ میلیارد تومان کاهش داده است و محل تامین این مبلغ را در مابه‌التفاوت گرانی نان محاسبه کرده است یعنی ارزش اقتصادی این گرانی فقط برای دولت ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. در حالی که هزینه اجتماعی این سیاست به مراتب بیش از درآمد اقتصادی آن است. موضوعی که سیاستگذاران دولت به آن توجه نکرده‌اند.
ایلنا می‌افزاید: این در حالی است که اگر دولت یارانه نقدی ماهانه سه دهک بالایی جامعه را که از قضا به مبلغ مذکور هیچ نیازی ندارند حذف کند مبلغی معادل ۵۰۰۰ میلیارد تومان به دست می‌آورد که با این رقم می‌توان نه تنها یارانه نان را پرداخت کرد بلکه اضافه درآمد آن را نیز در امور دیگر هزینه کرد.

این خبرگزاری تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد نوع نگاه دولتیان به مسائل اقتصادی و عمدتا طبقه فرودست جامعه بسیار نازل و سخیف است و این نگاه کاملا در سیاستگذاری‌ها مشهود و ملموس می‌باشد.

ایلنا در ادامه می‌نویسد: دکتر راغفر معتقد است که تفکر شکست‌خورده سیاست‌های تعدیل اقتصادی مجددا توسط سیاستگذاران اقتصادی دولت به کار گرفته شده که مسلما با نتیجه ناامیدکننده‌ای روبرو خواهد شد. وی می‌گوید «این یک زنجیره غلط است که در بیشتر دولت‌ها تکرار و باعث به وجود آمدن یک تورم مارپیچی شده است که سال‌ها است آغاز شده و افزایش قیمت نان هم یک گام دیگر از این مارپیچ تورمی است... دولت در این یک سال و اندی چند بار قیمت کالاهای اساسی و حامل‌های انرژی را افزایش داده است. در واقع تفکر دولت تعدیل ساختاری است که این رویه به سود برخی افراد خاص تمام شده و به منافع عمومی آسیب می‌زند.»

این تحلیل خاطرنشان می‌کند: بسته سیاستی تعدیل ساختاری، مجموعه‌ای شامل ۱۳-۱۴ گزینه است که بین آنها، چند سیاست کلیدی‌اند. اگر به تاریخ سیاستگذاری اقتصادی رجوع کنیم متوجه می‌شویم که اجزای کلیدی سیاست تعدیل عبارت بود از؛ تضعیف ارزش پول ملی، خصوصی‌سازی، آزادسازی بازار سرمایه، آزادسازی جذب سرمایه خارجی، حذف یارانه‌ها و از همه مهم‌تر کاهش مداخله دولت در اقتصاد. در دوره زمانی اجرای سیاست‌های تعدیل، سیاستگذاران مدعی بودند که در اثر اجرای تعدیل، تراز پرداخت‌ها از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش واردات بهبود می‌یابد و مشکل مزمن کسری بودجه در اقتصاد ایران حل می‌شود. انتظار این بود که از ترکیب این دو تحول، سرمایه‌گذاری‌های مولد جهش کند، سهم بخش خصوصی مولد بیشتر و دولت کوچک شود، بیکاری و تورم از بین برود و... به این ترتیب سیاست افزایش شدید نرخ ارز، که روی دیگر سکه تضعیف ارزش پولی ملی است، در دستور کار قرار گرفت و آن شد که همه دیدند و نهایتا به تورم ۵۰ درصدی در سال ۷۴-۷۳ منتهی شد.

خبرگزاری کار ادامه داد: این سیاست‌ها که آخرین نمونه آن گرانی نان بود از تفکری نشات می‌گیرد که به جز ویژگی‌های فوق اولا اعتقادی به فرودستان ندارد و ثانیا از گذشته عبرت نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد برخی سیاستگذاران دولتی فقر ندیده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
هنوز از یادمان نرفته
بعد از اینکه فضای ایثار و گذشت و همنوع دوستی و ساده زیستی و حاکمیت ارزشهای دینی و اخلاقی به واسطه وقوع جنگ تحمیلی در جامعه و در بین اقشار مردم جان گرفته و نهادینه شده بود، به یکباره دولتی سر برآورد که شعار آن سازندگی کشور و توسعه بود. مسولینی روی کار آمدند که حقوقهای آن چنانی می گرفتند، ماشینهای لوکس(درآن زمان) سوار شدند، در خانه های شیک و مجلل شمال شهر ساکن شدند، آخر هفته برای گردش و تفریح به ویلاهای شمال و قایقرانی در سدها و... می پرداختند، به سفرهای خارجی با حق ماموریتهای آن چنانی می رفتند و همه اینها از کیسه مردم جنوبشهری بود که روز به روز نحیفتر می شدند و تورم بالای 50 درصدی را تجربه کردند.
البته توجیه مسئولین آن زمان هم این بود که در جنگ تجمیلی عده ای کشته می شوند و تلفاتی باید دادبه هر حال در توسعه اقتصادی هم که ما به نوعی با جنگ اقتصادی روبرو هستیم عده ای زیر با فشار اقتصادی له می شوند واین ارزش رسیدن به آن هدف عالیه را دارد. و دولت بعدی هم ادامه دهنده همان روش قبلی بود ...
درحال حاضر نیز عملکرد، رفتار، گفتار و سیاستهای متخذه دولت فعلی هم تداعی کننده مسیر دولتهای سازندگی و اصلاحات است
به تصدق سری دولت تدبیر و امید دولت اعتدالگرا!!!!!!!!!!!!!دیگر توی این کشور خانوارهای زیادی نان هم نمی توانند بخورند !!!!!!
چراغعلی
یک عده کلان سرمایه دار در این دولت شدند وزیر به اصطلاح گل سرسبد این وزیران وزیر بهداشته که بیمارستان فوق تخصص چشم بنام نور در تهران متعلق این اقاست
فقير
Iran, Islamic Republic of
واي به وقتي كه آشپزها هم بگن شوره
Iran, Islamic Republic of
آي گفتي ................
امان از طاغوت
United Kingdom
ما مسئولی نمی خوایم که فقر دیده باشه، مسئولی می خوایم که سواد و عرضه داشته باشه. مگه پزشک معالج سرطان حتما خودش باید سرطان داشته باشه؟! دست از این عوام فریبی بر دارید.
فقر
کدوم فقر
من خودم دیدم در اعتدال و عدالت دولتی که فقر به جهندم رفت
دکتر محسن مصباح
انشالله سردار بزرگ اسلام محمود احمدی نژاد به زودی وارد صحنه خواهد شد و اصولگرایان و اصلاح طلبان را کنار خواهد زد وبه یاری مستضعفین خواهد امد. هرچند می دانم به احتمال زیاد جهاننیوز نمایش نمی دهد
حسین
به نظر می‌رسد برخی سیاستگذاران دولتی فقر ندیده‌اند.؟؟؟!!!
هیچ کدام فقر ندیده اند.
...
کسی که حقوق چند میلیونی دارن متوجه نیستند که اقشار حقوق بگیر با چه دردو رنجی زندگی می کنند
Iran, Islamic Republic of
مگه دولت قبل فقرا رو دیده بود؟
با مفسدان قاطعانه مبارزه کنند فقر خود به خود از بین می رود.بی عدالتی بلای هر جامعه ای است و ان را از هم می پاشد.